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남·녀 중학생의 학교체육인식이 운동행동의사결정에 미치는영향

Title
남·녀 중학생의 학교체육인식이 운동행동의사결정에 미치는영향
Other Titles
Effects of Boy∙Girl Middle School Students' Perception of School Physical Education on Excise Behavior Decision-Making
Authors
김소진
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 남녀 중학생의 학교체육인식을 통해 개인의 운동의사결정 균형을 알아보고 나아가 신체활동을 동기화시키며 지속, 유지할 때에 중요한 정보를 제공할 수 있다고 보고 연구하게 되었다. 본 연구의 목적은 남녀 중학생의 학교체육 인식이 운동행동의사결정에 미치는 영향을 규명하기 위함이다. 본 연구를 통해서 학교체육에 대한 인식과 개인의 운동행동의 이득요인과 장애요인을 알아보며, 남녀 간의 차이를 밝히므로 어떠한 영향을 미치는 지 알아본다. 본 연구는 서울시 강남지역 소재 2개 남녀공학중학교에 재학 중인 학생 528명이 본 연구에 참여 하였다. 남학생 269명, 여학생 259명으로 총 528명 피험자 중 질문 문항에 불성실한 24명의 질문지를 제외하고 504명의 질문지를 최종적으로 하여 자료처리를 하였다. 수집된 자료는 SPSS win 18.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 신뢰도 분석, 빈도분석, 기술통계 분석, T검정, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 남녀 중학생의 학교체육인식이 운동의사결정에 미치는 영향을 정리하여 종합적으로 제시하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 학교체육인식은 통계적으로 유의미한 차이를 보였고, 모든 요인에서 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 둘째, 성별에 따른 운동행동의사결정 차이에 대해 살펴보면 남학생이 여학생보다 운동의 이득요인에 대한 인식이 높은 것으로 나타났고, 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 반면, 운동의 장애요인에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 운동의 장애요인은 남학생이 여학생보다 운동의 장애요인에 대한 인식이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 남녀 전체에 따른 학교체육인식과 운동행동의사결정간의 상관관계에서 학교체육인식과 운동행동의사결정간의 관련성을 확인하는데 유의하게 적용하였다. 학교체육인식의 모든 요인과 운동의 이득요인에서 정(+)의 상관관계를 보이는 것으로 나타났으며, 학교체육인식의 모든 요인과 운동의 장애요인에서는 부(-)의 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 학교체육인식 하위요인이 운동의 이득요인에 미치는 영향을 살펴보면 남학생은 체육수업 관심도, 체육수업 지식적 측면, 체육수업의 환경에 대한 인식이 높을수록 운동의 이득요인에 대한 인식이 높아짐을 알 수 있었고, 여학생은 체육수업 관심도, 체육수업 지식적 측면, 체육수업 내용이해 측면에 대한 인식이 높을수록 운동의 이득요인에 대한 인식에 영향을 받는 다는 것을 알 수 있었다. 학교체육인식 하위요인이 운동의 장애요인에 미치는 영향을 살펴보면, 남학생은 통계적으로 유의하게 나타났지만 미치는 영향이 나타나지 않았고, 여학생은 체육수업 관심도가 높을수록 운동의 장애요인에 대한 인식이 낮아짐을 알 수 있었다. 이와 같은 결과를 통해 성별에 따른 학교체육인식과 운동행동의사결정 차이를 볼 수 있었고, 남녀 학교체육인식과 운동행동의사결정간의 상관관계와 학교체육인식이 운동행동의사결정에 미치는 영향을 알 수 있었다. 학교체육인식을 성별 간의 차이를 봄으로 특성을 고려하여 효율성 있는 운동행동을 하고 이득요인과 장애요인을 구분하여 올바르게 의사결정 할 수 있을 것이다. 본 연구는 개인의 운동행동을 활성화시킬 수 있는 자료로 제시할 수 있는 점에서 의미가 있고, 올바르게 인식을 확립한다면 성인이 된 후에 평생체육으로 지속적인 참여를 할 수 있는 계기가 될 것이다.;This study aims at examining balance of individual exercise decision-making through boy and girl middle school students' perception on school PE, providing important information on synchronization and maintenance of physical activities. So, this study intends to inspect effects of boy and girl middle school students' school PE perception on exercise behavior decision-making. Also, this research examines individual perception on school PE, benefits and barriers of their exercise behaviors, and difference between males and females. This study was conducted for 528 students of 2 co-ed middle schools located at Gangnam-Gu, Seoul. As for the total 528 subjects composed of 269 boys and 259 girls, data processing was dine for 504 questionnaires excepting 24 questionnaires of insincere responses on question items. For the collected data, reliability and frequency analyses, descriptive statistic and correlation analyses, T-test and multiple regression were conducted by research topic using SPSS win 18.0 program. Research findings on effects of boy and girl middle school students' school PE perception on exercise decision-making are as follows. Firstly, perception on school PE showed a significant difference by gender, and boy students were higher than girls in every factor. Secondly, as for difference in exercise behavior decision-making by gender, it showed that boy students have higher perception on benefits of exercising than girl students, revealing a statistically significant difference, On the other hand, as for barriers of exercising, there was no statistically significant difference. It showed boy students have lower perception on barriers of exercising than girl students. Thirdly, in both boys and girls students, there was a significant correlation between school PE perception and exercise behavior decision-making. It showed a positive(+) correlation between every factor of school PE perception and benefits of exercising, revealing a negative(-) correlation between every factor of school PE perception and barriers of exercising. Fourthly, as for the effects of sub-factors of school PE perception on benefits of exercising, it showed that boy students have higher perception on benefits of exercising when they have higher interest and knowledge in PE lessons, and recognition on a PE class environment. Also, it showed that girl students are much influenced by perception on benefits of exercising when they have higher interest and perception on knowledge and contents understanding in PE lessons. As for the effects of sub-factors of school PE perception on barriers of exercising, there was no effect for boy students, though statistically significant. Also, it showed that the higher interest girl students have in PE class, the lower perception they have on barriers of exercising. So, such findings reveal difference in school PE perception and exercise behavior decision-making by gender. Also it is possible to identify correlations between school PE perception and exercise behavior decision-making, effects of school PE perception on exercise behavior decision-making in boy and girl students. Efficient exercise behavior may be done by considering gender difference in school PE perception and correct decision-making may be done by separating benefits from barriers. This study has significance in that it provided data for activating individual exercise behaviors. Furthermore, if correct perception is to be established, it will give them an opportunity to participate in lifelong physical exercises continually when they become adults.
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