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기업의 상품시장 지배력이 조세회피 전략에 미치는 영향

Title
기업의 상품시장 지배력이 조세회피 전략에 미치는 영향
Other Titles
The effect of corporate’s product market power on tax avoidance strategies
Authors
김미나
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정권
Abstract
기업의 상품시장 지배력은 상품의 가격, 상품의 질, 상품의 특성을 결정할 수 있는 기업의 능력으로 자본시장에서 중요한 역할을 한다. 이러한 능력을 가진 기업은 더 공격적인 조세회피 전략을 세울 유인이 있다. 본 연구의 목적은 기업의 상품시장 지배력에 따라 조세회피 전략이 어떻게 영향을 받는지 검증 하고자한다. 다음으로 상품시장 리더가 각 기업의 조세회피 전략에 어떻게 영향을 미치는지 실증분석을 통하여 검증한다. 또한 상품시장 리더와 동일한 감사법인을 가진 경우, 상품시장 리더와 각 기업의 조세회피 관계에 대해서도 실증적으로 검토하였다. 본 연구는 2000년부터 2014년까지 유가증권 시장 및 코스닥 시장에 상장된 기업을 대상으로 하였으며 PCM을 상품시장 지배력의 측정치로 보고 유효세율, 현금유효세율, 장기유효세율, 장기현금유효세율을 조세회피 측정치로 보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 분석 결과 유효세율, 현금유효세율, 장기 유효세율, 장기 현금유효세율과 상품시장 지배력에는 유의한 음(-)의 관계가 있었다. 이는 상품시장 지배력이 높은 기업일수록, 조세회피와 음(-)의 관계를 갖는다고 해석 할 수 있다. 따라서 상품시장 지배력이 높은 기업의 경우 더 공격적인 조세회피 전략을 할 유인이 있다고 할 수 있다. 다음으로 상품시장 리더의 조세회피를 각 기업이 모방할 것이라고 예상하여 실증 분석을 하였으나 분석결과 상품시장 리더의 전기 평균 유효세율과 당기 개별 기업의 유효세율과 유의한 관계가 나타나지 않았다. 따라서 동일 산업 내에서 기업들은 상품시장 리더의 전기 조세회피 전략을 모방하지 않는다고 할 수 있다. 다음으로 상품시장 리더와 동일한 감사법인을 가진 기업의 경우 리더의 조세회피와 기업의 조세회피의 관계가 강화 될 것인가를 실증 분석하였다. 분석결과 유효세율과 장기 유효세율인 경우에만 상호변수와 유의한 양(+)의 관계가 나타났다. 하지만 현금유효세율과 장기 현금유효세율의 경우 상호변수와 유의한 관계가 나타나지 않았으므로 가설3을 부분적으로 지지하는 결과를 가진다고 할 수 있다.;Firm’s product market power plays significant role in a capital market as a firm’s ability to decide product’s price, quality and characteristic. Those firms are capable of planning more aggressive tax avoidance strategies than others. The purpose of this study is to examine effect of corporate’s product market power on tax avoidance strategies. Next, we examine how product market leaders’ tax avoidance strategies affect firms’ tax avoidance strategies. we also examine whether there is a relation between product market leaders’ tax avoidance strategies and firms’tax avoidance strategies that have same auditors with product market leaders. Our sample consists of the firms listed on KOSPI and KOSDAQ market over the period of 2000 to 2014 by using Price-Cost Margin(PCM) as product market power and ETR, Cash ETR, Long-term ETR, and Long-term Cash ETR as tax avoidance. The results of this study are as follows. First, this study results show that significantly negative relation between PCM and ETR, Cash ETR Long-term ETR, and Long-term Cash ETR so that the product market power has negative associations with tax avoidance. It suggests that firms with the greater product market power have more aggressive tax avoidance strategies. Next, we find no relation between product market leaders’ average lagged value of ETR, Cash ETR, Long-term ETR and Long-term Cash ETR and firms’ average value of ETR, Cash ETR, Long-term ETR and Long-term Cash ETR. It suggests that firms are not mimic their product market leaders’ tax avoidance strategies given in industry-year. Last, this study examine whether there is a positive relation between leaders’ tax avoidance strategies and firms’ tax avoidance strategies that have same auditors with product market leader. we find that ETR and Long-term ETR have significantly positive associations with interaction variable (Leadert-1*Sameauditorj,t) while Cash ETR and Long-term Cash ETR have no associations with interaction variable so that it partially supports hypothesis 3.
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