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민국시기 중국의 소학교육과 교수법

Title
민국시기 중국의 소학교육과 교수법
Other Titles
Elementary Education and a Teaching Method in Republican China : Focusing on an Analysis of the Chinese Educational Review in 1920s
Authors
이장미
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정혜중
Abstract
본 연구는 민국시기의 소학교육의 서구 교수법 도입·발달과 그에 대한 교육가들의 논의에 초점을 맞추어 살펴보고자 한 것이다. 중국의 교육 근대화는 청조 말기부터 순차적으로 이루어지고 있었으나, 교육정책, 제도, 행정 등 다방면에 걸친 개혁이 정착된 것은 민국시기부터라 할 수 있다. 특히 1915년부터 시작된 신문화운동과 5.4시기를 거치면서 교육모델이 일본에서 미국으로 전환된 것은 중국의 근대교육에 큰 영향을 미치게 된다. 미국식 교육제도나 사상이 대거 유입되면서, 1920년대에 들어서면 이러한 제도나 정책을 교육현장에서 효과적으로 전달하기 위한 수단과 방법에 대한 고민과 함께 교수법이 큰 주목을 받게 된다. 본 연구는 당대의 대표적인 교육계 잡지인 『敎育雜誌』를 통해, 당시 교육가들이 서구의 교수법을 어떻게 받아들이고 어떻게 실천해갔는지에 대해 고찰하고자 하였다. 교육 근대화는 이미 청조 말기부터 시작되고 있었으며, 교수법의 도입과 발전 역시 이 시기부터 이루어지고 있었다. 청말에는 주입식의 수업방식으로 교사가 권위를 앞세워 아동이 기계적으로 학습하였지만, 민국시기에 들어서면서 점차 아동의 심리와 발달을 고려한 서구의 五段敎學法, 自學補導法, 分團敎學法을 차례로 도입하며 이전 교사중심의 수업방식에 따른 한계점들을 보완해 나갔다. 그러나 교사의 권위주의적이고 통제적인 면을 완전히 벗어나지는 못하였고 결국 민국 초기에는 실험수준에 머물렀다. 그러나 신해혁명 이후 교육모델이 일본에서 미국으로 전환되기 시작하였고, 이러한 미국식 교육의 유입에 따라 1920년대에 들어서면서부터 본격적으로 근대교육이 마련된다. 당시 미국교육의 특징 중 하나로 미국의 교육가인 Dewey의 영향력을 들 수 있는데, 이는 중국에 도입될 때에도 그대로 유지되었다. 듀이는 교육에서 특히 실용주의와 아동중심주의를 강조하였다. 듀이의 실용주의는 당시 중국이 추구했던 ‘민주’와 ‘과학’에 부합한 것으로 중국에서 이러한 듀이의 교육이념은 더욱 환영받았다. 또한, 듀이가 이전 시기 많은 교육가가 주장했던 ‘아동을 중심으로 한 교육’을 더욱 체계적으로 집대성한 ‘아동중심주의’를 받아들여 중국의 소학교육 발전이 더욱 가속화되었다. 이러한 교육발전에 따라 듀이의 교육이념을 기반으로 한 구안법과 돌턴플랜이라는 교수법이 중국에 도입되었다. 구안법과 돌턴플랜은 아동의 적극성과 창의성을 고려한 것은 물론, 아동이 학습에 대한 흥미도 함께 헤아려 아동이 학습에 대한 동기부여를 통해 직접 학습을 계획하고 실행해 나아갈 수 있도록 하였다. 이에 따라 이전 교수법들의 한계점이었던 교과 범위에서 벗어나 아동이 실생활에서 응용할 수 있는 더욱 실용적인 학습을 할 수 있게 되었다. 1920년대 『敎育雜誌』에서는 이러한 새로운 소학교육의 교수법에 대한 논의가 활발히 진행되었다. 대부분의 교육가들은 기존 교수법에 대한 경각심으로 새로운 서구의 교수법을 소개하고 연구한 글들을 게재하며 더욱 발전된 서구의 교수법을 널리 선전하고자 하였다. 반면 경제적·사회적 상황이 전혀 다른 국가의 교육을 무작정 도입하는데 나타난 괴리로 인해 서구의 교수법 도입을 비판적인 시각으로 바라본 교육가들도 있었다. 그러나 서구교육의 도입으로 인해 중국 교육가들의 시야를 넓힐 수 있는 계기가 마련되었다. 이에 중국인들이 서구의 교수법을 중국화 하여 더욱 발전시킬 수 있었다. 따라서 1920년대 기본적인 교육체계가 현대까지 이어지고 있는 것과 같이, 교수법 역시 이 시기의 ‘아동중심교육’을 기본이념으로 하여 이후에 교육가들이 중국 실정에 적합한 효과적인 교육방법을 모색할 수 있는 계기를 마련할 수 있었다.;This paper examined focusing on elementary education in Republican China, especially the introduction and the development of a teaching method. Although education modernization in China had been carried out sequentially from the late Qing Dynasty, multifarious reforms such as the education policy, system and administration were established from Republican China. Especially through the period of the New Cultural Movement and the 5.4 movement started from 1915, the changeover of an education model from Japan to America had a great influence on modern education in China. As many American education systems and thoughts were introduced, the teaching method received a lot of attention from 1920s with concerns about the means and ways to effectively transmit these systems and policies to education field. This study tried to examine how educators of those days embraced and practiced the Western teaching method through the Chinese Educational Review(『敎育雜誌』), a representative magazine in the educational world of those days. The education modernization had been started from the late Qing Dynasty, and the introduction and the development of a teaching method also had been carried out from this time. In the late Qing Dynasty, under cramming education, teachers taught with authoritarian attitudes and students learned mechanically. However, in Republican China, as the Western 五段敎學法, 自學補導法 and 分團敎學法 considering the psychology and the development of a child were introduced one by one, limitations of a previous teacher-centered teaching method were complemented. Nevertheless, because teachers were still authoritarian and exercised control, in the early years of Republican China, it was still in an experimental stage. After the Xinhai Revolution, the education model changed from Japan to America. According to the introduction of the American education, the modern education was drawn up in earnest from 1920s. One feature of the American education at that time was influence of Dewey, an educator of America, and it was maintained when the American education was introduced in China. Dewey emphasized especially pragmatism and child-centered education in education. As the Dewey’s pragmatism accorded with ‘democracy’ and ‘science’ that China at the time sought, the Dewey’s educational idea was welcomed in China. Also, the elementary education in China accepted the ‘child-centered education’ into which Dewey compiled more systematically ‘education focusing on child’ which many former educators insisted, and advanced rapidly. According to this educational development, a project method based on the Dewey’s educational idea and a teaching method, Dalton plan, were introduced in China. As the project method and the Dalton plan understood learning interest of a child as well as considered creativity and initiative of a child, these made a child plan personally and put it into practice through learning motivation. Accordingly, beyond the scope of the subject which was limitations of previous teaching methods, a child could learn more practically the things applied in real life. In 1920s, discussions about the new teaching method of the elementary education were held actively in the Chinese Educational Review(『敎育雜誌』). Most educators wanted to insert articles that introduce and study the new Western teaching method with wariness, and to propagate the more developed Western teaching method widely. On the other hand, as there was a disjunction because the education in the country whose economical · social situations were quite different was introduced blindly, some educators viewed critically the introduction of the Western teaching method. However, the introduction of the Western education provided opportunities for Chinese educators to broaden their views. Consequently, as the basic education system in 1920s has continued to the present, the teaching method provided opportunities for subsequent educators to find effective educational methods which are appropriate for China, based on the ‘child-centered education’ at this time.
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