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Fryderyk Chopin의 Mazurka에 나타나는 민족주의 음악적 성격 연구

Title
Fryderyk Chopin의 Mazurka에 나타나는 민족주의 음악적 성격 연구
Other Titles
A study on musical nationalism in Fryderyk Chopin's mazurkas
Authors
민지애
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문의 연구 목적은 프리데리크 쇼팽(Fryderyk Chopin, 1810-1849)의 마주르카(Mazurka) 작품에서 나타나는 민족주의 음악적 성격을 밝힘에 있다. 민족주의 음악이란 대개 19세기 후반 후기 낭만주의의 한 지류로써 당시 강대국들에 의해 억압받던 국가들에 의해 일어난 정치 사회적 독립운동이 음악계에 흡수되어 나타난 음악적 형태의 독립운동 또는 음악계 내부적으로 당시 지배적이던 독일과 오스트리아의 음악에서 벗어나 자국의 고유한 음악을 추구하고자 한 형태의 음악을 말한다. 쇼팽은 민족주의 음악이 활발히 작곡되기 약 반세기 이상 전에 활동하던 작곡가로서 그의 음악은 그 시기와 음악적 특징이 낭만주의 음악의 분류에 속한다. 그러나 그의 마주르카 작품은 작곡 당시의 정치적 배경과 작곡가의 의도 및 자국 민속적 요소의 적극적 차용 등 민족주의 음악적 특징이 나타난다. 쇼팽의 생애 당시 고국 폴란드는 정치적으로 러시아, 프러시아, 오스트리아 등의 강대국들에 의한 피지배 상태 하에 있었다. 나라를 상실한 폴란드인들 사이에서 끊임없는 독립운동이 일어났고 직접적인 독립운동에 참여할 수 없었던 쇼팽은 독립을 향한 자신만의 음악적 표현이자 폴란드인으로서의 정체성을 드러내는 수단으로써 폴란드의 대표적 민속 무곡인 마주르카를 끊임없이 작곡하였다. 1826년 첫 마주르카 작곡을 시작으로 1849년 사망을 몇 개월 앞둔 시점까지 약 57여곡의 마주르카를 작곡하였는데 이는 그가 작곡한 여느 장르보다 압도적으로 많은 수이다. 이를 세 시기로 나누어 살펴본 결과, 첫 번째 시기(1826-1830년)에는 전통적인 마주르카의 특징이 많이 남아있었으며 두 번째 시기(1831-1840년)부터는 좀 더 복잡해지고 규모가 확장되며 섬세한 화성기법이 두드러졌고, 마지막 세 번째 시기(1841-1849년)에는 대위법의 사용이 특징적이다. 모든 시기에 걸쳐 공통적으로 폴란드 민속 음계와 선법을 사용한 민속적 어조의 선율이 돋보이며 전통적 마주르카 리듬이 강하게 드러난다. 쇼팽의 마주르카는 전통적 요소에 그만의 음악성이 더해져 높은 수준의 예술음악으로 재탄생되었으며 뒤이어 등장하는 민족주의 악파의 시초가 되는 역할을 하였다.;The purpose of this study is to elucidate the nationalistic musical character of Fryderyk Chopin (1810-1894)’s mazurkas. Nationalistic music refers to one tributary of romanticism developed at the end of the late 19th century by oppressed nations of the time, which served as a musical form of independence movements, resulting from the absorption of sociopolitical independence movements by musical circles, or music which sought to emulate indigenous music of one’s home country, away from the influences of Imperial German and Austrian music. An active composer 50 years before the burgeoning of nationalistic music, Chopin – as well as his music - may be classified, by his time period and musical characteristics, as romantic. However, Chopin’s mazurkas demonstrate nationalistic musical characters, such as in his active borrowing of folk elements from his homeland, the political background of the mazurkas’ composition, and his intentions as composer. During Chopin’s lifetime, his homeland, Poland, was subjugated politically by other powerful nations, such as Russia, Prussia, and Austria. Restless independence movements rose among the Polish in their efforts to regain their homeland, and Chopin, who could not participate directly in these movements, tirelessly composed mazurkas – Poland’s quintessential folk dance music – as a method of musically expressing his personal desire for Poland’s independence and marking his own Polish identity. Beginning with his first mazurka in 1826 and finishing a few months prior to his death in 1849, Chopin composed approximately 57 mazurkas during his lifetime, making the mazurka his most frequented genre of composition. Analyzed by eras of composition, it is clear that mazurkas of the first period (1826-1830) are largely characterized by elements traditional to mazurkas, while those of the second period (1831-1840) are more complex, broader in scale, and marked with exquisite harmonic techniques; mazurkas of the third and final period (1841-1849) are prominent in their use of contrapuntal techniques. Mazurkas of all three periods incorporate melodies of folk tones employing various Polish folk scales and modes, as well as strong uses of traditional mazurka rhythms. Combining traditional elements with heightened musicality, Chopin’s mazurkas are mazurkas remade into art music of high caliber – and in their time signaled the beginning of music nationalism.
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