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Xavier Montsalvatge의 연가곡 「Cinco Canciones Negras」 연구

Title
Xavier Montsalvatge의 연가곡 「Cinco Canciones Negras」 연구
Other Titles
A Study on Xavier Montsalvatge's Cinco Canciones Negras : Based on the African Music Elements
Authors
박아영
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은희
Abstract
본 논문은 스페인 카탈루니아 출신의 작곡가 겸 비평가 자비에르 몬살밧제(Xavier Montsalvatge, 1912-2002)의 연가곡『Cinco Canciones Negras』를 연구한 것이다. 몬살밧제는 20세기 전반에 걸쳐 활동하던 작곡가로서 수많은 발레곡, 교향곡, 콘체르토 등 다양한 분야의 작품을 남겼지만 그가 세계적인 명성을 쌓을 수 있었던 것은 쿠바와 아프리카 리듬을 이용한 성악 작품『Cinco Canciones Negras』(1945)에 기인한다는 평가를 받고 있다. 본 논문에서는 서인도제도의 스페인과의 관계와 음악적 특징에 대해서 알아보았고 이어서 몬살밧제의 생애와 음악적 특징을 살펴봄으로써 시대적·문화적인 배경에 대한 이해를 도왔다. 분석과정에서는 앤틸리스 음악의 요소들이 나타나 특징을 연가곡의 통일성을 위해 사용된 장치들을 분석해보았으며 서인도제도 리듬과 형식이 스페인의 선율과 화성에 조화를 이루어가는 음악적인 측면을 연구하였다. 4단계로 나뉘는 그의 음악 중 본 연가곡은 1940년대인 두 번째 시기에 해당된다. 이 때 스페인 음악은 민속음악과 국민음악이 지배적이었으나 스페인 내전(Spanish Civil War, 1936-39) 이후 많은 작곡가들은 새로운 음악어법과 형식을 찾고자 했으며 몬살밧제도 독자적으로 작업하며 스페인 화성과 선율 위에 서인도제도와 아프리카 리듬을 혼합하여 앤틸리스 양식이라는 새로운 장르를 탄생시켰다. 또한 본 연가곡에 채택된 현대시인 알베르티(Rafael Alberti, 1902-1999), 루한(Néstor Luján, 1922-1995), 구일렌(Nicolás Guillén, 1902-1989), 그리고 발데스(Ildefonso Pereda Valdés, 1899-1996)의 성향을 파악하여 시가 음악에서 부여되는 의미를 살펴보았다. 『다섯 개의 흑인의 노래 Cinco Canciones Negras』의 다섯 곡을 분석한 결과, 제 1곡 「피아노에서 쿠바 Cuba Dentro de un Piano」 은 등장부터 하바네라의 리듬에서 쿠바의 리듬과 인상주의의 조합을 볼 수 있었다. 또한 식민통치에 대한 절망의 감정을 애절하게 잘 표현할 수 있도록 돕는 스페인 칸테혼도 창법이 적용되어 곡이 진행되는 내내 반주부에서 하바네라 리듬이 나와 현재와 옛 쿠바를 회상하는 장면이 교차되고 다른 분위기를 형성하는 역할을 하였다. 제 2곡「하바네라 리듬 Punto de Habanera(SigloXVIII)」의 민요의 특성을 띈 쿠바음악 과히라와 아프리카 리듬이 드러나는 푼토가 스페인의 불협화음과 함께 스페인 기타를 튕기는 주법으로 연주되는 것을 볼 수 있었다. 제 3곡「멋쟁이 Chévere」는 취약계층인 흑인여성을 기사가 살해하는 끔찍한 장면을 노래하는데 리디언 선법이 적용된 20세기 초 스페인의 플라멩고 스타일을 상기시킨다. 기사가 칼을 휘두를 때마다 스페인 특유의 멜리즈마가 나와 리듬보다는 선율에 더 초점을 둔 곡이었다. 첫마디와 맨 마지막 마디는 유일하게 하바네라 리듬이 불협화음으로 등장하여 연가곡의 통일감을 유도한다. 제 4곡「흑인 소년을 위한 자장가 Canción de Cuna Para Dormir a un Negrito」는 안정감을 주는 하바네라 리듬이 흔들리는 요람을 묘사한다. 재즈스윙 리듬을 사용하며, 3음과 7음을 반음 내리는 블루 노트 스케일, 불협화음, 온음계적 화성을 사용하여 풍부한 색채를 자아낸다. 제 5곡「흑인 노래 Canto Negro」는 술 취한 흑인 삼보(sambo)의 모습이 유쾌하게 묘사되어 흥에 겨운 감정을 아프리카 콩고 리듬과 아프리카어의 가사를 통하여 나타낸다. 반주부에서는 장조와 단조 코드를 같이 사용하면서 춤추는 삼보의 모습을 스페인 기타를 튕기는 주법으로 묘사된다. 이와 같이 연가곡 분석을 통하여 몬살밧제가 스페인의 선율과 화성 속에서도 서인도 제도와 아프리카의 리듬 요소들이 절충되어 음악적으로 풀어나가는 과정을 살펴볼 수 있었다. 본 논문을 통하여 몬살밧제의 작품에 대한 이해를 높이고 실제 연주에도 도움이 되기를 기대한다.;This thesis focuses on the song cycle "Cinco Canciones Negras (Five Black Songs)" by Xavier Montsalvatge(1912-2002), Spanish Catalan composer and critic. Montsalvatge worked throughout 20th century and composed various genres including ballet, symphony, and concerto. Thanks to "Cinco Canciones Negras(1945)", a vocal piece using Cuban and African rhythm, he gained his first world-class reputation. Concerning the West Indies, the study deals its musical features along with the relationship with Spain. The study analyzes the musical features of the Antilles style, the device that helps form unity throughout the song cycle, and how the musical elements collaborated with the Spanish melody and harmony in a musical sense. His music evolved over 4 different phases. The song cycle corresponds to the second phase in the 40's. Back then, Spain music was dominated by folk music and nationalism. After the Spanish Civil War, however, many composers had put their efforts to look for a new musical expressions. Montsalvatge also independently worked alone and created a new musical style, Antilles style, by synchronizing the rhythms from the West Indies and Africa on top of Spain's harmonies and melodies. In addition, the analysis searches for poetic meanings given unto the music by knowing the tendency from the chosen modern poets; Rafael Alberti(1902-1999), Néstor Luján(1922-1995), Nicolás Guillén(1902-1989), Ildefonso Pereda Valdés(1899-1996). By analyzing the five songs from "Cinco Canciones Negras", the results came out as follows. In the first song, "Cuba Dentro de un Piano", the music enters with a habanera rhythm leading to a combination of Cuban rhythm and French Impressionism. With the assist of the Spanish cante jondo technique, the singer can express the devastating emotion due to the colonization. Habanera rhythm is constantly seen in the accompaniment, as it shifts from current to the past as well as vice versa. In the second song, "Punto de Habanera(SigloXVIII)", guajira, a Cuban music based folk song, and punto, an African-derived Cuban narrative folksong, are accompanied in a guitar-flicking technique with Spanish dissonances. In the third song, "Chévere", the narrator sings about a vulnerable black woman being stabbed and killed by a knight. The mode is set on Lydian, reminding the early 20th century Spanish Flamenco. Whenever the knight stabs, a Spanish type melisma appears before the accompaniment. Therefore, the song focuses more on melody than rhythm. However, the first and the last meter of the song plays dissonant chord in habanera rhythm, accordingly the song forms unity again to the song cycle. The fourth song, "Canción de Cuna Para Dormir a un Negrito", delivers a comfortable habanera rhythm as it describes a rocking cradle, which demonstrates the jazz swing. Meanwhile, the notes on the third and seventh are lowered, forming a blue note scale. In addition, the dissonance and diatonic harmony helps make a more colorful tone. In the fifth song, "Canto Negro", the drunken sambo is described as a happy man. Therefore, the enthusiasm is expressed through the African Congo rhythm and the African language from the text. Meanwhile, the piano plays the minor and the major chord at the same time, describing the dancing sambo in a guitar-flicking technique. Through analyzing the song cycle, it was evident how Montsalvatge collaborated the Spanish melody and harmony along with the West Indies and African rhythms. Moreover, a type of unity in the song cycle was formed by repeating the habanera rhythm in every song. This study aims to raise understanding of Montsalvatge's art songs and provide a practical help for its performances.
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