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‘배움의 공동체’에 기반한 혁신학교의 음악수업 사례연구

Title
‘배움의 공동체’에 기반한 혁신학교의 음악수업 사례연구
Other Titles
A Case Study of Music Classes in Innovative Schools Based on Philosophy of Learning-community
Authors
공현주
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
The purpose of this study is to support the innovation of music education by observing classes in innovation schools relying on community learning and analyzing the numerous educational results and methodologies during the class. For this, a case method among literature review and qualitative research techniques is used to proceed the study. First of all, we considered the concept of community learning and innovation school suggested by Prof. Sato Manabu with document research. Next, we have examined the famous innovation school models in the world and in Korea. Last, we specifically studied a sample school. The schools participated in this study are A elementary school and B high school in Seoul, and C middle school in Gyung-gi which lead innovation of curriculum especially music. We observed the classes in those schools by class observation. To collect data, classes were recorded, displayed right after the classes, and arranged with photographs. Three times of interviews were conducted before and after the classes, respectively. Data from these procedure were categorized by being rewritten with a formal style or meaningful from, and thereby it was analyzed by coding through definitive procedure. There are four steps to verify the result of these researches for this study’s reliability. First, we stated as much specific and objective as possible with ‘thick description’. Second, ‘triangulation’ was used in collecting data and ‘peer review’ was taken to supplement the potential bias of researcher’s interpretation. Third, to check the slanted view from the data, ‘member check’ was used. Fourth, we wrote reflective journals after the observation and the interviews. From this study, we conclude that the results of this study are synthetically characterized and shown in the followings. First, it has the directional point of the class, be connected with its own life and social phenomenon surrounding him or her through the expression, appreciation, and practical activity of routinization. This is unlike conventional textbook and lecture-oriented class. Second, the music education become a learner-centered education. Third, music activity encourage participation from every student in class. Fourth, the integrated class with the different subjects based on the music class is well-performed. Last, the learning which the level that cannot achieve alone is realized through the communitical learning. Therefore, in music class, the result of this study suggest the way of applying the philosophy of community learning from educational innovation in Japan. In addition, starting with this study, more various innovative study of music class is expected.;본 연구의 목적은 ‘배움의 공동체’철학에 기반한 혁신학교의 음악수업을 관찰하여 ‘배움의 공동체’철학을 실제 음악 수업에서 실천하는 과정에서 나타나는 양상과 결과를 분석함으로써 음악교육의 개혁에 시사점을 주기 위함이다. 이를 위하여 문헌 연구와 질적 연구 방법 중 사례연구 방법을 사용하여 연구를 진행하였다. 먼저 문헌 연구를 통하여 혁신학교와 일본의 사토 마나부 교수에 의해 발생한 ‘배움의 공동체’철학을 고찰하고, 대표적인 학교 혁신 모델과 한국에서의 혁신학교에 대해 살펴보았다. 그리고 사례학교를 선정하여 구체적인 연구를 시작하였다. 본 연구의 연구 참여 학교는 서울의 A초등학교, 경기도 B중학교, 서울의 C고등학교로 혁신학교로 지정되어 교육과정의 재구성을 하며, 특히 음악 수업에서도 적극적으로 혁신을 시도하는 학교이다. 연구자는 관찰자의 연속체로 수업을 참관하여 각각의 음악 수업을 관찰하였다. 자료 수집을 위하여 음악 수업의 과정을 녹화 자료로 기록한 후 수업 직후 전사하였고 활동 결과물은 사진자료로 정리하였다. 음악 수업의 관찰 전과 관찰 후에는 각각 총 3회의 심층면담도 실시하였다. 이상의 과정을 통해 수집한 자료는 전사본을 읽고 의미 있는 형태로 재진술 하여 범주화하고, 최종적인 기술의 단계를 거쳐 부호화하여 분석하였다. 분석을 통해 도출된 결과에 대해 연구의 신뢰성을 확보하기 위하여 네 가지 방법을 사용하였는데, 먼저 심층적 기술을 통해 최대한 상세하고 사실적으로 기술하였고 다음으로 다각화전략으로 다양한 접근을 통해 자료를 수집하고 동료검토를 거쳐 연구자의 해석이 갖는 잠재적 편향성을 보완하였다. 또, 연구 참여 구성원들에 의한 확인으로 자신들의 본래 의도와 왜곡된 것이 있는지 확인하고, 마지막으로 관찰이나 면담 이후 반성적 연구 저널을 작성하였다. 본 연구의 결과로 사례 학교 3개교에서 ‘배움의 공동체’철학을 실천하는 과정에서 공통적으로 나타나는 특징은 다음과 같이 종합할 수 있다. 첫째, 음악 교과서의 교재 해석 중심에서 벗어나 표현, 감상, 생활화의 실제적 활동을 통해 자신의 삶과 자신을 둘러싼 사회 현상과 연결되도록 수업의 지향점을 두고 있다. 둘째, 학생중심의 음악교육이 이루어진다. 셋째, 음악 활동에서 모든 학생의 참여를 이끌어내고 있었다. 넷째, 음악 수업을 토대로 한 타 교과와의 통합 수업이 적극적으로 실천되고 있다. 다섯째, 공동체적 배움을 통해 혼자서는 달성할 수 없는 수준 높은 배움이 실현된다. 이러한 연구결과는 현재 이루어지고 있는 음악 수업에서 ‘배움의 공동체’철학을 적용하는 방향을 제시한다. 또한 이 연구를 시작으로 하여, 더욱 다양한 혁신적 음악 수업의 연구가 이루어 질 것으로 기대한다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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