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대학생의 창의ㆍ인성에 영향을 미치는 변인들 간의 구조관계 규명

Title
대학생의 창의ㆍ인성에 영향을 미치는 변인들 간의 구조관계 규명
Other Titles
Verifying the Structural Relationship among Creativity and Integrity, Metacognition, Mastery-Approach Goal, Communication Skills, and Autonomous Educational Climate at the College Level
Authors
임현진
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
강명희
Abstract
현대사회에서는 창의적인 인재를 양성하여 발전의 기틀을 다지기 위해 많은 노력들이 이루어지고 있으며, 창의성은 사회 구성원들에게 21세기 핵심역량으로 요구되고 있다. 뿐만 아니라 미래사회를 이끌어 갈 인재들에게는 그 능력을 바람직한 방향으로 펼칠 수 있도록 하는 인성적 측면도 강조되고 있다. 이에 교육과학기술부는 2009년부터 글로벌 인재를 양성할 수 있는 미래형 교육과정의 목표로써 창의ㆍ인성교육을 제시하였고, 창의성과 인성의 독자적인 기능과 역할을 강조하는 동시에 두 교육의 유기적 결합을 추구하였다. 창의ㆍ인성교육을 성공적으로 시행하기 위해서는 창의성과 인성 각각에 대한 이해뿐만 아니라 동시적이고 통합적인 접근이 필요하다는데 의견이 모아지고 있다. 그러나 아직까지 창의성과 인성 각각에 대한 연구가 주로 수행되고 있으며 창의성과 인성을 동시에 살펴본 연구는 미비한 수준이다. 그러나 창의ㆍ인성교육이 본래 의도하였던 창의성과 인성의 조화를 달성하기 위해서는 두 개념에 대한 동시적인 이해를 바탕으로 연구가 수행되어야 할 필요성이 있다. 더욱이 창의성 관련 연구는 교육의 주 대상이 성인기 이전의 학생들에 집중되어있다. 그러나 개인의 창의성을 완성시키기 위해서는 고차원적인 사고가 발달하여 실질적인 문제해결이 가능한 대학생 시기에 창의성에 대한 적절한 교육적 지원이 제공되어야 한다. 실제로 대학생을 대상으로 한 창의성 교육의 효과가 입증되고 있지만, 현재 부족한 교육적 지원이나 적절하지 못한 교수법으로 인해 대학생들의 창의성은 학년이 높아질수록 점차 감소되는 실정이다. 인성교육의 경우에는 개인의 인격을 완성시키기 위해서 폭 넓은 사회도덕적 경험이 필요하며, 성인으로서 사회에 발을 내딛는 대학생 시기의 경험이 매우 중요한 것으로 인식되고 있다. 그러나 인성교육은 전통적으로 가정교육의 문제로 여겨져 대학교육에서 적극적으로 실시되지 않고 있다. 하지만 현대사회의 가정은 점차 그 역할이 축소되어 가정과 대학 그 어디에서도 제대로 된 인성교육이 이루어지지 못하고 있다. 이로 인해 현재 인격형성에 어려움을 겪는 많은 대학생들이 있으며, 결과적으로 대학생활에 부적응 및 학업에서의 실패를 경험하기도 한다. 따라서 이러한 문제를 해결하기 위해 대학 차원에서 창의ㆍ인성교육의 필요성을 절감하고, 효과적으로 창의ㆍ인성교육을 운영하기 위한 방안이 마련되어야 한다. 이를 위해서는 창의성과 인성에 동시적으로 영향을 주는 변인들을 확인하고, 규명된 변인을 고취시키기 위한 전략들이 고안되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 창의성과 인성에 동시적으로 영향을 미치는 요인들에 대해 다면적으로 접근하여 연구모형을 제시하고 요인들 간의 관계를 규명하여 시사점을 도출하고자 하였다. 창의ㆍ인성에 영향을 미치는 요인으로는 인지적, 정의적, 사회적, 환경적 요인이 있으며, 특히 환경적 요인은 인지적, 정의적, 사회적 요인에 영향을 주어 창의ㆍ인성에 간접적인 영향을 미친다. 이에 다면적으로 창의ㆍ인성에 영향을 미치는 변인에 대해 탐색하였으며, 인지적 요인 중 내용특수성에 구애받지 않고 일상생활 전반에서 활용되는 메타인지가 중요변인임을 확인하고, 본 연구의 인지적 요인으로 상정하였다. 정의적 요인 중에서는 창의성에 영향을 미치는 내적동기의 중요성을 인식하고, 내적동기를 보다 구체적으로 설명할 수 있는 숙달접근목표를 변인으로 상정하였다. 사회적 요인으로는 21세기 핵심역량이자 타인과의 상호작용을 가능하게 하는 의사소통능력이 창의ㆍ인성의 영향변인으로 고려되어야 하며, 환경적 요인으로는 자율적 교육풍토가 교육적 처치가 가능하며 창의ㆍ인성에 영향을 미치는 것으로 알려져 왔다. 따라서 메타인지, 숙달접근목표, 의사소통능력, 자율적 교육풍토가 연구 변인으로 상정되었으며, 이 변인들과 창의ㆍ인성 간의 구조관계와 변인 간 직ㆍ간접 영향력을 확인하였다. 본 연구에서 상정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 대학생들의 창의ㆍ인성, 메타인지, 숙달접근목표, 의사소통능력, 자율적 교육풍토 간의 가설적 인과모형은 적합한가? 연구문제 2. 대학생들의 메타인지, 숙달접근목표, 의사소통능력, 자율적 교육풍토는 창의ㆍ인성에 직ㆍ간접 영향을 주는가? 본 연구를 수행하기 전, 수도권의 3개의 대학에서 인문ㆍ사회, 공학계열 전공생 172명에게 자료를 수집하여 창의ㆍ인성을 측정하는 66개의 예비문항에 대한 탐색적 요인분석을 실시하였다. 내용타당도, 반응과정타당도, 문항 내적 일관성을 확인한 후 실시된 탐색적 요인분석에서 9개 하위 요인으로 도출되었다. 이를 확증하기 위해 수도권의 4개 대학에서 인문, 사회, 자연, 공학, 예체능 계열의 학생들에게 240개의 자료를 수집하였으며, 확인적 요인분석을 실시하였다. 그 결과, 창의성은 2차 요인구조로 확인되었는데, 두 개의 하위요소인 문제해결력과 창의적 성향을 잠재변인으로 가지며 문제해결력과 창의적 성향은 각각 2개와 4개의 측정변인으로 구성된다. 문제해결력은 측정변인으로 계획과 실천을 포함하고, 창의적 성향은 인내와 열정, 유머, 호기심, 진취성 4개의 측정변인으로 구성되었다. 인성은 세계시민의식, 타인존중, 양심적 개인성찰 세 개의 측정변인으로 구성되었다. 확인적 요인분석 결과, 모형의 적합도는 양호하였고, 수렴타당도와 판별타당도가 확인되었으므로 수정된 34문항을 활용하여 본 연구를 수행하였다. 연구문제 1과 2를 수행하기 위해 수도권 21개의 대학에서 인문ㆍ사회계열 전공생을 대상으로 301개의 자료를 수집하였으며, 구조방정식을 활용하여 가설적으로 상정한 연구 모형의 적합도를 검증한 후 변인 간의 직ㆍ간접 관계를 분석하였다. 연구 모형의 적합도는 양호한 것으로 분석되었으나, 변인 간 경로의 유의성을 확인한 결과 메타인지가 인성에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 따라서 메타인지가 인성에 직접적인 영향을 미치는 경로를 삭제하여 수정모형을 제시하였다. 분석결과, 수정모형의 적합도가 양호한 것으로 확인되었으며, 변인들이 창의성과 인성에 미치는 직접 및 간접효과에 대한 유의성을 부트스트래핑 방식으로 확인하였다. 본 연구의 결과에서 도출된 주요논의와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 메타인지, 숙달접근목표, 의사소통능력, 자율적 교육풍토 변인을 창의ㆍ인성에 영향을 미치는 변인으로 상정하였으며, 변인 간 구조모형을 확인한 결과, 적합한 것으로 나타났다. 따라서 대학생의 창의ㆍ인성을 증진시키기 위해서는 대학교육의 중추적 역할을 담당하는 교수자뿐만 아니라 학내의 교수학습개발원의 연구자, 그리고 교육정책 담당자들에게 위 변인들에 대한 이해가 요구되는 바이다. 둘째, 본 연구에서 대학생의 메타인지는 인성에 유의한 영향을 미치지 못한 것으로 나타났지만, 창의성에는 직접적인 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 이에 대학의 교수자는 학습자 중심의 구성주의적 수업모형을 활용하여, 학습자들에게 그들의 활동에 대한 계획, 점검 및 평가의 기회를 주어 메타인지를 촉진시킬 필요가 있다. 셋째, 대학생의 숙달접근목표는 창의ㆍ인성에 직접적인 영향을 미치는 것으로 확인되었으므로, 숙달접근목표를 높이는 방안에 대해 고찰할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 학습자들의 내적동기를 고취시키기 위해 심리적 안정감을 제공하며, 창의ㆍ인성 관련 교과목의 평가방식으로 절대평가방식을 도입할 것을 제안하였다. 또한 학과 내에서 학습공동체와 같이 학생들의 자발적인 활동을 독려하고 적절한 보상을 통해 성공의 기회를 경험하게 하는 것이 효과적임을 시사하였다. 넷째, 의사소통능력이 창의ㆍ인성에 직접적인 영향을 미치는 것으로 규명되었으므로, 의사소통능력을 개발하기 위한 교육의 필요성이 제기된다. 먼저 글쓰기 교육에서는 창의적 사고를 함양시키기 위해 학제적인 문제를 제시하는 것이 효과적일 수 있다. 또한 수업에서 영상물을 활용하거나 팀 단위로 제작과제를 제시하는 것은 의사소통능력과 창의적 능력을 계발시킬 수 있으며, 협력을 통해 타인에 대한 이해를 높여 인성의 함양에도 도움이 될 수 있다. 다섯째, 자율적 교육풍토는 메타인지, 숙달접근목표, 의사소통능력에 직접적인 영향력을 미치며, 이 세 변인들을 통해 창의ㆍ인성에 간접적인 영향력을 갖는 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 자율적 교육풍토의 중요성을 인지하고, 대학에서 교수자들이 팀 기반 학습과 전공 간 협력 프로젝트를 적극 활용할 것을 제안하며, 학과의 물리적인 지원이 뒷받침되어야함을 시사하였다. 본 연구는 학문적으로 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 창의성과 인성을 동시적으로 고려한 연구모형을 상정하여 실증적으로 규명하였으며, 이러한 결과가 창의성과 인성을 조화롭게 발달시킬 수 있는 교육의 실천을 이끌어낼 것이라 기대한다. 둘째, 창의ㆍ인성에 대한 연구의 대상이 주로 초등 및 중등교육기관에 집중되어 있었던 반면에, 본 연구에서는 대상을 대학생으로 선정함으로써 대상고등교육기관에서도 창의ㆍ인성에 대한 관심과 교육적 지원이 필요함을 역설하였다. 또한 창의ㆍ인성교육 정책이 점차 확대되는 현 상황에서 본 연구 결과는 정책 수립 및 실천을 위한 이론적 근거로 활용될 수 있다. 마지막으로, 다면적인 창의ㆍ인성 및 영향 요인과의 관계를 실증적으로 확인함으로써 창의ㆍ인성을 높이기 위한 구체적인 전략을 마련하는 데 도움이 될 것이며, 창의ㆍ인성을 함양시키는 데 필수적인 사회적 요인으로써 의사소통능력의 역할을 재조명한 것에 의의가 있다. 따라서 본 연구는 창의ㆍ인성에 대한 이해를 심화시키고, 연구 결과를 기반으로 효과적인 창의ㆍ인성 증진 교육을 설계하여 장차 국가 발전의 기틀이 될 인재들을 양성하는데 기여할 수 있을 것이라 사료된다.;Modern society is changing more rapidly than ever before. The ability to adapt to the future’s uncertainties is increasingly crucial for success. Under these circumstances, creativity has been regarded as an essential competency in the 21st century to help people handle complex problems. As a result, creativity is now a major focus of all forms of learning. Equally important is the need for integrity. Creativity must be tempered with integrity in order for people to use it moral and constructive ways. Starting in 2009, The Korean Ministry of Education established future goals for education in South Korea. These goals included the development of curriculums to foster creativity and integrity among students while helping them maintain a healthy integration of the two concepts. According to the Ministry of Education, while creativity and integrity each have their own roles in education, they must function simultaneously and in complementary ways. Despite uniform consensus regarding the importance of teaching creativity and integrity as an integrated whole, there are very few studies that simultaneously investigate creativity and integrity. Most current studies focus only on one or the other. Furthermore, of those studies which do address creativity and integrity, the majority focus only on research related to children. There are almost no studies which explore the educational integration of creativity and integrity at the collegiate level. It is important for college students, at the peak of their educational development, to be challenged with curriculums that help them further develop creativity and integrity at the highest functional level. Without adequate discussion regarding how to foster that kind of development, there will be a progressive decline in the creative and moral competency of college students. Under these circumstances, it is imperative for universities to determine ways to assess and promote student creativity and integrity at the collegiate level through their curriculums. Because of that, the purpose of this study was to identify keyfactors which impact student creativity and integrity. Within this research model, specific factors which can stimulate the healthy development of student creativity and integrity at the college level were identified for further evaluation. The ultimate goal of this model was to develop a reliable framework for building college curriculums that promote creativity and integrity in education. Based on previous research, student creativity and integrity can be influenced by both direct and indirect factors. These direct factors include cognitive factors, affective factors, and social factors, all of which can be unique to each individual student. Environmental factors can act as an indirect factor by affecting student creativity and integrity through overarching effects on all of the direct factors. For this study, metacognition, a cognitive factor; mastery-approach goal, an affective factor; and communication skills, a social factor, were selected for further analysis. In the same way, autonomous educational climate, an environmental factor, was also selected for this study. The purpose of this study is to identify the structural relationships between these representative direct and indirect factors and to evaluate how variation in these factors can impact student creativity and integrity. The following research questions are addressed: 1. Is the proposed model, which assumes structural relationships among metacognition, mastery-approach goal, communication skills, autonomous educational climate, creativity, and integrity valid for college students? 2. Do metacognition, mastery-approach goal, communication skills, and autonomous educational climate have significant direct and indirect effects on the creativity and integrity of college students? To conduct this study, a survey containing 66 preliminary questions was developed to access creativity and integrity among student participants. The survey was then distributed to 172 student participants majoring in humanities, social sciences, or engineering at three different universities in the Seoul metropolitan area. Data from the survey was then analyzed for internal consistency and after a thorough analysis, 16 questions were removed due to poor internal consistency. Exploratory factor analysis (EFA) was then performed, resulting in identification of nine sub-factors which were the key measures of creativity and integrity. Through the process of EFA the total number of survey items was further reduced from 50 to 35 questions due to elimination of questions unrelated to the key nine sub-factors. A refined survey, with 35 questions, focusing on the previously identified nine sub-factors was then distributed to 240 students majoring in humanities, social sciences, engineering, sciences, arts, and other fields at four different universities in the Seoul metropolitan area. Using data collected from this survey, confirmatory factor analysis (CFA) was then performed in order to confirm the validity of measuring student creativity and integrity based on the nine sub-factors. After CFA was performed, one more question was eliminated from the survey and a final survey was created with 34 questions. Based on this study, analysis of the nine sub-factors identified was shown to be valid for measuring student creativity and integrity. Of the nine sub-factors, six were measurement variables of student creativity and three were measurement variables of student integrity. Of the six sub-factors measuring overall student creativity, two were categorized under the sub-category of problem solving skills and four were categorized under the sub-category of creative personality. The two measurement variables which fell under the sub-category of problem solving skills were planning and practice. The four measurement variables which fell under the sub-category of creative personality were patience and passion, humor, curiosity, and initiative. Thus, student creativity was confirmed as a second-order factor. The three measurement variables measuring overall student integrity included global citizenship, respect for others, and conscientious introspection. The goodness of fit of the model was then tested and found to have a good fit. The convergent validity and discriminant validity of the model were confirmed. A final survey containing 34 questions was then created to assess creativity and integrity. The survey was then augmented with additional questions to measure metacognition, mastery-approach goal, communication skills, and autonomous educational climate. To identify structural relationships among all of the measured variables (creativity, integrity, metacognition, mastery-approach goal, communication skills, and autonomous educational climate), the augmented survey was distributed to 301 students from 21 universities in the Seoul metropolitan area. The participants included students majoring in humanities, social sciences, and education. Data from the survey was then collected for further analysis. The proposed research model was then analyzed utilizing structural equation modeling (SEM) to verify direct and indirect relationships among the various measured variables. Prior to the analysis of SEM, a measurement model including the six latent variables (metacognition, mastery-approach goal, communication skills, autonomous educational climate, creativity and integrity) was created and confirmed to be appropriate and valid. The measurement model had a good fit. Next, the goodness of fit of the proposed model was tested and found to have a good fit. The structural relationships among the variables within the model were then analyzed. Metacognition was found to have an insignificant impact on the student integrity variable. As a result, the insignificant path showing a direct impact from metacognition on integrity was removed from the final modified model. The modified model was verified with a good fit. Lastly, the variables were analyzed for statistically significant direct and indirect effects on creativity and integrity by using a bootstrapping method. Based on this study, metacognition, mastery-approach goal, and communication skills, were each found to have a statistically significant direct impact on creativity; whereas, only mastery-approach goal and communication skills were found to have a statistically significant direct impact on integrity. Furthermore, the autonomous educational climate was found to have direct impact on metacognition, mastery-approach goal, and communication skills, and statistically significant indirect impact on creativity and integrity. Therefore, promoting an autonomous educational climate, encouraging metacognition, supporting a mastery-approach goal, and developing communication skills within universities is likely to prove effective in improving student creativity and integrity at a collegiate level. Various implications derived from the results of this study are discussed below: Firstly, in order to promote creativity and integrity among college students, it is required to have a solid understanding on variables above not only for instructors but for researchers in school instruction and learning development institutes and for persons in charge of educational policies. Secondly, based on this research, even though metacognition levels among college students has no significant effect on their integrity, a student’s level of metacognition does have a significant direct effect on his or hercreativity. Accordingly, professors and faculty should strive to give their students adequate opportunities to plan, check, and evaluate their own work in order to enhance their own metacognition. This approach to education is supported by learner-centered constructivist instructional models. Thirdly, since the research findings from this study show that student competency in mastery-approach goal has a direct effect on the creativity and integrity, measures for raising the mastery-approach goal among students shall be examined. Hence, this study proposes to provide learners with psychological stability to inspire their internal motive. Educators should further consider use of absolute evaluation in subjects related to the creativity and integrity in order to reward student mastery of certain tasks and skills. Besides, research findings suggests that it is beneficial to allow students to experience opportunities for success through adequate encouragement and reward for their spontaneous activities including a learning community within a department. Fourthly, since communication skills turned out that has a direct effect on his or her creativity and integrity, this study raises the educational importance of developing student communication skills. Most of all, in writing class, it may be effective to suggest interdisciplinary themes to stimulate higher order thinking. Furthermore, general instructors may find it effective to incorporate multi-media teaching aides, such as films, during class. Multi-media aides can stimulate inter-student discussion outside and help develop communication skills. Also, assigning group media projects can be a useful tool for stimulating student creativity and integrity by challenging students to use their communication skills while trying to find creative ways to express their ideas. Fifthly, this study found that promoting an autonomous educational climate has a direct effect on metacognition, mastery-approach goal and communication skills. Through these direct effects, autonomous educational climates have further indirect effects on student creativity and integrity. Because of this, college educators should recognize the importance of autonomous educational climate and actively seek to use team-based learning and inter-major collaborative projects to stimulate student autonomy. Furthermore, universities should recognize the impact environment can have on student performance and provide financial and institutional support for autonomous student endeavors. This research has the following academic significance. This study offers a valid assessment tool for simultaneously measuring both creativity and integrity. From a practical standpoint, such a tool can be used to help design new educational curriculums that are more effective at promoting creativity and integrity. By focusing on college students, this study also highlights the need for educational programs which support creativity and integrity at the collegiate level. This study provides comprehensive analysis of multi-dimensional factors affecting creativity and integrity, and thus highlights the complexity of creative and moral development. The study also showed the importance of communication skills, a social factor which has not been highlighted in many empirical studies on the topic, on college student creativity and integrity. In the future, the results of this study may contribute to advancements in creativity and integrity-related policies and practices. Finally, the results of this study will help provide specific strategies for promoting the creativity and integrity based on the multifaceted relationships among the study factors. The deeper understanding of creativity and integrity that this study provides will help foster educational programs that promote creativity and integrity. Over time, such programs have the potential to further develop the creative moral talent of college graduates and strengthen the foundations of our national development.
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