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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
김한나
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박소현
Abstract
본 논문은 2014년 6월 3일 김영의홀에서 열린 이화여자대학교 음악대학 오르간과 김한나 석사과정 졸업연주회에서 발표된 작품에 대한 연구이다. 연주회 프로그램은 바로크, 낭만, 현대의 시대별 작품을 효과적인 연주를 위한 순서대로 구성하였으며, 곡목은 니콜라우스 브룬스(Nicolaus Bruhns)의 『대 전주곡과 푸가 마단조(Das grosse Praeludium und Fuge in e-moll)』, 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach)의 『트리오 소나타 6번 사장조 BWV530(Trio Sonate Nr.6 G-Dur BWV530)』, 모리스 뒤르플레(Maurice Duruflé)의 『알랭의 이름에 의한 전주곡과 푸가 Op.7(Prélude et Fugue sur le nom d’Alain Op.7)』, 율리우스 로이브케(Julius Reubke)의 소나타 다단조 <시편 94편>(Sonate c-moll )』, 나지 하킴(Naji Hakim)의 『이고르 스트라빈스키를 기리며(Hommage à Igor stravinski)』 3악장 Final로 구성되었다. 니콜라우스 브룬스의 『대 전주곡과 푸가 마단조』는 환상적 양식(Stylus Phantasticus)의 즉흥적이며 자유로운 부분, 대위법적인 부분, 그 밖에 다양한 요소의 여러 부분으로 나뉘어 구성된 작품으로 17세기 바로크 북독일 오르간 음악의 특징을 볼 수 있는 작품이다. 요한 세바스찬 바흐의 『트리오 소나타 6번 사장조 BWV530』는 바흐의 아들과 제자들을 위한 교육 목적의 작품으로, 기악 음악이 발달했던 바로크 시대의 실내악과 앙상블의 영향을 받아 두 개의 손 건반과 페달을 가진 오르간을 위한 곡이다. ‘빠름–느림-빠름’의 템포를 가지는 세 개의 악장으로 이루어져있으며, 독립적인 세 개의 성부가 특징적이다. 모리스 뒤르플레의 『알랭의 이름에 의한 전주곡과 푸가 Op.7』는 주앙 알랭(Jehan Alain)을 추모하기 위한 곡으로 알랭의 이름에 의한 동기와 알랭의 『리타니(Litanies)』를 주제로 삼았다. 20세기 인상주의의 영향으로 색채적인 음색과 교향악적인 화성, 교회 선법을 사용하였다. 율리우스 로이브케의 『소나타 다단조 <시편 94편>』은 스승인 프란츠 리스트(Franz Liszt)를 잇는 19세기 낭만 시대의 대표적인 오르간 작품이다. 시편 94편 중 아홉 개 절의 가사를 바탕으로 가사의 내용을 관현악적인 색채의 폭 넓은 화성과 연주자의 기량을 나타내는 비르투오조적인 부분, 셋잇단음표와 부점 리듬 등의 발전되는 리듬, 풍부한 악상으로 표현한다. 크게 세 부분으로 나눌 수 있는 단일 악장의 순환 형식이다. 나지 하킴의 『이고르 스트라빈스키를 기리며』의 마지막 악장인 Final은 그의 음악 인생에 큰 영향을 준 스트라빈스키의 작곡 스타일에 그의 역동적인 리듬, 온음계에 기초한 자유로운 화음, 글리산도, 두꺼운 화성 등 독창적인 스타일이 더해진 흥미로운 작품이다. 이와 같은 각 곡의 핵심적인 특징을 중심으로 오르간 연주자로서의 연주법과 김영의홀 슈케(Karl Schuke) 오르간 음색 조합의 예를 통해 오르간 음악에 대한 이해와 실제 연주에 기여하고자 한다.; This paper is about the pieces presented at master’s degree graduate recital held at Kim Young Ui Hall on June 3rd, 2014 and they were played by Kim Hannah who majored the organ at the college of music in Ewha Womans University. The program was composed of pieces from the Baroque Period, Romanticism, and from modern era and ranged for effective recital. The titles of them are『Das grosse Praeludium und Fuge in e-moll』 by Nicholaus Bruhns, 『Trio Sonate Nr.6 G-Dur BWV530』 by Johann Sebastian Bach, 『Prélude et Fugue sur le nom d’Alain Op.7』 by Maurice Duruflé, 『Sonate c-moll 』 by Julius Reubke, and the 3rd movement Final of 『Hommage à Igor Stravinski』 by Naji Hakim. 『Das grosse Praeludium und Fuge in e-moll』 by Nicholaus Bruhns consists of extempore and unrestrained features of Stylus Phantasticus, contrapuntal features, and other various features from various elements. The characteristics of the organ music from north Germany of the 17th century Baroque period can be experienced through this piece. 『Trio Sonate Nr.6 G-Dur BWV530』 by Johann Sebastian Bach was for educating his son and his students and was composed for two keyboards and pedals under influences of chamber music and ensemble from the Baroque period when the instrumental music was flourishing. It consists of three movements with tempos of ‘Fast-Slow-Fast’ and three independent voice parts are distinctive characteristics. In memory of Jehan Alain, Maurice Duruflé composed 『Prélude et Fugue sur le nom d’Alain Op.7』 motivated by the name of Alain, and based its theme on 『Litanies』 by Alain. Under influence of the impressionism, coloristic tone, symphonic harmony and church mode were used in it. 『Sonate c-moll 』 by Julius Reubke is a representative organ piece of 19th century Romantic period, succeeding his teacher, Franz Liszt. Based on the lyrics from nine verses of Psalm 94, the contents of the lyrics are expressed by the wide harmony of symphonic color, virtuoso features that show player’s talent, developing rhythms like triplets or dotted rhythm, and plentiful musical motifs. It is a circulation format of single movement that can be divided largely into three parts. The last movement Final of 『Hommage à Igor Stravinski』 by Naji Hakim is very interesting for its distinctive styles like energetic rhythm, unstrained harmony based on the diatonic, glissando, heavy harmony on the basis of the composing style of Stravinski who was the most influential person to Naji Hakim’s music life. With the key characteristics of each piece introduced above, understandings in organ music and dedication to actual performance were intended through the playing style as an organ player and the organ registration of the Karl Schuke organ of Kim Young Ui Hall.
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