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중국 20-30대의 위어바오 투자현황 및 관련 요인 분석

Title
중국 20-30대의 위어바오 투자현황 및 관련 요인 분석
Other Titles
A study on present state and associated factors of China’s 20s-30s people’s YuEbao investment
Authors
HUANG BAOXIAN
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
주소현
Abstract
중국 온라인 경제가 발전하면서 중국 투자자와 중국 투자환경에 대해 조금 더 알기 위해서는 중국 온라인 금융상품의 투자현황 및 관련 요인을 연구할 필요가 있다. 지금까지 중국 금융투자에 대한 연구는 대부분 거시적인 연구로써 예를 들면, 중국 금융 시장의 개혁 발전 또는 금융과 관련된 범률범규에 대한 연구가 많았다. 하지만 중국 투자자를 대상으로 한 연구가 비교적 적고 게다가 많은 연구들은 연구대상을 주로 주식투자자에 집중하고 있다. 이러한 실정에서 중국 온라인 금융상품 투자자에 관한 연구는 중국 투자자를 대상으로 사업하는 것에 도움이 될 수 있을 뿐만 아니라 앞으로 중국의 미시적인 금융시장 동향을 연구하는 것에도 바람직한 역할을 할 것이다. 위어바오(余額寶)는 제일 유명한 중국 신(新) 온라인 금융상품 중 하나이다. 출시할 때부터 비(非)금융회사인 알리바바 그룹 산하의 온라인 금융상품으로써 위어바오가 광범위적인 관심을 끌고 있었다. 위어바오가 출시한 지 2년도 채 안 됐지만 투자자는 1.8억 이상은 보유하고 있고 투자규모는 5,700만 위안 (약 101.8만억원)을 넘는 추세이다. 본 연구는 중국 20-30대 사람이 위어바오에 투자하는 현황을 조사하기 위해서 844명의 중국사람을 대상으로 설문조사의 방법을 사용하며 온라인으로 자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구는 위어바오의 투자금액, 위어바오 투자 계획 시간, 정보의 획득 경로 및 투자의 직접적인 계기 등을 살펴보았다. 연구 결과에 의하면, 연구대상자 중 517명은 현재 위어바오에 투자하고 있고 228명(약 44%)의 위어바오 현(現)투자자가 6~12개월 간 위어바오에 투자하는 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 265명(약 50%)의 연구대상자가 위어바오에 5,001~8,000위안 (약 9만원~54만원) 정도의 금액을 투자하는 것으로 나타났으며 311명(60.2%)의 투자자가 위어바오에 투자하는 금액은 전체 금융자산의 0~1%로 되는 것으로 나타났다. 정보획득 경로를 보면 대부분의 투자자는 위어바오 홈페이지로부터 정보를 얻었고, 상당히 많은 투자자가 주변 사람의 권유로 위어바오에 투자하는 것으로 나타났다. 투자할 때 최우선 고려하는 것은 투자자의 ‘이용의 편리성’이었는데, 이는 선행 연구에서 제시한 중국 소비자가 투자수단의 편의성을 중요시한다는 것과 비슷한 결과를 보였다. 연구대상 투자자들이 위어바오에 대해서 보편적으로 보통 이상의 만족도가 있었다. 환매 경험에 대한 연구 결과를 보면, 상당부분의 투자자가 투자자금을 다른 곳에 사용하기 위해 위어바오 투자를 환매하는 것으로 나타났다. 투자여부에 관한 요인을 분석한 결과, 성별, 학력 중의 ‘고졸 이하’ 범주, 직업 중의 ‘화이트칼라’ 및 ‘블루칼라’ 범주, 투자목표 및 투자성향 그리고 거주지 변수가 투자여부에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 보면, 남성은 여성보다, ‘고졸 이하’ 학력의 사람은 대학원 이상 학력을 가진 사람보다, 안전추구형 투자자일수록, 화동직역화중지역화북지역 거주자는 다른 지역 거주자보다, 투자 경험 없는 자는 경험자보다 위어바오에 투자할 확률이 높다는 것이 나타났다. 투자규모에 대한 영향력 변수를 살펴보면, 학력 중 ‘고졸 이하’ 및 ‘대졸’ 투자자는 대학원 이상 학력을 가진 투자자보다 투자규모가 작은 것으로 나타났다. 뿐만 아니라, 3년 후 금리 전망을 보통이라고 생각하는 사람은 비관이라고 생각하는 사람보다 적게 투자하는 것으로 나타났으며, 월 소득 및 월 여유자금이 많을수록 투자규모가 많아지는 것이 나타났다. 연구결과를 보면, 위어바오와 관련된 요인은 선행 연구에서 제시한 투자에 관한 요인 중 일부분과 유사성이 있었다. 그리고 본 연구 결과에서 위어바오와 관련된 요인은 위어바오 상품의 ‘고(高) 수익률, 무(無)수수료 및 이용 편리성’등의 상품특성과 밀접한 연관성이 있는 것으로 나타났다. 위어바오와 같은 온라인 금융 상품의 탄생은 중국 투자자의 투자와 이재(理財)에 대한 관념의 혁신을 추진한다. 아직 법적 및 감독관리 기제 상의 미비 등 문제가 존재하지만 위어바오와 같은 온라인 금융상품은 지속적인 발전 추세를 보일 것이다. 위어바오에 대한 연구는 중국 금융의 개혁 및 시장경제 발전에 따라서 중국 투자자가 어떻게 변해가는지에 대해 이해하고 예측하기에 도움이 될 수 있다.;As China’s online economy is developing, it is necessary to study the investment status and associate factors of online financial products in order to know China’s investors and also China’s investment environment. In previous researches, a lot of them are studies about China’s investment environment with a macroeconomics perspective. For example, some researches focus on China’s financial market reformation and many others study their related laws and regulations of finance. However, studies about China’s investors are quite limited and mainly focus on stock investors. It would not only help industries related to China’s investors but also play a meaningful role on studying China’s micro financial trend if China’s online financial product related studies could be done. YuEbao is one of the famous online financial products in China. It has attracted wide scale market attention since its first sale. Only after appearing on the market less than two years did YuEbao attract more than 180 million investors and reached an asset of more than 57 million RMB (about 101.8 billion KRW). In this study, a survey including 844 respondents was done for investigating China’s 20s-30s investors’ investment status of YuEbao. The investment amount and investment plan of YuEbao, channel for accessing information and also the immediate cause of investment were investigated in this study. According to the study result, 517 respondents are investing in YuEbao currently. 228(44%) investors have invested for 6 to 12 months. And 265 people, more than a half of investors have invested 5,001~8,000 RMB (about 90,000~540,000 KRW) to YuEbao. 311(60.2%) investors said that the investment amount of YuEbao just occupied 0~1% of their financial assets. Most of the investors get information from YuEbao’s homepage. And quite a lot of investors said that advice from people around is the immediate cause for them to invest in YuEbao. When they made a decision on investing in YuEbao, many investors were told that ‘Use Convenience’ is the top-priority thing they are concerned about. This result is similar with the previous study’s result that China’s investors think highly about convenience of investment means. According to survey result of satisfaction, most investors thought YuEbao was averaged satisfied. And about the reason of redemptions, lots of investors said that they redeemed YuEbao to get money for other uses. About investment decision factors, only gender, ‘high school or below’ educational experience, white collar and blue collar, investment objective and investment aptitude and residence show influence on investment decision under a level of statistical significance. According to the study result, man compared with woman, ‘high school or below’ educatee compared with postgraduate educatee, people who are more likely to be an ‘Seeking Safety Type’ investor, people who live in East China, Middle China and Northern China compared with people living in other places, and people who have previous investment experience compared with those who don’t, show preference for YuEbao investment. And about investment amounts, people with ‘high school or below’ and ‘undergraduate’ educational experience invested less when compared with people who have postgraduate educational experience. Those who have an average feeling about the market interest rate of 3 years impending invested less than those who have a pessimistic feeling. And it showed that people who have more monthly income and spare spendable money invested more in YuEbao. From the study’s result, associated factors of YuEbao investments are similar to parts of the results from previous studies on investors. And the associated factors showed in this study’s results are tightly related to YuEbao’s product characters like ‘high interest, no commissions, and use convenience’. The development of an online financial product like YuEbao facilitates mind change about investment and financial management among China’s investors. Although problem like a lack of monitoring from either law and regulation or institutions, online financial products like YuEbao would continue to be developed. Studying YuEbao helps to understand forecast changes of China’s investors who are involved in the flood of China’s financial reformation and market economic development.
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