View : 600 Download: 0

중학교 1학년 미술수업에서 과학교과와의 통합적 접근이 학습몰입도와 학업성취도에 미치는 영향

Title
중학교 1학년 미술수업에서 과학교과와의 통합적 접근이 학습몰입도와 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
An Effect of Integrated Approach with Science Disciplines on Learning Flow and Achievement Rate in Art Class of Middle School for Freshmen
Authors
민인경
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강윤정
Abstract
21세기는 정보화시대로서 여러 정보의 수집과 활용을 통하여 지식과 학문, 문화, 생활, 예술 등이 다방면으로 통합, 융합되어 재창조 되고 있다. 때문에 단편적인 지적능력을 넘어 다학문간의 통합 능력을 바탕으로 한 창의적 생산력이 현시대의 핵심역량으로 인식되고 있다. 이와 같은 시대적 변화에 따라 현시대의 교육은 학습자의 지나친 학습부담은 줄이면서도 학습에 대한 흥미를 기반으로 학습에 능동적으로 참여하며 창의적이고 다양한 사고를 이끌어 낼 수 있도록 하는 교육으로의 변화를 추구한다(교육과학기술부, 2010). 이에 따라 현 교육은 창의성과 융복합적 사고의 신장을 핵심으로 학습자의 능동성과 사고력 신장을 추구하는 방향으로 나아가고 있다. 이를 위한 실천적 방안으로서 교과간의 통합적 접근에 대한 연구가 활발히 진행되고 있으며 교육과학기술부가 제시한 2009개정 교육과정에서도 교과통합이 강조되고 있다. 구성주의 교육방법에 영향을 받은 교과통합 교육은 기존의 분과식인 교과교육이 아닌 학습자의 실제적인 삶과 연관 지은 과정 중심의 수업으로 학습자가 학습몰입경험을 통해 능동성과 주체성을 발휘하며, 배우는 즐거움을 느낄 수 있는 교육방법 중 하나이다. 이에 본 연구는 학습자가 공원과 거주지역 등에서 흔히 볼 수 있는 입체작품에 대한 지식을 학습할 수 있도록 미술과의‘입체표현’과 건축자재나 조각품 등 생활 속에서 빈번히 접하는 과학과의‘암석’을 연계하여 재료탐색 활동을 위한‘암석의 입체표현’이라는 주제를 선정하였다. 본 수업의 주제는 통합교육 연구자인 포가티(Fogarty, 1991)의 거미줄형을 토대로 미술과와 과학과의 2009개정 교육과정 분석을 통해 선정하였으며, 본 수업 목적에 알맞게 교과통합수업 프로그램을 개발하였다. 선정한 주제를 중심으로 미술과와 과학과를 연계한 교과통합수업을 적용하고, 본 수업이 중학교 1학년 학습자의 학습몰입도와 학업성취도에 미치는 영향을 검증하는 것을 목적으로 두었다. 이러한 목적을 위해 먼저 교과통합의 이론적 고찰을 통해 미술과와 과학과의 교과통합수업의 필요성과 의의를 살펴보고, 2009개정 교육과정에 나타난 미술교과와 과학교과의 특징과 내용체계를 비교 분석하여 두 교과간의 공통적인 지향점과 연계성을 추출하고, 이를 토대로 중학교 1학년의 재료탐색 활동을 위한 미술과와 과학과의 교과통합 수업을 설계ㆍ개발하였다. 연구대상은 서울시 송파구에 소재한 A중학교 1학년 학생 48명을 선정하였으며, 총 10차시에 걸쳐 적용하였다. 24명의 실험집단에게는 미술과와 과학과의 교과통합수업을 적용하고, 24명의 통제집단에게는 전통적인 분과식 수업을 실시하였다. 실험집단으로 선정된 학급은 총 6차시에 거쳐 본 연구자가 설계한 통합수업을 진행하였고, 통제집단으로 선정된 학급은 총 4차시에 거쳐 전통적인 분과식 수업을 진행하였다. 실험 처치에 앞서 두 집단의 동질성을 검사하기 위해 학습몰입도와 과학ㆍ미술학업성취도 검사를 실시하고 그 결과를 비교하여 동질집단임을 확인하였다. 실험 처치 후 얻은 결과 중 통계적 처리가 가능한 자료는 SPSS ver. 21.0 통계 패키지 프로그램을 통해 분석하였으며, 추가적으로 2009개정 교육과정 성취기준 등을 토대로 작성한 실기평가와 관찰법 도구를 통해 실기결과물을 분석하여 결론을 도출하였다. 이를 바탕으로 미술과와 과학과의 통합수업을 통한 재료탐색이 학습자의 학습몰입도와 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술과와 과학과를 연계한 교과통합수업을 받은 실험집단은 학습몰입도의 하위영역 변화가 분과식 수업을 받은 통제집단보다 높은 차이변화를 나타냈다. 즉, 분과식 수업보다 미술과와 과학과의 교과통합수업이 학습몰입도의 향상에 있어 학습자에게 보다 긍정적인 효과를 보였다. 둘째, 미술과와 과학과의 교과별 수업목표 달성을 확인하기 위한 학업성취도검사에서 두 교과를 연계한 통합수업을 받은 실험집단이 분과식 수업을 받은 통제집단보다 높은 정답률을 얻었다. 셋째, 실기 결과물과 활동지, 수업관찰을 통해 수업 과정을 분석한 결과, 미술과와 과학과를 연계한 교과통합수업을 받은 실험집단의 결과물이 통제집단보다 표현과정에서의 성취가 우수하였다. 그 외에도 성실도와 주의집중과 같은 태도면에서도 실험집단이 우수하였다. 또한 결과물을 대상으로 평가한 실기평가결과,‘조형 요소와 원리’,‘표현 재료의 사용’,‘전체적인 짜임새’의 각 평가 영역 모든 면에서 미술과와 과학과를 연계한 통합수업을 받은 실험집단이 통제집단보다 우수하였다. 넷째, 실험집단의 자기평가 보고서와 수업만족도에 대한 문항 분석 결과, 미술과와 과학과를 연계한 교과통합수업의 흥미도와 만족도에 있어서 수업 참여 학습자 대부분이 긍정적인 평가를 내렸다. 이러한 결과는 미술과와 과학과의 교과통합수업 프로그램이 중학교 1학년의 학습몰입도와 학업성취도 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 나타낸다. 본 연구는 미술과와 과학과의 교과통합 프로그램이 학습자의 학습몰입도와 학업성취도에 미치는 영향에 대하여 현장적용을 통하여 검증하였다는 점에서 의의를 갖는다. 앞으로 미술과를 중심으로 과학과 외에도 다양한 여러 교과와의 통합 프로그램이 개발되어 학습자의 흥미를 이끌어 내면서도 학업성취를 기대할 수 있는 질 높은 미술교육이 이루어지기를 기대한다.;In the information-oriented age of the 21th century, knowledge, learning, culture, living, art is multi-dimensionally integrated and recreated. Therefore, the creative productivity based on the integration capability among multi-disciplines beyond fragment intellectual capability is recognized as the core competence of the present era. In accordance with these periodic changes, the education in the present is pursuing the transformation to lead creative and diverse thoughts by participating in learning as well as to lower the excessive burden of learners based on the interests in learning. In other words, it aims to pursue the activeness and enhancement of thinking skill of learners, highlighting the improvement of creativity and converged thought. Subject-integrated education influenced by constructivist pedagogy includes the classes centered on the relating process to actual lives of learners beyond the existing disciplined-subject education, which is one of the educational pedagogies to make learners exert subjectivity and activeness through learning-immersion experiences and feel the pleasure to learn. This study selected the theme of ‘cubic expression of rocks’ for the activities of material investigation by linking ‘cubic expression’ in art that learners commonly face in parks or residential areas and ‘rocks’ in science that learners frequently face in their lives through construction materials or sculptures. The theme of the classes were selected through the analysis on the revised curriculum in 2009 in art and science based on the spider web-form by Fogarty (1991), a researcher on integrated education. The programs for subject-integrated classes were developed to be suitable for the purpose of the classes. The subject-integrated classes were applied to connect art and science based on the selected theme, and the effects of the classes on the academic achievement and learning immersion of the first-grade-students in a middle school were verified. For this purpose, the necessity and implication of subject-integrated between art and science was explored through the theoretical reviews on subject-integration first. The characteristics and content system appeared in the 2009-revised curriculum was compared and analyzed to extract the common orientations and linkages between the two subjects. Then, the subject-integrated classes between art and science were designed and developed for material investigation activities of the first graders in a middle school. 48 students in the first grade in A middle school located in Songpa-gu in Seoul were selected as research targets. The classes were conducted for total 10 sessions. The subject-integrated classes between art and science were applied to the experimental group of 24 students, and the traditional disciplined classes were applied to the controlled group of 24 students. Prior to the experiment processing, the learning immersion tests and academic achievement tests on art and science were performed to verify the homogeneity between the two groups. The results were compared, and the homogeneity was identified. Among the results from the experiment processing, statistical data was analyzed through SPSS ver. 21.0 statistical package program, and the other practical results obtained from practical assessment and observation based on the criterion of the 2009-revised curriculum achievement were additionally analyzed to derive research results. Thus, the effects of material investigation through the subject-integrated classes between art and science on learning immersion and academic achievement of learners were finally analyzed. The analysis results from this study can be summarized as follows. First, the experimental group received the subject-integrated classes to link art and science showed higher difference changes compared to the controlled group which received the principled-subject classes in terms of the sub-category of learning immersion. That is, the subject-integrated classes between art and science gave more positive influences on learners in terms of the improvement of learning immersion than principled-subject classes. Second, in the academic achievement test to identify the achievement of class objectives for each class between art and science, the experimental group which received the integrated classes between the two subjects had higher percentage of correct answers than the controlled group which received the principled-classes. Third, according to the results from analyzing the class process through practical assessment, activity paper, class observation revealed that the outcomes of the experimental group which received the subject-integrated classes to link art and science were superior to that of the controlled group in terms of expression process and attitude. Forth, according to the results from analyzing the items on self-evaluation report and class satisfaction of the experimental group, the majority of the learners who participated in the subject-integrated classes to link art and science positively evaluated the classes in terms of their interest and satisfaction. Such results revealed that the subject-integrated programs between art and science gave positive impacts on the improvement of learning immersion and academic achievement of the first graders in a middle school. This study has its implication to verify the effects of the subject-integrated program between art and science on learning immersion and academic achievement of learners through field application. It is expected that high-quality education to lead the attentions of learners as well as to contribute to their academic achievement can be performed by developing a lot of integrated programs among various subjects including science and art.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE