View : 773 Download: 0

일본의 뉴카머 대상 다문화 교육 실태 분석

Title
일본의 뉴카머 대상 다문화 교육 실태 분석
Other Titles
An analysis of multicultural education for the ‘new comer’ minority groups in Japan
Authors
KOMURO YUKIKO
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황규호
Abstract
주류집단인 일본인들에게는 일본이 단일 민족국가라는 사고가 널리 퍼져 있지만 실제로 일본은 아이누와 류큐(오키나와), 그리고 부라쿠민(部落民)과 재일교포 등 복잡한 역사적 배경을 지닌 다양한 소수 민족이 사는 다문화 사회의 특징을 갖고 있다. 더욱이 1980년대 이후 일본의 고도 경제성장에 따른 인력 수급 필요에 의해 외국인 노동자들의 체류가 증가하였으며, 특히 남미에서 건너온 일본계 브라질인이 급격하게 증가하였다. 이러한 변화들은 일본 사회가 다문화 사회로 바뀌고 있다는 점을 인식시키는 중요한 계기가 되었고, 이에 따라 다문화 교육에 대한 관심도 점차 높아지는 추세이다. 이 연구는 이와 같은 맥락에서 다문화 사회로서의 일본사회의 특징을 분석하고, 이를 기초로 하여 일본 다문화 교육의 실태와 발전과제를 분석하는 데 목적이 있다. 특히 이 연구에서는 1980년대 이후 이주 노동과 결혼이민자로 새롭게 유입된 ‘뉴카머(New Comer)’ 소수집단이 경험하고 있는 다문화 교육의 실태와 향후 발전과제를 분석하는 데 초점을 맞추었다. 이를 위해 뉴카머 집단의 학부모와 학생, 그리고 이들 뉴카머를 지원하는 다문화공생센터 등의 NPO관계자들을 인터뷰하였으며, 이를 통해 뉴카머가 경험하고 있는 교육적 어려움과 향후 발전과제를 중심적으로 분석하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴카머에게 가장 어려운 일은 일본어 습득이다. 일본어에서는 한자(漢字), 히라가나(平仮名), 가타카나(片仮名) 등 세 종류의 글자가 활용되며, 이에 따라 뉴카머 학생들은 일본어 학습에서 큰 어려움을 경험하고 있다. 특히 한자를 사용하지 않는 나라에서 온 뉴카머들에게는 초등학교 교육한자 1,006자, 중학교 교육한자 939자를 배운다는 것이 큰 부담을 주고 있다. 일본어 습득의 어려움은 진학을 포함하여 학생들의 장래 계획을 크게 제한한다는 점에서 가장 중요하고 해결이 시급한 과제라고 하겠다. 특히 일본어 학습 지원에서는 상급학교로 진학을 고려하여 단순한 생활언어의 습득을 넘어서서 교과서의 내용을 이해할 수 있는 학습언어의 습득에 더 큰 관심과 지원을 기울일 필요가 있다. 둘째, 일본어 습득의 어려움과 관련하여, 뉴카머 소수 집단 학생들의 취학률 및 진학률이 낮다는 사실도 중요한 문제점이다. 낮은 진학률의 배경에는 일본어의 미숙이 크게 영향을 미치고 있는데, 특히 학습언어의 미숙은 학업성취도 저하로 이어지고 결과적으로 진학에서 큰 장애가 된다. 뉴카머의 학습부진 실태를 살펴보면 원래 공부를 못해 부진해졌다기보다는 학습언어의 습득이 완전하지 못해 교과서 내용을 이해할 수가 없어 학습부진으로 이어지는 경우가 많다. 결국, 학습언어 습득의 어려움이 교육의 불평등을 초래하는 중요한 요인이 되고 있다. 아울러 고등학교 진학에 있어서 현재는 체류 기간이 3년 이내인 학생에게만 특별시험 제도를 적용하고 있으나, 뉴카머 학생들의 진학률을 높이기 위한 방안이 모색될 필요가 있다. 셋째, 뉴카머 자녀를 언어적 문제 외에도 생활습관, 종교, 국민성 차이 등으로 갈등을 겪는 경우도 많다. 음식을 예로 들면, 남미권에서 온 학생들은 일본간장과 된장 맛에 익숙하지 않아 급식에서 어려움을 경험하고 있다. 특히 이슬람교를 믿는 학생들은 종교상 교리 때문에 ‘할랄푸드’밖에 먹을 수 없으나 일본에서는 아직 여러 종교에 대한 인식과 이해가 낮은 관계로 이들 학생에 대한 적절한 배려를 제공해 주지 못하고 있는 실정이다. 이와 같은 다양한 배경을 가지는 소수 집단에 대한 교육적인 배려가 매우 부적한 것이 일본의 현실이다. 뉴카머들이 경험하고 있는 일본어 학습의 어려움 극복을 위한 지원 등 소수 집단들에 대한 교육적 지원이 부족한 실태의 개선을 위해서는 다문화사회에 대한 사회적 인식과 이해를 높여줄 필요가 있다. 특히 이를 위해서는 주류 집단에 속하는 학생들을 대상으로 하는 다문화·국제이해 교육을 강화하여 다양한 배경을 가진 소수 집단을 이해하고 배려하는 공감 능력의 형성이 중요하다. 이와 함께 한국의 ‘다문화가족지원법’과 유사한 법률의 제정을 통해 현재 문부과학성, 총무성(總務省), 내각부(內閣府) 등을 중심으로 이루어지고 있는 정부의 뉴카머 지원 정책들에 대한 법률적 토대를 마련해 줄 필요가 있다.; In Japan, there have been existed for a long time two native groups, the Ainu race and the Ryukyu race. Also in the Edo era, there existed a social class named burakumin and people who belong to this class had been discriminated as the lowest part of the nation social hierarchy. In addition, because of the colonial policy which brought lots of Korean into Japan at the age of the Meiji government, Japan became a multicultural society comprised of various minority groups with different ethnic backgrounds. However, (despite of this multiculturalism), the Japanese, the main occupants of the nation, still have a tendency to stick to the idea that `Japan is the nation of single race'. Entering the 1980s, a large number of foreigners had been introduced to Japan who were essential for the rapid economic growth of the nation. Particularly the number of Japanese-Brazilians who came from Latin America increased dramatically at that time. Although most of the local Japanese living in regions where many migrant workers reside seem to be aware of the fact that they have to live together with these foreigners, they do not seem to realize the fact that Japan have already changed into a multicultural society. To investigate the problem related to minor ethnic groups in Japan, this research first divided the existing multicultural minority groups living in Japan into two categories; one is `Old Comer', minority groups which have existed in Japan from the past, and the other is 'New Comer', which includes foreigners who had flowed in Japan as migrant workers and marriage immigrants after the 1980s. Then, this research tried to reveal the historical background of Old Comer and New Comer and the problems that they have. Particularly, the study centrally researched on educational difficulties of New Comer, interviewing officials of NPO interested in New Comer and supporting them(child, parent). Above all, Japanese language acquisition is the first and heaviest difficulty for the New comer. Trouble in acquiring Japanese is an serious educational hindrance as it could frustrate the future dreams of New comer's children. To put it concretely, New Comer's children experience difficulties in using Japanese because of its complicate feature of mixing three different letters―Kanji, Hiragana letter, Katakana. There is no doubt that it is hard for a New Comer child, who came from a country which do not use the kanji, to learn 1,006 characters of Kanji during the elementary school and 939 characters during the middle school period. Furthermore, considering higher education, not only the acquisition of the common language but also that of the learning language which is needed to understand the contents of the textbook is necessarily required. Because there is a special examination system related to high school entrance that is applied only to students whose length of stay doesn't pass three years, students living in Japan more than three years have no choice but to take the entrance examination on the same condition as an ordinary Japanese middle school student do. There are some Schools that have special entrance system favorable to New Comer children in areas where a lot of New Comer children live, but in many cases New Comer children have no alternative but to pass the same difficult examination as other ordinary Japanese students do. The immaturity of language use and the difficulty in acquiring it cause educational inequality. Some New Comer children became a learning underachievement child due to the verbal difficulties they have, and those students are subjected to become a bad acting child. According to the research's result, the underachievement of New Comer children seems to be caused since their incomplete acquisition of the learning language keeps them from understanding school textbook contents rather than intelligence problems or learning attitude. Though Japan Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology is pushing 'Japanese propels necessary student' policy, the amount of time spent in education is definitely lacking now. Eventually, the NPO in residential areas of New Comer should not only offer linguistic education to New Comer children but also make an effort to teach them the cultural differences in oder to help them solve their life problems. In fact, a child of New Comer often experiences trouble related to lifestyle, religion, nationality differences besides the verbal problem. For example, in the case of food, taste such as Japanese soy sauce and the miso could not fit the taste of a student who came from Latin America. Above all, when one believes in Islam, he or she cannot eat other than `HALAL FOOD' due to his or her religious creed. Because recognition and understanding of religion are low in Japan, muslim students could spend a tough school life in Japan. Like this, the low consideration for minority groups with different backgrounds is the actual reality of today Japan society. Also, there is not a law similar to that of Korea―'Multicultural Family Support Act'―in Japan. There are efforts to help minority groups done by the government including the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Ministry of Internal Affairs and Communications, and Cabinet Office; however, it is still missing here the construction of a foundation like ‘Support Act’ The only law working is the educational support done based on the UN Convention on the Rights of the Children. Yet, the Japan Government dose not faithfully observe the Convention on the Rights of the Children in general. The UN requested Japan Government to improve its performance on 49 articles, and the Government is trying to make improvement but it is not enough practically. In short, considering the fact that support for minority groups is not enough, in other to improve the Japanese’s low understanding of multicultural society it is necessary to open the way of understanding the ethnic minorities through international understanding education. The mutual understanding of the majority and the minority is very important. But it is not right to force minority groups to simply accept the language and culture of the majority. Japan became the first aging country in the world. The work force of minority groups, particularly New comer, is necessary for the future of the country. The problems of New comer are connected to the future problem of Japan and come to have a big influence on the Japan multiculture. Therefore, it is essential for the Japanese to make efforts in many respects to develop mutual understanding and establish equal relations without forcing the minorities. And for this reason, this research emphasized the need for Multicultual·International understanding education in Japan.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE