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항응고 상담을 의뢰한 심방세동 환자에서의 Warfarin 사용과 상담 현황 분석

Title
항응고 상담을 의뢰한 심방세동 환자에서의 Warfarin 사용과 상담 현황 분석
Other Titles
The Analysis of Warfarin Use and Teaching status In Atrial Fibrillation Patients Consulted for Anticoagulation Service
Authors
조은정
Issue Date
2015
Department/Major
임상보건과학대학원 임상약학전공
Publisher
이화여자대학교 임상보건과학대학원
Degree
Master
Advisors
이병구
Abstract
서울대병원 약제부는 ACS 상담실을 1997년이래 운영하고 있으며 2000년 업무량 대비 상담 건수는 300%, 신규 의뢰 환자는 400%가 증가하였으나 상담 약사의 인원은 환자 증가율을 따라가지 못하여 업무 부담이 가중되고 있는 현실이다. 이에 증가율이 큰 순환기내과의 심방세동 환자를 대상으로 ACS 상담실의 약사 상담의 현황을 파악하였다. 2012년 1월 1일부터 2013년 12월 31일까지 순환기내과에서 심방세동 진단 하에 ACS 상담 의뢰된 환자는 601명이었고 상담일로부터 6개월동안 평균 상담 횟수는 9.4회이고 상담 시간은 82.7분이며 유지 용량에 도달하는 환자의 평균 상담 횟수는 평균 8.5회, 지방 채혈로 인한 전화 상담 비율은 11.2%이다. 상담 환자를 분류하면 warfarin을 처음 복용하며 ACS 상담을 시작한 환자가 이미 warfarin을 복용하며 ACS 상담을 처음 시작하는 환자와 6개월이전에 ACS 상담을 받은 경험이 있는 환자보다 약사 상담 횟수는 10.1회, 상담 시간은 87.5분, 유지 용량에 도달하는 상담 횟수 9.6회, 지방 채혈로 인한 전화 상담 비율은 12.5%로 유의하게 높게 나타났다. 그러나 치료 범위 INR 이 60% 이상인 환자 비율에서는 가장 적어, 이는 ACS 상담실에 의뢰한 환자 중 warfarin 복용을 시작하면서 ACS 상담을 처음 시작하는 환자의 관리에 가장 많은 시간이 소요되지만 환자 관리는 어렵다는 것을 보여주고 있다. 하지만 INR>4 건수 비율과 신경과 입원 환자 비율에서 적어 warfarin 복용 관련 부작용 예방을 위해 환자가 warfarin 복용을 시작할 때 약사의 상담을 병행하는 것이 가장 효과적이라고 할 수 있다. 약사 총 상담 시간을 1일 평균 상담으로 계산하면 6.3시간으로 근무 약사 인원 기준으로 29%의 업무량으로 ACS 등록 환자에 대한 순환기내과 환자의 비율인 15%보다 높게 나타난다. 이는 약사 인원 배치에 중요한 고려 사항이 되며 향후 ACS 업무 계획 시 순환기내과 환자에 대한 상담 계획의 변경과 프로세스가 필요하다고 할 수 있다. 순환기내과 비판막성 심방세동 환자에 대한 새로운 약제인 NOACs 사용에 대한 의료진의 관심이 높아 warfarin에서 NOACs으로 변경 시 보험 변경을 위한 업무 협조를 요청하고 있어 향후 warfarin과 NOACs 환자 상담과 보험 적용의 관리 등 업무의 변화에 대비하여야 하겠다. 본 연구를 통해 ACS 상담을 필요로 하는 지방 환자가 많지만 본원에서만 관리하기보다 지방에서 쉽게 접할 수 있고 관리가 가능한 지방 병원 채혈 검사 및 약사 상담 네트워크의 필요성이 제기되었다. 이로서 많은 약사가 ACS 상담에 참여하여 지방에서도 환자가 쉽게 warfarin 효과를 유지하고 필요 시 빠르게 상담을 받을 수 있으며 그 결과를 공유할 수 있는 방안 제시가 필요하다. 이를 위해서는 ACS 환자 상담 시 현실적인 복약 상담 수가 신설을 위해 객관적인 업무량 자료 및 이에 대한 분석을 위한 후속 연구가 요청되는 바이다.;The anticoagulation service(ACS) team in SNUH was established in 1997 and the number of consultations has grown by 300% and newly referred patients by 400% when comparing to the data of 2000. However, the number of pharmacists involved in the ACS team does not meet the demand, therefore the workload of pharmacists is overloaded. We researched patients taking warfarin for Atrial fibrillation from the Department of Cardiology to understand the current situation of the ACS team in SNUH. From Jan. 1, 2012 to Dec. 31, 2013, a total of 601 patients, who had been taking or were starting warfarin for Atrial fibrillation, were referred to ACS team from the Department of Cardiology. During the first 6 months of referral, pharmacists provided an average of 9.4 consultations and spent a total of 82.7 minutes for each patient. After 8.5 times of dose adjustment, patients reached the maintenance dose of warfarin. The rate of consultation by phone, due to taking blood sample at other hospitals, is 11.2% compared to the total. The frequency of dose management in the 408 patients, who were referred to ACS team during the initiation of warfarin therapy, was significantly higher, while the number of times within the therapeutic international normalized ratio(INR) range was less than those 99 patients, who referred ACS consultation for the first time while taking warfarin, and the 94 patients, who were consulted more than 6 months ago. It suggests that time consumed and patient management was more difficult compared to the latter groups. However, the cases of INR values more than 4, and the ratio of admission to neurology ward due to the adverse event of warfarin arose significantly less in this group, and this presents the positive contribution of the ACS team to reduce the risk of anticoagulation therapy-related complications when patients are referred concurrently with initiation of warfarin therapy. 52 patients (8.7%) switched to Novel Oral Anticoagulants for non-valvular atrial fibrillation. Despite patients from the Department of Cardiology comprise 15% of total ACS-managing patients, pharmacists expend 6.3 hours each day and it is 29% of total daily consultation. It is necessary to reorganize the consultation process of the Department of Cardiology, and to prepare for the management of patients switching to NOACs. Also a network system with local area hospitals was needed. Furthermore, establishing insurance policy for anticoagulation service is required for the improvement of quality of patient management.
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