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대학(원)생들의 부채에 대한 태도와 학자금대출 이용 행동 분석

Title
대학(원)생들의 부채에 대한 태도와 학자금대출 이용 행동 분석
Other Titles
A study on analysis of undergraduate and graduate students' attitude toward debt and their behavior of using student loan
Authors
최윤선
Issue Date
2015
Department/Major
정책과학대학원 공공정책학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Advisors
조정래
Abstract
본 연구의 목적은 대학(원)생들의 부채에 대한 태도와 학자금 대출 이용 행동을 분석하는 것이다. 또한 학자금 대출 이용 행동에 어떠한 요인들이 영향을 미치는지 검증하고자 한다. 학자금 대출을 받는 대학(원)생들이 점차 늘어나면서, 학자금 대출로 인한 대학생들의 부채가 11조원을 넘고, 원금 및 이자를 갚지 못하는 신용유의자(신용불량자)의 수도 4만 명을 넘었다. 졸업생 5명 중 3명이 ‘빚’을 안고 졸업하고 있는 상황이다. 이러한 현실 속에서 부채에 대한 행태분석을 통하여, 현재 대학(원)생들이 갖고 있는 부채에 대한 태도를 분석하고, 이러한 태도가 학자금 대출에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 선행연구를 통해 대학(원)생들의 학자금 대출 이용에 영향을 미칠 것으로 예측되는 요인들을 설정하였는데, 부채에 대한 태도, 사회 인구학적 요인, 가정 경제적 요인, 개인 경제적 요인, 취업준비 요인으로 구분하였다. 부채에 대한 태도와 취업준비 변수는 요인분석을 통하여, 각각 2개와 1개의 요인으로 나타났으며, 이것이 학자금 대출 횟수와 대출액에 유의미한 영향을 미치는지 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 교육을 위한 부채에 대한 태도, 학년, 가계소득, 가족 중 대출 경험 여부, 신용카드 월평균 사용액, 취업준비 요인이 학자금 대출 횟수와 대출액에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 월평균 용돈은 학자금 대출 횟수에만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 소비생활을 위한 부채에 대한 태도와 가족 중 부채 문제 경험 여부는 학자금 대출액에만 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 교육을 위한 부채에 대한 태도가 긍정적일수록 학자금 대출을 받은 횟수와 대출액이 많았으며, 소비생활을 위한 부채에 대한 태도가 긍정적일수록 학자금 대출액만이 더 많아진다는 것을 확인하였다. 학년이 높아질수록 대학(원)생들이 받는 학자금 대출 횟수와 대출액이 더 많은 것으로 나타났으며, 월평균 가계소득이 낮을수록 학자금 대출 횟수와 대출액이 많아지는 것을 확인하였다. 또한 가족 중 대출 경험 여부는 학자금 대출 횟수와 대출액에 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 가족 중 부채로 인해 문제를 겪은 경험 여부는 학자금 대출액에만 부(-)의 영향을 미쳤다. 이를 통해 가족이라는 준거집단의 경험은 개인의 행동에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 다음으로 월평균 용돈은 학자금 대출 횟수에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 신용카드 월평균 사용액이 많을수록 학자금 대출 횟수와 대출액이 많은 것으로 나타났다. 마지막으로 취업준비 변수와 학자금 대출 이용 분석 결과, 취업준비를 열심히 하는 대학(원)생일수록 학자금 대출 횟수와 대출액수가 많은 것으로 나타났다. 교육을 위한 부채에 대한 태도가 학자금 대출 이용 행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것은 대학생들은 자기 미래를 위해 투자가 필요하면 돈을 빌려서라도 자신에게 투자한다는 것을 보여준다. 하지만 고액 등록금 시대를 살아가고 있는 현재 대학(원)생들이 학자금 대출로 인해 떠안아야 하는 부채가 늘어나고 원금과 이자를 제때 갚지 못해 신용유의자(신용불량자)로 전락하는 상황 속에서 이러한 문제들을 해결하기 위해서는 학자금 대출 제도의 제도적 보완 및 개선을 통해 학생들의 부담을 조금 더 덜어줄 수 있는 방법을 모색하고 검토해 볼 필요성이 있다.; The objective of this study is to analyze undergraduate and graduate students' attitude toward debt and their behavior of using student loan. It also aims to verify what factors have influence on the behavior of using student loan. As the number of undergraduate and graduate students using student loan has gradually increased, their debt from student loan was more than 11 trillion won, and the number of credit delinquents who could not pay back the principal and interest was more than 40,000. Total three out of five graduates are graduating with 'debt'. In such reality, this study aimed to analyze the current undergraduate and graduate students' attitude toward debt, and also to understand the influence of such attitude on student loan, by analyzing their behaviors related to debt. Through preceding studies, the factors that were expected to have influence on undergraduate and graduate students' behavior of using student loan were set up, and they were divided into the attitude toward debt, sociodemographic factor, family economic factor, personal economic factor, and employment preparation factor. Through factor analysis, the attitude toward debt had two factors and the employment preparation had one factor. In order to examine if they would have significant influence on the number of student loan and the amount of loan, the multiple regression analysis was conducted. In the results of the study, the factors such as families’loan experience, monthly average credit card bill, employment preparation, the attitude toward loan for education, grade, household income had significant influence on the number of student loan and the amount of loan. The attitude toward debt for consumption life and the experience of problems caused by families’debt had significant influence only on the amount of student loan. The attitude toward debt for education had positive influence on the number of student loan and the amount of loan. The attitude toward debt for consumption life had positive influence on the amount of student loan. The result that the attitude toward debt for education has significantly positive(+) influence on the behavior of using student loan shows that undergraduate and graduate students invest money in themselves for their future even if they have to borrow money. In the current high-tuition fee period, lots of undergraduate and graduate students are suffering from debt from student loan, and some of them fall so low as to become credit delinquents. In order to solve these problems, it would be necessary to seek for measures of reducing students' burden through the systematic supplementation and improvement of the student loan system.
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