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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
손지민
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 본인의 석사학위 졸업연주회 프로그램인 Ludwig van Beethoven의 ⌜Piano Sonata No.27 in e minor, Op.90⌟, Franz Peter Schubert의 ⌜Wanderer Fantasie, Op.15 D 760⌟, Henri Dutilleux의 ⌜Sonate pour piano, Op.1⌟에 대해 각 작곡가의 생애 및 피아노 작품에 대해 정리하고 각 곡의 특징을 분석하였다. Ludwig van Beethoven(1770-1827)은 고전주의 음악의 최고 작곡가이며 낭만시대로의 길을 열어준 작곡가이다. 그의 32개의 피아노 소나타 중 ⌜Piano Sonata No.27 in e minor, Op.90⌟은 베토벤의 중기 소나타의 마지막 작품으로 후기 소나타의 낭만성을 갖춰가는 작품이다. 이 곡은 2악장 구성이며 각 악장은 장․단조의 대비를 이룬다. 제 1악장은 소나타형식이며 분절된 느낌의 제 1주제와 단선율로 노래되는 제 2주제는 그가 말한 ‘이성’과 ‘감정’의 대조적인 느낌을 표현하고 있다. 또한 제 2악장은 론도 소나타형식이며 길게 이어지는 서정적인 선율은 그가 말한‘연인과의 대화’를 나타낸다. 선율적 표현과 함께 그는 각 악장에 독일어 나타냄말로 자신의 의도를 구체화함으로써 후기 소나타의 낭만성을 예견하고 있다. Franz Peter Schubert(1797-1828)은 낭만 가곡의 대가라 불리며 그의 기악곡들에서도 가곡의 영향이 나타난다. ⌜Wanderer Fantasie, Op.15 D 760⌟은 슈베르트의 대규모 피아노곡으로 그의 자작 가곡⌜Der Wanderer D.493⌟의 선율과 반주리듬에 기초한다. 가곡의 노래선율은 제 2악장에 그대로 쓰였으며 반주부분의 리듬 동기는 전 악장에 걸쳐 쓰임으로써 곡 전체를 하나로 통일시키는 순환형식을 갖게 된다. 이는 낭만주의 순환형식에 선구적 역할을 하였으며 Franz Liszt(1811-1886)의 단악장 소나타⌜Piano Sonata in b minor S.178⌟에 직접적인 영향을 주었다. Henri Dutilleux(1916-2013)은 20세기 프랑스 현대음악의 대표적인 작곡가로 특정 학파에 속하지 않고 자신의 개성을 갖춰나간 작곡가이다. ⌜Sonate pour piano, Op.1⌟은 뒤띠유가 처음으로 작품번호를 부여한 곡으로 전통적인 소나타 형식에 현대적인 어법을 사용하였다. 이 곡은 3악장 구성으로 각 주제의 동기들은 끊임없이 모방, 확대, 축소된 형태로 변형되어 나타난다. 화성적으로 이중조성과 무조성이 나타나지만 악장의 시작과 끝은 분명한 조성을 갖는다. 또한 다양한 변박과 리듬의 세분화가 나타나며 많은 템포지시어가 쓰였다. 이 작품에 나타나는 특징들은 이후 그의 작품들에서 더욱 뚜렷하게 나타난다.;Based on the author’s graduation recital programs for Master’s degree including ⌜Piano Sonata No.27 in e minor, Op.90⌟ by Ludwig van Beethoven, ⌜Wanderer Fantasie, Op.15 D 760⌟ by Franz Peter Schubert, ⌜Sonate pour piano, Op.1⌟ by Henri Dutilleux, this paper aims to investigate the background of the composers and piano works respectively as well as to analyze the characteristics of each piano work. Ludwig van Beethoven(1770-1827) is one of the best composer of classical music, who opened the path toward romanticism. Among his 32 piano sonatas, ⌜Piano Sonata No.27 in e minor, Op.90⌟ is the last work of his mid-period sonatas, which becomes to have the romantic characteristics of his late-period sonatas. This work is comprised of two movements, and each movement makes contrast of minor key and major key. The first movement has the format of sonata. The first theme with separate sense and the second theme performed in monophony express the contrast sense of ‘reason’ and ‘emotion’ as he said. In addition, the second movement has the format of rondo sonata. Its long-lasting lyrical melody represents ‘the conversation with lover’ as he explained. Along with the lyrical expression, he predicted the romanticism of his late-period sonata by specifying his intentions with the German notes in each movement. Franz Peter Schubert(1797-1828) is called as a master of romantic songs. His instrumental music also has the influences of songs. ⌜Wanderer Fantasie, Op.15 D 760⌟ is a large-scale piano song of Schubert, which is based on the melody and accompanying rhythm of his own song ⌜Der Wanderer D.493⌟. The melody of the song is entirely utilized in the second movement. Also, the rhythm motive of the accompanying part is utilized throughout all movement. It leads to the circulating format to unify the overall song. It takes a pioneering role in the circulating format of romanticism and gives direct impacts on ⌜Piano Sonata in b minor S.178⌟, a single-movement sonata by Franz Liszt(1811-1886). Henri Dutilleux(1916-2013) is a representative of French modern music in the 20thcentury with his own characteristics, not belonging to a certain academy. ⌜Sonate pour piano, Op.1⌟ is the song that Dutilleux assigned a number for the first time. It utilized modernistic style in the traditional sonata formation. It is comprised of three movements. The motives of each theme appear in the transformation of imitation, expansion, and reduction. Although double tonality and non-tonality appear as its chord, the beginning and ending of the movement have clear tonality. Also, a variety of beat-change and departmentalization of rhythm appear with a lot of tempo-indications. The features appeared in this work become more obvious in his future works.
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