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음악개념에 기초한 음악활동이 만 2세 영아의 음악 적성에 미치는 영향

Title
음악개념에 기초한 음악활동이 만 2세 영아의 음악 적성에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Musical Concepts Based Music Activities on Musical Aptitude of Two-Year-Old Children
Authors
송미연
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 음악개념에 기초한 음악활동이 만 2세 영아의 음악 적성에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 음악개념에 기초한 음악활동이 만 2세 영아의 음정 잠재력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 음악개념에 기초한 음악활동이 만 2세 영아의 리듬 잠재력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 과천시에 위치한 A어린이집 만 2세반 사랑반 영아들이다. 사랑반 영아들은 6주에 걸쳐 연구자가 고안한 음악개념에 기초한 음악활동을 경험하였다. 연구절차는 예비검사, 사전검사, 본실험, 사후검사 순으로 진행되었다. 예비검사를 통해 음악개념에 기초한 음악활동과 음악 적성 도구를 본 연구의 목적과 연구대상의 발달에 적절하게 수정·보완하였다. 그리고 본 실험 전과 후에 연구대상 영아를 대상으로 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 음악개념에 기초한 음악활동은 A어린이집 보육계획안과 선행연구 등을 참고해 연구자가 고안한 것으로 6주에 걸쳐 16개의 활동이며 계획한 활동은 사랑반의 자유선택 활동시간, 전이시간 등 사랑반 하루일과 전반에 걸쳐 이루어졌다. 영아의 음악 적성을 알아보기 위해 음악 적성 검사를 사전과 사후에 실시하였다. 음악 적성은 음악을 배울 수 있는 영아의 잠재적 가능성을 뜻하며 음높이, 멜로디의 음악개념을 포괄하는 음정 잠재력(tonal aptitude)과 빠르기와 박자의 음악개념을 포함하는 리듬 잠재력(rhythm aptitude)으로 나뉜다. 음악 적성검사는 Gordon(1989)의 Audie를 본 연구대상 영아의 발달적 특성에 맞게 수정하여 사용하였다. Audie는 영아의 음악 적성, 음정 잠재력과 리듬 잠재력을 측정하는 도구로 각각 10문항으로 구성되어 있으며 ‘특별한(Special) 노래’와 해당 문항을 구별할 수 있는지 여부를 측정하는 도구이다. 자료분석을 위해 수집된 사전과 사후 검사 점수의 평균과 표준편차를 산출하고 t검증을 실시하였다. 음악개념에 기초한 음악활동이 만 2세 영아의 음악 적성에 미친 영향을 알아보기 위해 실험집단의 음정과 리듬 사전검사와 사후검사의 점수차이를 비교하여 얻은 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 음악개념에 기초한 음악활동이 만 2세 영아의 음정 잠재력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 음악개념에 기초한 음악활동이 만 2세 영아의 리듬 잠재력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 교사는 영아기에 다루어야 하는 음악개념을 인식하고 영아의 발달에 적절한 음악활동을 계획하여 실제 현장에 적용함으로써 영아들의 음악 적성 발달을 지원해야 할 것이다.;The purpose of this study was to determine the effects of musical concepts based music activities on musical aptitude of two-year-old children. For this purpose, the following specific questions were set: 1. How do balanced music activities based on musical concepts affect tonal aptitude of two-year-old children? 2. How do balanced music activities based on musical concepts affect rhythm aptitude of two-year-old children? This study was conducted in Sarang Class for two-year-olds at A Nursery in Gwacheon. The children in Sarang Class experienced the music activities based on musical concepts, which the researcher designed, for six weeks. The research was conducted in the order of preliminary test, pretest, experiment, and posttest. On the basis of the preliminary test, the music activities based on musical concepts and the musical aptitude scale were adapted to the purpose of this study and to the development of the subjects. Before and after the experiment, pretest and posttest, respectively, were performed in the children. The music activities based on musical concepts in this study were designed by the researcher with reference to childcare plans at A Nursery and previous research and included 16 activities over six weeks; the planned activities were performed throughout the daily routines of Sarang Class, which involved free choice activities and transfer classes. Both pretest and posttest for musical aptitude were performed to assess the children's musical aptitude. Musical aptitude means infants' potential to learn music and may be divided into tonal aptitude, which includes such musical concepts as pitch and melodies, and rhythm aptitude, which includes tempo and meter. The musical aptitude test was carried out by using the adaptation of Gordon's (1989) Audie to the developmental characteristics of the children in this study. Audie is a 10-point scale that is used to assess musical aptitude, tonal aptitude, and rhythm aptitude of infants and to determine if they can differentiate a Special Song from the given item. For data analysis, the mean and standard deviation of the scores in pretest and posttest were estimated and t-test was performed. To determine the effects of musical concepts based music activities on musical aptitude of two-year-old children, a comparison was made in the scores between pretest and posttest for interval and rhythm in the experimental group, obtaining the following results: First, the music activities based on musical concepts positively affected tonal aptitude of two-year-old children. Second, the music activities based on musical concepts positively affected rhythm aptitude of two-year-old children. Therefore, teachers need to assist infants to develop musical aptitude by understanding the musical concepts they need to deal with in infanthood and by planning and applying music activities suitable for their development in practice.
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