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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
신나래
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최세영
Abstract
본 논문은 본인의 석사 과정 졸업 리사이틀 때 연주된 작품들을 연구한 것으로, J. Brahms 「Sonata for Clarinet and Piano Op. 120, No. 2」, B. Bartók「Romanian Folk Dances Sz. 56」, F. Poulenc「Sonata for Violin and Piano FP. 119」의 작곡 배경과 각 곡들의 특징에 대하여 알아보았다. 19세기 후기 낭만 시대를 이끈 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 낭만주의 시대에 살면서도 절대음악의 요소들을 다양한 기법으로 응용하여 고전주의 음악의 맥을 이은 음악가이다. 그의 생애 말년의 작품 중 하나인 「Sonata for Clarinet and Piano Op. 120, No. 2」는 클라리넷과 피아노를 위한 실내악 작품으로서 제 1악장은 전통적인 소나타 형식, 제 2악장은 트리오를 포함하는 복합 3부 형식, 제 3악장은 주제와 6개의 변주를 포함하는 변주곡 형식으로, 고전적인 형식에 낭만주의의 서정성을 융합시킨 곡으로 자유롭지만 일정한 형식을 고수하였다. 20세기 초 음악사조에서는 신고전주의, 12음 음악, 민속적 음악의 양식화라는 세 가지 주요 경향이 나타났다. 이 시기에 동유럽에서 배출된 민족 음악학자인 바르토크(Bela Bartók, 1881-1945)는 당시 서양 음악에 있어서 비주류였던 동유럽의 음악을 전 세계에 알리는데 공헌을 했고 이를 위해 그는 헝가리와 그 주변의 지방들을 직접 돌아다니며 농민 음악 등을 채보하여 체계적이고 과학적으로 민속 음악학을 연구했다. 「Romanian Folk Dances Sz. 56」은 루마니아의 민속 음악을 소재로 한 6개의 춤곡으로, 각 곡의 음계는 주로 교회 선법과 헝가리 음계를 사용하며 리듬도 당김음과 부점 리듬, 오스티나토 리듬 등을 사용하여 좀 더 효과적으로 민속적 색채를 느낄 수 있게 한다. 풀랑크(Francis Poulenc, 1899-1963)는 프랑스에서 시작된 신고전주의를 따른 프랑스 6인조를 대표하는 작곡가이다. 20세기에 전반적으로 나타난 신고전주의 음악사조는 17, 18세기의 전통적인 음악 어법을 20세기 음악 양식에 새롭게 결합하려는 시도를 한다. 풀랑크의 유일한 바이올린 소나타 「Sonata for Violin and Piano FP. 119」는 신고전주의적 양식이 곳곳에 내재된 작품이다. 총 3악장으로 구성된 이 곡은 제 1악장이 전통적 소나타 형식으로 구성되어 있고, 교회 선법, 오스티나토 기법, 지속 저음 등 17세기의 양식이 복조성, 불규칙적인 리듬 등과 함께 어우러져 신고전주의 음악적 특징을 잘 보이고 있다. 본 논문에서는 작곡가들의 생애와 음악적 특징을 알아보았고 이를 바탕으로 작품들을 분석하였다.;This thesis describes characteristics and compositional backgrounds of three pieces which were performed at the writer’s master’s recital: J. Brahms 「Sonata for Clarinet and Piano Op. 120, No. 2」, B. Bartók, 「Romanian Folk Dances Sz. 56」, F. Poulenc 「Sonata for Violin and Piano FP. 119」 Johannes Brahms (1833-1897) led the late romantic era in nineteenth century. He maintained the stream of the classical music by applying various composition techniques of absolute music. 「Sonata for Clarinet and Piano Op. 120, No. 2 」is a chamber work for the two instruments and one of his late compositions. The first movement is in traditional sonata form, the second movement in ternary form with trio, the third movement in theme and variation form with 6 variations. The combination of classical forms and romantic lyricism shows liberty in strict frames. In the music history of the twentieth century there were movements for neo-classicism, twelvetone music, and stylization of folk music. Bela Bartok (1881-1945), an ethnomusicologist from Hungary, dedicated introducing Hungarian and Romanian music to the classic Western music. He traveled the locality collecting folk music, and researched them systematically. 「Romanian folk Dances Sz. 56」 consists of 6 dance music which are based on folk music. Each movement use church modes and Hungarian scales. As far as rhythm, they have syncopations, dotted rhythms, ostinato rhythms so that it sounds more of folk music. Francis Poulenc (1899-1963) is one of the significant French composers called ‘Les Six’ [The Six] whose music represents the neo-classicism which started in France. The neo-classicism tried blending classical musical language of seventeenth and eighteenth century into the one of twentieth century. 「Sonata for Violin and Piano FP. 119」 is the only violin sonata of Poulenc and implies neo-classical characteristics in various ways. Among the three movements, the first movement shows the features of neo-classicism through the combination of seventeenth century: a traditional sonata form, church mode, ostinato bass and bitonality, and irregular rhythm.
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