View : 78 Download: 0

Robert Alexander Schumann 의 Fantasy Pieces Op.73 for clarinet and piano에 관한 분석연구

Title
Robert Alexander Schumann 의 Fantasy Pieces Op.73 for clarinet and piano에 관한 분석연구
Other Titles
A Study on "Fantasy Pieces Op.73 for Clarinet and Piano"by R.Schumann
Authors
김은정
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
본 논문은 로베르트 알렉산더 슈만(Robert Alexander Schumann,1810~1856)의『Fantasy Pieces opus 73 for clarinet and piano』에 관한 분석 연구이다. 19세기 낭만시대의 사회적 배경과 특징, 다양한 관악기의 발전과정을 통해 『Fantasy Pieces opus 73 for clarinet and piano』를 더 깊게 알 수 있었으며, 슈만의 음악세계와 작품분석을 통하여 이곡을 연주할 때 필요한 해석과 방법을 연구하였다. 1810년에 태어난 로베르트 알렉산더 슈만(1810~1856)은 낭만파 시대의 초기뿐만 아니라 정점에 서 있는 작곡가이자 음악평론가이다. 슈만의 음악의 본질은 문학을 기초로 하는 낭만파 음악의 실현에 있으며 많은 음악가들 중 슈만(1810~1856)은 문학가들의 영향을 받아 그의 음악 속에 문학적인 요소들을 표현하고자 부단히 노력하였으며, 결과적으로 서정적인 선율의 아름다운 음악들을 작곡하게 된 것이다. 본 논문에서 연구할 『Fantasy Pieces opus 73 for clarinet and piano』는 3개의 악장으로 구성되어있으며, 클라리넷과 피아노를 위하여 작곡 되었으며 독주악기가 클라리넷 이외에 바이올린이나 첼로를 위한 버전으로도 쓰였다. 작품『Fantasy Pieces Opus 73 for clarinet and piano』의 음악적인 특성은 성악적 이며, 다양한 변화와 반복으로 이루어져 있으며 클라리넷이 표현 할 수 있는 아름다운 선율이나 조성의 변화로 이루어져 있다. 원곡은 클라리넷과 피아노를 위한 곡이지만 클라리넷 이외에 바이올린이나 첼로를 위한 버전도 있다는 점을 통해 슈만의 작품 중 다양한 악기 버전으로 남겨진 작품들을 조사하였으며, 클라리넷 연주에 도움이 될수 있는 슈만의 생애와 음악적 특징들을 살펴보고, 이를 통해 슈만의 작품을 올바르게 이해하여 연주에 도움이 되고자 하는데 목적을 두었다.; This thesis is a study of 'fantasy pieces Op.73 for Clainet and Piano"by Robert Alexander Schumann. Robert Alexander Schumann is a renowned composer of German Romanticism and he was a musician who showed the artistic ability in the musical and the literary aspect. He had the excellent literary attainments. The works of the poets of the day was composed lyrically by him. Fantasy Pieces Op.73 is made up of the various changes and repetitions. I can come to a conclusion of『 Fantasy Pieces for Clarinet and Piano Op.73』 as followings: This work, consisted of 3 movements, shows the characteristics of Schumann's performance which represents romantic feature- that is the latter romantic harmony technique with a frequent modulation, a chromative scale melody,a continuous borrowed chord, a extension of nonharmonical free modulation based on the classical forms. In the formal aspect, this work is a ternarynform, composed of A-B-A`-Coda. As the movements proceeds, it shows a various change and it also can be a repetition of the same part. Each movement take the ternary form and make a compound ternary form on the while. This work was three correlated steps, which is called A-B-C, in melody. The subject was presented in the second one and in the third movement this work reached to the Climax. The Piano is cooperative to the solo instrument and has the dual function. it complements each other to the solo instrument according to the interactive progress. The change of rhythm and harmony occurred in the second movement. The triple note, the agrements and the syncopation make the change of rhythm. In the harmonic aspect, a borrowed chord is used frequently and it adorns the theme. This work shows that Schumann is concerned about the new tendency of progressive music, in spite of his latter work. Schumann is a composer of liberalism who is bound by traditional forms. But his work, Fantasy Pieces for clarinet and piano Op.73,was expressed his unique romantic technique on the basis of typical forms of classicism. Therefore it was said that Schumann's creative technique had established in this work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE