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PBL을 적용한 지속가능한 디자인수업이 세계시민의식 함양에 미치는 효과

Title
PBL을 적용한 지속가능한 디자인수업이 세계시민의식 함양에 미치는 효과
Other Titles
The Effect of Problem-Based Learning Applied Sustainable design Class on Developing Global Citizenship : Focusing on Middle school second Graders
Authors
도성제
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
20세기의 단기적인 개발은 자원고갈, 환경오염, 사회적 불평등의 심화 등의 문제점을 야기하면서 ‘지속가능발전’이 대두되었다. 지속가능발전은 21세기 인류의 핵심 발전전략으로서 현 세대와 미래세대를 위해 인류가 함께 노력하여 달성해야 할 공동의 과제이다. 지속가능발전의 가치를 확산시키기 위하여 세계적으로 지속가능발전교육(ESD)의 중요성이 강조됨에도 불구하고, 우리나라는 일반 대중뿐 아니라 학교교사들도 지속가능발전교육에 대한 인식이 부족하다. 또한 지속가능발전교육에 대한 선행연구는 환경, 사회, 도덕 교과 등에 대한 교육적 접근이 대다수를 이루며, 미술교과와 지속가능발전교육의 연계가능성을 모색한 연구가 미비한 실정이므로 다음과 같은 연구의 필요성을 가진다. 본 연구는 미술교과와 지속가능발전교육의 연계가능성을 모색할 필요성을 가지고, 지속가능발전교육 사례로서 학교교육에 적용가능한 중학교 미술과‘지속가능한 디자인’수업을 개발하였다.‘지속가능한 디자인'수업은 세계의 문제에 대한 반성적 사고를 통해 환경, 경제, 사회, 문화적 문제의 해결방안을 제시할 수 있도록 하며, 지속가능발전의 가치를 확립시키는데 교육적 의의를 가진다. 본 연구자는 수업에서 다룰 환경, 경제, 사회, 문화적 문제를 전 지구적 차원의 문제로 확장시켜서 지속가능한 디자인수업을 설계한다면 학습자가 주도적으로 문제해결과정에서 세계시민의식이 함양될 것이라고 가정하였다. 이에 본 연구는 ‘지속가능한 디자인’수업을 효과적으로 이루기 위하여 문제중심학습(PBL)을 교수-학습방법으로 선정하였으며, PBL의 교육적 효과가 지속가능한 디자인수업에 녹아들어 학습자의 세계시민의식 함양에 긍정적인 영향을 끼치는 촉매제로 작용 할 것이라는 가설을 설정하고 ‘PBL’을 연구의 독립변인으로 설정하였다. 본 연구는 중학교 미술과에서 PBL을 적용한 지속가능한 디자인수업이 세계시민의식 함양에 미치는 효과를 실증적으로 검증하는데 연구목적이 있다. 이를 위해 중학교 2학년 2개 학급을 실험집단과 통제집단을 연구대상으로 선정하고 실험법이라는 양적연구방법을 사용하였다. 연구대상의 동질성을 검증하기 위해 세계시민의식의 측정도구는 한국청소년개발원(2003)의 『청소년 세계시민자질 실태조사 설문지』를 활용하여 재구성하였으며, 이에 대한 사전 검사를 실시하고 동질성을 검증하였다. 동질성이 검증된 두 집단 중 실험집단에는 독립변인인 ‘PBL’을 적용한 지속가능한 디자인수업을 실시하고, 통제집단에는 교과서 위주의 지속가능한 디자인수업을 실시하였다. 수업처치 후 세계시민의식의 측정 결과는 통계적 검증 및 분석을 위해 SPSS Ver21.0프로그램을 활용하여 비교, 분석하였고 결과는 다음과 같다. 첫째, 사후검사 세계시민의식의 평균값을 살펴보면 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 즉 미술과에서 PBL을 적용한 ‘지속가능한 디자인수업’이 교과서 위주의‘지속가능한 디자인수업’보다 학습자의 세계시민의식 함양에 더 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 사전·사후검사 하위요인별 평균차이를 살펴보면 실험집단의 태도영역 중 ‘국제사회참여’(1.03점), 기능영역 중‘고등사고력’(0.89점) 인지영역 중‘문제해결을 위한 대안이해’(0.85점)이 통제집단보다 높은 평균값을 보였다. 즉 지속가능한 디자인수업에 적용된 ‘PBL’전개과정으로 인해 학습자가 주도적으로 문제해결 대안을 이해할 수 있고, 문제해결을 위해 적극적으로 국제사회에 참여하려는 태도를 가지게 하며, 문제해결과정에서 자료를 수집, 분석, 활용, 종합하는 고등사고력을 더 많이 기를 수 있게 되었다. 셋째, 실기 결과물 평가를 살펴보면 ‘PBL을 적용한 지속가능한 디자인수업’을 받은 실험집단이 ‘문제이해 및 내용전달성’과‘아이디어 독창성’측면에서 우수한 평가를 받았다. 즉 지속가능한 디자인수업에 적용한 PBL 전개과정으로 인해 학습자가 세계적 문제를 스스로 파악하도록 하고, 문제해결을 위해 스스로 정보를 수집 및 활용하면서 독창적인 아이디어를 도출하는데 긍정적인 영향을 주었다. 본 연구는 미술과에서 중학생의 세계시민의식을 효과적으로 함양하기 위하여 PBL을 적용한 ‘지속가능한 디자인수업’을 개발하였으며, 연구의 효과성을 객관적으로 입증하였다. 본 연구자가 개발한 수업이 중학생의 세계시민의식 함양할 수 있으며, 이를 통해 지속가능발전교육에서 미술교육의 실천 가능성을 모색할 수 있다. 또한 본 연구의 수업은 미술과의 지속가능발전교육 수업예시로서 제시하여 실제 학교교육에 효과적으로 활용될 수 있다는 데에 의의가 가진다.;Sustainable development is a core development strategy for human mankind in 21st century and common objective to achieve with all of our efforts for current and future generations. Even though the importance of Education for Sustainable Development(ESD) is globally emphasized to spread the values of sustainable development, teachers in our country don’t have sufficient understanding about education for sustainable development as well as general public. Additionally, in preceding studies about education for sustainable development, educational approaches about Environment, Society and Ethics subjects form the majority and there are not sufficient studies about the connection possibility between the education for sustainable development and art education. Therefore, this study has the following necessity. With the necessity to identify the connection possibility between the education for sustainable development and art subject, this study developed middle school art subject and ‘sustainable design’class which could be applied to school education as one of the cases of education for sustainable development. ‘Sustainable design' class enables to suggest the solutions about environmental, economic and social problems through the reflective thoughts about global problems and has educational meaning to establish the values of sustainable development. This researcher assumes if sustainable design class is designed by expanding environmental, economic, social and cultural problems which are covered in the class on the global level, global citizenship of the students could be developed in their leading problem solving process. Therefore in this study, Problem-Based Learning(PBL) was selected as teaching-learning in order to effectively achieve ‘sustainable design’ class and the hypothesis was set that PBL’s educational effects are melted in sustainable design class and acts as an accelerator to positively affect the student’s Global citizenship development and ‘PBL’ was set as a dependent variable in the research. This study has an objective to empirically test the effects of sustainable design class which applied PBL in middle school art subject on the global citizenship development. For this, study objects were selected targeting 2 classes in middle school, 2nd grade as experiment group and control group and quantitative research method was used for study method. In order to test the homogeneity of study subjects, measurement tools for Global citizenship were reorganized using 『Survey about global citizenship of the adolescents』 by Korea Institute for Youth Development(2003). Additionally, homogeneity was tested by conducting pre-examination about Global citizenship. In the experiment group among two groups where the homogeneity was tested, sustainable design class which applied ‘PBL’ was conducted and textbook based sustainable design class was conducted in control group. Global citizenship measurement results after class were compared and analyzed using SPSS Ver21.0 program for statistical testing and analysis and the results are as follows. First, average value of post-examination Global citizenship showed higher values in experiment group than in control group. In other words, ‘sustainable design class’ which applied PBL in art subject more positively affected the student’s Global citizenship development than textbook based ‘sustainable design class’. Second, regarding the average difference in each sub-category before and after the test, experiment group showed higher average scores of ‘participation in global society’(1.03 points) in attitude area, ‘high level thinking ability’(0.89 points) in functionality area and ‘alternative understanding to solve problems’(0.85 points) in cognitive area. In other words, ‘PBL’ development processes which are applied in sustainable design class enabled the student themselves to dominantly solve the problems, gave the actively participating attitude in global society to solve the problems, and improved more high level thinking ability to collect, analyze, utilize and integrate the data in problem solving process. Third, results evaluation of practice showed the experiment group which received sustainable design class’ applying ‘PBL were excellent in the aspects of ‘problem understanding and contents delivery ability’ and ‘idea creativity’. In other words, PBL development process applied in sustainable design class gave positive effects that the students could identify their problems by themselves, collect and use the information to solve the problems and draw creative ideas. This study developed ‘sustainable design class’ applying PBL to effectively develop global citizenship of middle school students in art subject and effectiveness of the study was objectively proven. Class developed by the researcher can develop middle school student’s Global citizenship and can seek art education practical possibility in the education for sustainable development. Additionally, the class in this study has a meaning to be effectively utilized in actual school education by suggesting as the case of education for sustainable development in art subject.
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