View : 25 Download: 0

초등학생이 지각한 부, 모, 또래, 교사 애착이 자동적 사고에 미치는 영향

Title
초등학생이 지각한 부, 모, 또래, 교사 애착이 자동적 사고에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Elementary Students’ Attachment to Parents, Peer and Teacher on Automatic Thoughts
Authors
김지혜
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은숙
Abstract
본 연구에서는 부, 모, 또래, 교사 애착이 초등학교 고학년 학생의 자동적 사고에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울·경기·인천의 초등학교에 재학 중인 초등학교 6학년 411명을 대상으로 질문지법을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 상관분석 및 t-검증, 다중회귀 분석을 실시하였고, AMOS 22.0 프로그램을 이용해 경로분석을 실시하였다. 상관 분석을 통해 초등학생이 지각한 애착 변인과 자동적 사고가 관계가 있는지 살펴보았고, t-검증을 통해서는 부 애착, 모 애착, 또래 애착, 교사 애착, 자동적 사고가 성별에 따라 유의한 차이가 있는지 살펴보았다. 다중회귀 분석을 통해서는 초등학생이 지각한 부모, 또래, 교사 애착이 자동적 사고에 영향을 주는지에 대한 분석을 실시하였다. 마지막으로 연구 가설에 따라 경로 분석을 실시하여 자동적 사고에 미치는 직·간접적 효과를 분석하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생이 지각한 부 애착, 모 애착, 또래 애착 및 교사 애착과 자동적 사고가 관계가 있는지를 살펴본 결과, 부, 모, 또래, 교사 애착과 부정적 자동적 사고 간에는 부적 관련성이 있었다. 또한 부, 모, 또래 애착의 하위 요인인 상호신뢰, 의사소통의 질 영역과는 부적 관련성이 나타났으며, 소외감 영역과는 정적 관련성이 나타났다. 교사 애착의 하위 요인인 신뢰성, 민감성, 수용성, 접근가능성 영역과는 부적 상관을 보였다. 둘째, 초등학생이 지각한 부모 애착, 또래 애착 및 교사 애착과 자동적 사고가 성별에 따라 차이가 있는지 검증을 해 본 결과, 또래 애착 중 의사소통의 질 영역에서 남녀 간에 유의한 차이를 보였다. 즉, 초등학교 고학년 학생들 중 여학생의 경우 의사소통의 질을 남학생보다 중요하게 생각하고 있다는 것을 의미했다. 또한 자동적 사고 전체 및 우울 인지, 사회불안 인지, 신체적 위협 인지 영역에서 남녀 간에 유의한 차이를 보였다. 셋째, 애착 변인들이 자동적 사고에 미치는 영향을 살펴본 결과 부 애착, 모 애착, 또래 애착은 자동적 사고를 설명하는 요인으로 나타났지만 교사 애착의 경우 영향력이 유의하지 않은 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 초등학생들의 가까운 타인인 부모, 또래, 교사와의 애착이 자동적 사고에 미치는 영향에 대해 살펴봄으로써 청소년 및 대학생 중심으로 이루어진 연구 대상을 확대, 연구했다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 초등학생이 지각한 또래 애착 및 자동적 사고가 성별에 따라 유의한 차이가 있음을 밝혔다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 초등학생이 지각한 부 애착, 모 애착, 또래애착이 자동적 사고에 유의한 영향을 미친다는 것을 밝혔다는 점에서 의의가 있다.;The purpose of the study was to look into the effects of parent, peer and teacher attachment on automatic thought of upper-grade elementary school students. For achieving this purpose, data were collected from 411 sixth-grade students of elementary schools in Seoul, Gyeonggi and Incheon, using the questionnaire method. For processing the collected data, correlation analysis, t-test and multiple regression analysis were carried out using the SPSS 22.0 program and path analysis using the AMOS 22.0 program. Correlation analysis was conducted to see whether there was a correlation between attachment variables perceived by elementary school students and automatic thought, and t-test was conducted to see whether there were significant differences in parent attachment, peer attachment, teacher attachment and automatic thought depending on gender. Also, multiple regression analysis was performed to see if parent, peer and teacher attachment perceived by elementary school students influenced automatic thought. Finally, it was analyzed directly or indirectly effect on the automatic accident by performing the analysis in accordance with the path hypotheses. Based on the research problems, the following results were obtained. First, in terms of the correlation between mother, father, peer and teacher attachment perceived by elementary school students and automatic thought, there was a negative correlation between mother, father, peer attachment and automatic thought. Also, the subordinate domains of parent and peer attachment(mutual trust, the quality of communication) and automatic thought. However, there was a positive correlation between alienation which is the subordinate domains of parent and peer attachment and automatic thought. All the subordinate domains of teacher attachment had a negative correlation with depression cognition, social anxiety cognition and physical threat cognition of automatic thought, but did not have a correlation with hostile cognition. Second, in terms of the differences in parent, peer and teacher attachment perceived by elementary school students and automatic thought depending on gender, there were significant differences in the quality of communication of peer attachment between male and female students. This means that among the upper-grade students of elementary schools, female students considered the quality of communication more important than male students. Also, there were significant differences in the whole automatic thought, depression cognition, social anxiety cognition and physical threat cognition between male and female students. Third, in terms of the effects of attachment variables on automatic thought, father attachment, mother attachment and peer attachment were explanatory factors of automatic thought, but the influence of teacher attachment was not significant. The implications of this study are as follows: First, this study expanded the research subjects focusing on adolescents and college students by examining the effects of attachment to parents, peers and teachers who are close to elementary school students, on automatic thought. Second, this study verified that there were significant differences in peer attachment perceived by elementary school students and automatic thought depending on gender. Third, this study demonstrated that father, mother and peer attachment perceived by elementary school students significantly influenced automatic thought.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE