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Mediational Effects of Emotional Regulation and Deliberate Rumination in the Relationship between Intrinsic Religiosity and Presence of Meaning in Life

Title
Mediational Effects of Emotional Regulation and Deliberate Rumination in the Relationship between Intrinsic Religiosity and Presence of Meaning in Life
Authors
박찬정
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유성경
Abstract
Life is complex and absurd. In the midst of such chaos, people seek meaning systems to anchor their lives (Baumeister, 1991). One of the most prevailing and almost universal sources of meaning is religion (Hood, Hill, & Spilka, 2009). Despite the accumulated theoretical and empirical supports for a strong link between religiosity and meaning in life, little research has explored the mechanisms behind it. The past literature show that several constructs are related to both religiosity and meaning in life. Among these, the present study focused on emotional regulation and deliberate rumination. People with high levels of religiosity display greater emotional regulation (Bremner, Koole, & Bushman, 2011), and those who can regulate their emotional responses can draw meaning from their experiences more successfully (Blagov & Singer, 2004). Likewise, religiosity has been positively associated with deliberate rumination (Shah et al., 2011), and deliberate rumination has been proposed as a part of meaning making process (Park & Folkman, 1997). The present study aimed to (a) investigate the relationships between different aspects of religiosity, emotional regulation, and rumination and meaning in life, and (b) explore the mediating roles of emotional regulation and deliberate rumination in the link between intrinsic religiosity and the presence of meaning. The participants were 326 undergraduate students from Seoul, South Korea. They were recruited from the Time 2 of a longitudinal study on the meaning in life and also from an online research panel site. The mean age was 22.13, (SD = 2.08), and 179 (54.9%) of them were female. The results showed that the presence of meaning was positively correlated with intrinsic religiosity and deliberate rumination, and negatively correlated with difficulties in emotional regulation and intrusive rumination. Search for meaning displayed similar trends, but mostly to a lesser magnitude. As only lack of emotional awareness subcategory of difficulties in emotional regulation was significantly correlated with intrinsic religiosity, only it was included in the subsequent structural equation modeling. The results showed that the research model with lack of emotional awareness and deliberate rumination as mediators between intrinsic religiosity and presence of meaning fit the data well. The test of indirect effect based on 10,000 bootstrap showed that while the indirect effect from intrinsic religiosity to presence of meaning via lack of emotional awareness was significant, the indirect effect from intrinsic religiosity to presence of meaning via deliberate rumination was not. In conclusion, the present study showed that intrinsic religiosity, emotional regulation, and deliberate rumination are positively related to the presence of meaning. Additionally, the strong link between intrinsic religiosity and presence of meaning was partially mediated by lack of emotional awareness, but not by deliberate rumination. Based on these findings, counselors are encouraged to utilize their clients’ intrinsic religiosity as a potential resource for meaning in life. Especially, helping the clients become more aware of their emotions through religious activities such as prayer and meditation (Delgado-Pastor, Perakakis, Subramanya, Telles, & Vila, 2013) can be helpful in meaning making.;복잡하고 부조리한 세상을 살아가며 사람들은 자신들의 삶을 정당하게 해주는 의미체계를 추구하게 된다(Baumeister, 1991). 범문화적으로 가장 널리 사용되는 의미의 원천 중 하나는 종교이다(Hood, Hill, & Spilka, 2009). 종교성과 삶의 의미 사이의 관련성에 대한 이론적 근거와 경험적 증거들이 꾸준히 제시되어 왔지만, 이러한 관계 기저의 기제에 관한 연구는 현재까지 활발히 이루어지지 못하였다. 기존 연구에서 나타난 종교성과 삶의 의미와 관련이 있는 구인들 중 본 연구는 정서조절과 의도적 반추에 초점을 두었다. 선행연구에서 더 높은 수준의 종교성을 가진 개인들은 정서조절을 더 잘 하였으며(Bremner, Koole, & Bushman, 2011), 정서적 반응을 잘 조절할 수 있는 개인들은 그들의 경험으로부터 더 성공적으로 의미를 도출할 수 있었다(Blagov & Singer, 2004). 이와 유사하게 종교성은 의도적 반추와 긍정적 상관을 보였으며(Shah et al., 2011), 의도적 반추는 의미 만들기 과정의 중요한 요소로 제시되어 왔다(Park & Folkman, 1997). 본 연구는 첫째, 종교성과 정서조절, 반추, 삶의 의미의 다양한 측면들 사이에 어떤 관련성이 있는지를 탐색하고, 둘째, 내재적 종교성과 의미존재 사이의 관계에서 정서조절과 의도적 반추가 가지는 매개효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 기존 삶의 의미 관련 종단연구에 참여 중이었던 대학생 및 새롭게 모집된 온라인 리서치 전문 패널을 더하여 총 326명의 참여자를 수집하였다. 연구참가자들의 평균 나이는 22.13세(SD = 2.08)였으며, 179명(54.9%)이 여성이었다. 연구 결과 의미존재는 내재적 종교성과 의도적 반추와 정적 상관을, 정서조절곤란과 침습적 반추와 부적 상관을 가지는 것으로 나타났다. 이러한 변인들과의 관계에서 의미추구는 의미존재와 비슷한 양상을 보였으나 상관의 정도가 전반적으로 더 낮게 나타났다. 정서조절곤란 하위척도 중 정서자각의 부족만이 내재적 종교성과 유의한 상관을 보였으며 추후 구조방정식 모형에 포함되었다. 검증 결과 내재적 종교성과 의미존재 사이를 정서자각의 부족과 의도적 반추가 매개하는 이중매개 모형이 좋은 적합도를 가지는 것으로 나타났다. 10,000 부스트래핑을 실행하여 간접효과를 검증한 결과 정서자각을 매개로 내재적 종교성이 의미존재를 예측하는 경로는 유의하였으나 의도적 반추를 매개로 하는 경로는 유의하지 않았다. 본 연구결과는 상담장면에서 상담자가 신앙심이 있는 내담자들이 그들의 내재적 종교성을 삶의 의미를 찾기 위한 자원으로 활용하도록 도와야 함을 시사한다. 특히, 상담자가 기도나 명상 등의 종교적 활동을 통해 내담자가 자신의 감정을 더 잘 알아차릴 수 있도록 돕는 것(Delgado-Pastor, Perakakis, Subramanya, Telles, & Vila, 2013)은 내담자들이 삶의 의미를 구축하는데 바람직한 기여를 할 것으로 예상된다.
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