View : 43 Download: 0

스캠퍼(SCAMPER)기법을 적용한 명함디자인 수업이 창의적 표현력에 미치는 영향

Title
스캠퍼(SCAMPER)기법을 적용한 명함디자인 수업이 창의적 표현력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Business Card Design to which Scamper Technique is Applied on Creative Expression : Focusing on the Second Year Middle School Students
Authors
변정은
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최은경
Abstract
창의성에 대한 중요성은 학교 현장뿐 아니라 현대사회의 모든 분야에서도 강조되고 있다. 학생들은 수많은 문제들과 직면하게 되고, 문제해결을 위한 합리적이고 창의적인 사고능력을 필요로 하고 있다. 교육부는 2009개정에 따른 미술과 교육과정에서 학습자의 활동 중에서도 창의적 발상과정을 미술과 교육과정 전면에 등장시켜 ‘창의적 발상’에 대한 중요성을 한층 강조하였다. 또한 2009개정 미술과 교수-학습 방법에 있어서, 학습자의 지적호기심과 학습동기를 위한 발문과 개방적 질문을 적극 활용하라고 명시하였다. 2011년부터 중학교에서는‘2009개정 교육과정’에 따라 개발된 미술 교과서가 적용되어오고 있으나 학교현장에서 효과적으로 사용할 만한 구체적인 수업자료가 부족하다고 할 수 있다. 따라서 본 연구자는 다각적이고, 창의적 사고를 돕는 스캠퍼기법을 적용한 디자인 수업이 학습자의 창의적 사고를 돕고 나아가 창의적 표현력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 창의적 표현력이란 백지상태에서 무엇인가를 만들어 내는 것이 아니라 다양한 정보와 사고과정의 반복을 통해 형성되는 것이며, 학생이 창작활동 중에 느끼는 새로운 것을 표현하려는 충동, 이러한 충동을 시각적으로 독창적으로 표현하려할 때, 창의적 사고를 토대로 한 표현이라고 할 수 있다. 그러나 아무리 좋은 아이디어가 있더라고 그것을 시각화하지 못한다면 창의적 표현력이 있다고 말할 수 없다. 그러므로 표현활동에 적합한 창의적 발상훈련을 통해서 학생들에게 그 가능성을 열어주고 창의적 표현력에 미치는 영향을 알아보는 것에 본 연구의 목적이 있다. 또한 본 연구는 2009개정 교육과정 이후 교육부에서 중학생의 교육과정 편성․운영에 있어서 학생들의 진로교육의 강화를 학교에 요구한 것과 모든 교과의 공통된 교육목표로서 진로탐색이 포함되는 것을 고려하여 자신의‘미래의 명함디자인 하기’를 학습제재로 사용하였다. 연구의 이론적 배경으로는 문헌을 통하여 창의성의 개념 및 요소, 중학생의 창의적 표현력, 중학교 디자인 수업, 창의적 사고기법, 스캠퍼기법에 대해 알아보고, 선행연구와 관련학문의 이론적 고찰을 하였다. 이론적 고찰을 바탕으로 스캠퍼기법을 통하여 학생들의 창의적 발상에 도움을 줄 수 있는 문제중심학습 모형에 기반을 둔 명함디자인 교수-학습 프로그램을 개발하였다. 그리고 개발한 수업이 창의적 표현력에 미치는 영향을 검증하기 위하여 연구대상의 동질성 검사지, 창의적 표현력 평가도구, 자기평가지, 동료평가지, 수업만족도 조사지를 개발하였다. 연구대상은 S여자중학교 총 30명을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 구분하고, 동질성 검사를 실시하였다. 동질집단이 확인된 실험집단에 본 연구자가 개발한 스캠퍼기법을 적용한 총 8차시의 수업을 통해 학생들의 창의적 표현력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 본 연구에서 얻어진 주요 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 스캠퍼기법을 적용한 명함디자인 수업을 받은 학생들이 주제표현의 모든 영역에서 높은 점수를 받아 통제집단에 비해 창의적 표현력 요소에서 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 둘째, 스캠퍼기법을 적용한 명함디자인 수업을 받은 학생들이 표현방법의 모든 영역에서 높은 점수를 받아 통제집단에 비해 창의적 표현력 요소에서 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 셋째, 스캠퍼기법을 적용한 명함디자인 수업을 받은 학생들이 조형요소와 원리의 모든 영역에서 높은 점수를 받아 통제집단에 비해 창의적 표현력 요소에서 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 결론적으로 중학교 2학년을 대상으로 스캠퍼기법을 적용한 명함디자인 수업이 창의적 표현력 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 특히 조직하는 능력, 재구성하는 능력에서 가장 큰 효과가 있어 디자인 수업에서 다양한 시각으로 구상하고 조직하는 능력에 도움을 준다고 할 수 있다. 본 연구는 명함디자인 수업에서 스캠퍼기법의 적용이 창의적 표현력에 미치는 영향에 대해 중학교 2학년을 중심으로 알아보고자 하는 목적으로 시작되었다. 현행 교육과정과 교수-학습 방법에 의거하여 창의적 사고를 돕는 교수-학습 프로그램을 개발하고, 학생들의 창의적 표현력에 긍정적인 영향을 미친 것을 검증하였다는데 의의를 갖는다. 본 연구의 결과와 논의를 바탕으로 스캠퍼기법을 적용한 디자인 수업이 보다 많은 학생들을 대상으로 확대되어 지속적으로 연구된다면 보다 객관화된 결론을 도출하게 될 것이다.;The importance on creativity is emphasized not just in school filed but in all areas of modern society as well. Students are facing lots of problems and the ability of thinking logically and creatively is required to solve problems. The Ministry of Education strongly emphasized the importance of ‘creative thinking’ presenting creative thinking course among learner’s activity to come forward at educational curriculums. Also, on revised art and teaching-learning method in 2009, it has specified to use postfaces and open questions actively for intellectual curiosity and learning motivation of learners. Since 2011, the art textbook with practical contents according to ‘2009 revised educational curriculum’ has been applied, but it is mainly caused by a lack of detailed class materials effectively usable in school fields. Accordingly, this researcher attempted to help creative thinking of learners and to find out the impacts on creative thinking through scamper method which is helping multilateral and creative expressiveness. Creative expressiveness is not about making something from nothing but is formed through varied information and repeat of thinking process and when students try to express uniquely those impulses that they would feel during creative activity visually, it could be expressed based on creative thoughts.But no matter how good idea they have, they cannot be expected to have creative expressiveness if they failed to visualize them. Therefore, the goal of this study is to open the possibility for students through creative thinking training adequate to expressing activity. In addition, this study used ‘designing future name card’ of own as a learning material in terms that the Ministry of Education asked school the reinforcement of career education for students on formation/operation of educational curriculum for middle school students since 2009 revised educational curriculum and considering that career exploration is included as a shared educational goal of every subject. For theoretical backgrounds of the study, concept and factor of creativity, creative expressiveness of middle school students, creative thinking method and scamper method are examined through documentation and theoretical consideration of preceding research and relevant study is conducted. Based on theoretical consideration, name card designing teaching–learning program has developed based on problem-centered-learning model with scamper method to help creative thinking of students. And homogeneity checklist, creative expressiveness assessment tool, self-evaluation checklist, coworker checklist and class satisfaction checklist for subjects of study has developed. The subjects of study are total of 30 in ‘S’ girl’s middle school and classified into experiment group and controlled group to conduct. It attempted to find out the impacts on creative expressiveness of students after applying scamper method on developed by this researcher experiment group which is identified homogeneous group through class total of 8 sessions. In brief, the main analysis results from this study are as follows. First, it showed students who took name card designing class with scamper method received superior evaluation for creative expressiveness factor than controlled group as getting high points in every sphere of theme expression Second, it resulted that students who took name card designing class with scamper method received superior evaluation for creative expressiveness factor than controlled group as getting high points in every sphere of expression method Third, it showed that students who took name card designing class with scamper method received superior evaluation for creative expressiveness factor than controlled group as getting high points in every sphere of design element and principle. In conclusion, on middle school 2ndgraders, name card designin gclass which is scamper method is applied has positive impacts on improvement of creative expressiveness. In particular, it showed great effects on organizing and reconstructing ability and it might help plan and organize from diverse view in design classes. This study began to find out the effects of applying scamper method on creative expressiveness in name card designing class for middle school 2ndgraders. It is meaningful that it developed teaching-learning program assisting creative thinking of students based on recent curriculum and teaching-learning method and proved positive effects on creative expressiveness of students using career exploration as a class material which is a shared goal for every subject. Based on results and discussion from this study, if design class applying scamper method is widen its range to other fields of study, and expanded study is conducted on more number of students than it will helpful for extracting more objectified conclusion and improving creative expressiveness of students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE