View : 253 Download: 0

ARCS 모형을 활용한 직장인 대상 중국어 학습 지도 방안 연구

Title
ARCS 모형을 활용한 직장인 대상 중국어 학습 지도 방안 연구
Other Titles
Chinese lesson plans for office workers using Keller's ARCS model of motivational design
Authors
고에스더
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
손민정
Abstract
멀고도 가까운 나라 중국은 우리나라 사회 전반에 다양한 영향력을 행사하고 있고, 한국뿐 아니라 세계 시장 모두 중국을 주목함에 따라 중국과 중국어에 대한 관심도 날로 높아지고 있다. 중국의 경제 규모가 커지면서, 우리나라 기업에서도 우수한 중국어 능력을 갖춘 인재를 필요로 하는 곳이 많아지고 무한 경쟁 시대에서 글로벌 인재로 살아남기 위해 중국어를 학습하고 있는 직장인들도 점점 늘어나고 있는 추세이다. 직장인들은 업무상 필요나 중국어에 대한 흥미로 중국어 학습을 시작하였지만, 업무와 관련성이 결여되어 있거나, 업무와의 병행으로 중국어를 지속하기 어려운 실정이다. 또한 성인 학습자들은 주로 본인의 필요와 학습 요구에 따라 학습을 시작하기에 이들의 학습 동기는 간과하기 쉬워 성인 학습자의 학습 동기 개발 및 유지를 위한 학습 방안에 대한 논의는 거의 이루어지지 않았다. 따라서 본 논문에서는 학습 동기를 유발하고 지속시키기 위한 동기 설계 모형인 Keller의 ARCS 모형을 활용하여 효율적인 직장인 비즈니스 중국어 학습지도 방안에 대해 연구하고자 한다. 현재 중국어를 학습하고 있거나 기존에 중국어를 학습한 적이 있는 직장인들을 대상으로 학습자들의 동기 태도, 기존에 참여했던 수업과 교수 전략, 학습 자료 등에 대해 설문을 진행하고 학습자들의 학습 요구를 알아보았다. 그리고 ARCS 모형의 수업 정보 분석 과정을 활용해 대상 학습자 정보 수집, 대상 학습자 분석, 기존 자료의 분석 순으로 설문 내용을 분석하였다. 설문에 참여한 직장인 중국어 학습자들의 89.3%가 중국어 학습을 지속하는데 가장 중요한 것이 ‘학습 동기 및 의지’라고 응답해 성인 중국어 학습자들에게 학습 동기가 필요함을 알 수 있었고, 영화·드라마·역할극 등 흥미를 유발하는 학습 방법과 다양한 교수 기술을 선호하였다. 업무상 중국어 사용 기회와 중국어 실력에 대한 상관관계에 대해 분석한 결과, 중국어 실력이 중급 이상인 학습자들은 업무에서 중국어를 사용하는 기회가 많았다. 또한 많은 직장인 중국어 학습자들은 중국어를 잘 하는 것이 본인에게 도움이 되며, 중국어를 학습하고 흥미를 느끼게 되어 향후에도 계속 중국어를 공부할 계획이 있다고 응답했다. 그러나 경험했던 학습 교재가 실제 생활에 필요한 내용인가에 대한 질문에 응답자 47.7%는 보통 이하라고 답했고 업무 관련 용어를 추가로 더 다뤄주기를 희망했다. 이를 바탕으로 실제 시중에서 판매되고 있는 11종의 비즈니스 중국어 교재를 선정해 그 내용과 구성을 분석하였다. 이 중 대부분 교재에서 다루고 있고 실제 비즈니스 현장에서 필요로 하는 학습 내용인 ‘소개하기, 전화하기, 협상 및 계약, 은행 업무, 이메일’을 소재로 선택하여 직장인 비즈니스 중국어 교수 학습 지도안을 개발하였다. 각 수업 지도안마다 다양한 매체를 활용하여 수업에 주의 집중(A)하고, 실제 비즈니스에서 많이 사용되고 필요로 하는 관련성(R)있는 내용과 주요 학습 표현을 학습하고 실제 사용함으로 성공의 기회를 통한 자신감(C)이 향상되고 만족감(S)을 얻을 수 있도록 ARCS 모형의 네 가지 범주(주의 집중, 관련성, 자신감, 만족감)를 활용하여 설계하였다. 본고는 실제 비즈니스 현장의 업무에 활용할 수 있고, 성인 중국어 학습자들의 학습 동기, 특히 직장인들의 지속 가능한 동기 유발을 위한 학습 방안에 대해 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 발음, 성조, 한자, 어순 등 중국어의 모든 요소가 생소하고 모국어의 간섭과 바쁜 업무 속에서도 끊임없는 자기 개발을 위해 열심히 중국어를 학습하고 있는 직장인 학습자들에게 본 연구가 조금이라도 도움이 될 수 있기를 기대한다.;As China's economic has been expanding, more and more Korean companies need talented people with Chinese language skills. More and more office workers study Chinese in order to survive as a globally qualified person in the age of limitless competition. Although office workers may start to study Chinese with strong interests or for business needs, it is difficult for them to keep studying, in that it lacks relevance to their jobs and it decreases their productivity level. In addition, since adult learners usually begin to study in accordance with learning needs and desires, the development of learning motivation and teaching methods for adult learners to maintain their studies are rarely discussed. Therefore, this thesis studies effective Chinese lesson plans for office workers using Keller's ARCS model of motivational design to trigger and sustain learning motivation This survey was conducted on office workers who have studied Chinese before and I have researched their learning needs through the questionnaire about their motivation attitude, previous classes and teaching strategies, and learning materials. I also analyzed a collection of learners' information, target learners, and their former materials, utilizing the class information analysis process of ARCS models Based on this survey, I found out that adult learners of Chinese needed learning motivation since 89.3% of those who participated in the questionnaire, answered that the most important thing to sustain studying is 'learning motivation and will.' In addition, they prefer various teaching skills and learning methods such as movies, dramas, and role plays to create interest. As a result of the analysis concerning the correlation between opportunities to speak Chinese and Chinese speaking ability, I discovered that the upper intermediate level learners have more opportunities to speak Chinese in business. A number of office workers also answered that a good understanding of Chinese is helpful, and that they plan to continue studying Chinese because they become interested in it after their initial studies. However, 47.7% answered ‘below average’ to the question on whether learning materials of the previous textbooks were related to actual life. They hoped to learn more relevant Chinese vocabulary for business. According to their answers, I chose 11 different kinds of business Chinese textbooks on sale in the marketplace, and analyzed their content and structure. I developed lesson plans for office workers, choosing to the cover the various topics of 'introductions, talking on the phone, negotiations and contracts, banking, and email', which are dealt with in the most textbooks and are needed in the actual business situations as well. I designed each lesson plan using four categories(attention, relation, confidence, satisfaction) of the ARCS model: to pay attention(A) to class with various media, to improve confidence(C) through opportunities of success by studying and using relevant(R) key expressions and contents which are most used and needed in the real business world, and to feel satisfaction(S). This thesis has great significance in the sense that it can be utilized in actual business situations and it proposes the learning methods geared for office workers to continue motivation. I expect this thesis to be helpful to office worker learners who are unfamiliar with Chinese pronunciation, accent, and characters, and for those who study hard and strive for constant self-development in spite of their busy schedules.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE