View : 20 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
박성숙
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최세영
Abstract
This research is an explanation book of graduation performance program for the writer's master's course completion, repertoire is as the above, and this paper aimed at being helpful for performance by investigating and analyzing the musical style of the composers and composition background of each melody. Beethoven(L. v. Beethoven, 1770-1827) was a composer of Viennese classical period. He composed lots of works in various fields such as song, chamber music, symphony, etc., as well as piano music. Among them, 32 piano sonatas represent a genre which remained very important achievement by reflecting his inner world. Particularly, late 5 sonatas are highly evaluated, since they showed bold attempt and mode in the aspect of form as well as music.『Piano sonata Op. 101』was the first sonata among Beethoven's late 5 sonatas. This sonata was composed in 3 movements, which shows his various attempts. This sonata treated sonata form freely, as the melodious theme shows circulating structure by showing organic relation all through the movements, and used polyphonic fugue which shows various characteristics that appeared Beethoven's late 5 sonatas used polyphonic fuguesm etc. in the last movement. Chopin(F. Chopin, 1810-1849) was born in Poland, who was a representative romantic composer of the 19th century in Paris as well as a pianist. He composed and performed piano music all through his life, also, Chopin's own various and unique musical styles have established his unique style. The form, fantasia, is a genre that romantic composers often utilized to express their individual free emotion, Chopin's『Fantasia Op. 49』was close to relatively free sonata form compared to the classical sonata form, which shows his appearance as a master of romanticism by utilizing his own various musical modes. Barber(S. Barber, 1900-1990) is an American composer, who adhered to 19th century's classical style as well as combined modernistic technique, who is a representative composer of the 20th century, succeeded the tradition of European music, also, he is evaluated as neo-romantic composer or neo-classical composer. Barber's only piano sonata, Op. 26 was composed in 4 movements, traditional movement composition of classicism. This is a work that applied modernistic twelve-tone technique that was created by Schoenberg(Arnold Schoenberg, 1847~1951), which evenly shows his characteristic music mode.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주 프로그램의 해설집으로써 연주곡은 위와 같다. 베토벤(L. v. Beethoven, 1770-1827)은 빈 고전주의 시대의 작곡가로 피아노곡뿐만 아니라 가곡, 실내악, 심포니 등 다양한 영역에서 많은 작품을 남겼는 데 그 중에서 피아노 소나타 32곡은 그의 내면세계까지 반영된 매우 중요한 업적을 남긴 장르이다. 특히 후기 소나타 5개는 형식과 음악적인 면에서 대담한 시도와 양식을 보여주어 높이 평가받고 있다.『Sonata, Op. 101』은 베토벤의 후기 소나타 5곡 중에서 첫 번째 곡으로 3악장 구성으로 그의 다양한 시도들이 나타난다. 또한 이 곡은 소나타 형식을 자유롭게 취급하였는데 선율적인 주제가 전 악장에 걸쳐 유기적인 관계를 보이면서 순환구조를 보이고 마지막 악장에는 대위법적인 푸가를 사용하는 등 베토벤의 후기 소나타에 나타나는 다양한 특징들을 볼 수 있다. 쇼팽(F. Chopin, 1810-1849)은 폴란드 태생으로 파리에서 주로 활동한 19세기 낭만주의의 대표적인 작곡가 겸 피아니스트로 전 생애에 걸쳐 주로 피아노 음악을 작곡하고 연주했으며 쇼팽만의 다양하고 독특한 음악 양식들은 그의 독보적인 스타일로 자리잡혀있다. 환상곡이라는 형식은 개인의 자유로운 감정표현을 내세우는 낭만주의 작곡가들이 즐겨 사용하던 장르로 쇼팽의『Fantasia Op. 49』는 고전주의의 소나타 형식에 비하여 비교적 자유로운 소나타 형식에 가까운 작품이지만 그만의 다양한 음악 양식들을 사용하여 낭만주의의 거장다운 면모를 보여준다. 바버(S. Barber, 1900-1990)는 미국 작곡가로써 19세기 고전적인 양식을 고수하면서도 현대적인 기법을 결합시켜 유럽음악의 전통을 전승받은 20세기 대표적인 작곡가로 그는 신낭만주의 작곡가 혹은 신고전주의 작곡가로도 평가받고 있다. 바버의 유일한 『피아노 소나타 Op. 26』은 고전주의의 전통적 악장구성인 4악장 구성으로 쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1847~1951)가 창시한 현대적인 12음 기법을 접목한 작품으로 그의 특징적인 음악양식이 고루 잘 나타나 있다. 따라서 세 작곡가들 각각의 시대적 배경과 그들만의 독특한 음악적 스타일을 자세히 알아보았고, 더불어 위의 연주곡뿐만 아니라 전체 작품 중에 대표적으로 반영된 부분을 찾아보았다. 또한 곡의 전반적인 분석을 통해 작곡가의 의도에 따라 작품을 깊이 이해하고 연주할 수 있도록 하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE