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중학교 3학년 음악수업의 음악치료기법 적용을 통한 자아존중감 향상

Title
중학교 3학년 음악수업의 음악치료기법 적용을 통한 자아존중감 향상
Other Titles
Improving Self-esteem Through Music Classes for 3rd year Students at Middle School Based on Music Therapy Approach
Authors
황윤경
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구는 자아존중감 향상을 위해 음악치료기법을 적용한 중학교 음악수업 교수-학습 과정안을 개발하고 그 효과를 검증하는 목적이 있다. 교수-학습 과정안 개발을 위해 중학교 음악교육 영역 중 표현 영역에 해당하는 ‘가창’과 ‘기악’에 음악 치료 기법을 적용하여 개발하였다. 개발된 교수-학습 과정안의 타당성 확보를 위해 음악치료교육전공 음악교사 2명과 일반음악교사1명의 검증을 받았다. 전문가의 평가 내용은 교수-학습 과정안의 편성 및 운영, 목표와의 적합성, 현장적용가능성에 관한 문항으로 구성하였고, 타탕도 검증 후 개발된 교수-학습 과정안을 수정 보완 후 완성하였다. 개발된 교수-학습 과정안의 효과에 대한 검증을 위해 선정된 연구대상은 00시에 소재한 일반중학교 3학년 2개 학급을 대상으로 개발된 교수-학습 과정안을 적용하여 자아존중감 향상에 미치는 효과를 검증하였다. 실험집단 1개 학급을 대상으로 개발된 교수-학습 과정안 음악수업이 적용되었고, 통제집단 1개 학급에는 같은 기간 동안 일반 음악수업이 병행되었다. 두 집단을 대상의 자아존중감을 측정하는 도구로는 로젠버그의 ‘자아존중감 척도’를 사용하였고, 실험집단에게는 활동 전후 긍정적 자기평가 체크리스트를 실시하였다. 효과검증은 WINDOWS SPSS 21.0 프로그램을 이용한 자아존중감 사전 사후 검사지 반응 분석과 실험집단의 사전 사후 긍정적 자기평가 체크리스트 반응 분석을 통해 이루어졌다. 음악 수업 적용 후 집단간 자아존중감 사전 사후 평균 점수 차이는 유의미한 차이를 보여(P<.001> 적용된 음악수업이 자아존중감 향상에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 하위영역인 긍정적 자기평가도 유의미하게 향상된 것으로 나타났다(p<.001>. 본 연구는 기존의 음악교육과정에 음악치료기법을 적용한 교수-학습 과정안이 자아존중감 향상에 영향을 줄 수 있다는 가능성을 제시하였다는 점에서 그 의의가 있다고 할 수 있다.;The purpose of this study is to develop lesson plans to improve students’ self-esteem through therapeutic music classes in middle school. Is it possible to improve students’ self-esteem through incorporating music lessons focused on the music therapy approach? To verify this question, this study was conducted on 35 students in one 3rd year class at J Middle School in N city, Gyeonggi-do. 10 sessions focused on improving self-esteem through therapeutic music lessons. The sessions were conducted with the experimental group for 5 weeks, while the general music classes were operated as the control group. ‘The self-esteem scales’ of Rosenberg Self-esteem questionnaire(Rosenberg, 1965) was used for both the pre-tests and post-tests. In verifying the effects of the lessons, a Comparative Response Analysis of both the pre-tests and post-tests was performed using the WINDOWS SPSS 21.0 program. In addition, the positive self-evaluation questionnaire of the experimental group was used. Compared to the control group, the experimental group showed significant improvement in self-esteem(P<.001). The results from this study indicates significant improvement of positive self-evaluation as well(P<.001). This suggests that incorporating musical therapy techniques in addition to the current music curriculum will be more effective in improving self-esteem.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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