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현행 與民樂의 가야금과 양금 선율 비교 분석

Title
현행 與民樂의 가야금과 양금 선율 비교 분석
Other Titles
A study on the comparison of the present Yeominrak between the Melodies of the Gayageum and the tune of Yanggeum
Authors
이수은
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
곽은아
Abstract
양금은 예로부터 대부분 가야금 연주자에 의해서 연주되었으므로, 정악곡에서의 양금 선율은 대부분 가야금의 선율과 유사한 진행을 하고 있는 것으로 막연하게 알려진 것이 사실이다. 그러나 관련 연구가 활발히 이루어지지 않았음을 미루어 볼 때, 정악곡에서 양금선율이 가야금선율과 어떻게 그리고 얼마큼 관계가 있는지는 논의되고 연구될 필요성이 있다. 가야금과 양금 두 악기가 모두 편성된 곡 중 '여민락'은 충분히 연구적 가치가 있다고 판단되어 많은 연구가 이루어졌음에도, 선율관련 연구에서 가야금과 양금에 관한 연구가 이루어지지 않았다. 따라서 본 논문에서는 현행 정악곡 중 여민락을 연구범위로 삼아 가야금과 양금의 선율을 비교분석함으로써 두 악기가 어떠한 선율적 공통성과 유사성, 그리고 상이성을 가지고 있는가의 상관관계를 살펴보았다. 비교할 선율의 단위는 각각의 대강으로 하였으며, 여민락 제 1장에서 제 7장까지의 896대강을 분석한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 여민락의 기원과 파생, 변천 및 악곡 구성을 살펴봄으로써 악곡의 이론적 배경을 검토하고 가야금과 양금을 비교 고찰하였다. 그 결과, 가야금과 양금은 악기학적 발생이 다르고 연주법이 다르기 때문에 선율이 동일하게 움직일 경우에도 이에 따른 각 악기의 음향적 특성이 잘 드러나 음악적 단조로움을 해소한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 가야금과 양금의 동일선율을 분석한 결과는 다음과 같다. 가야금과 양금 선율이 일치하는 동일선율은 여민락 제 1장에서 제 7장 중, 제 1장은 60%, 제 2장은 66%, 제 3장은 78%, 제 4장은 93%, 제 5장은 94%, 제 6장은 96%, 제 7장은 95% 로 악곡이 진행됨에 따라 그 비율이 점차 증가한다. 특히 한 장단이 20박으로 느리게 연주되는 제 1장부터 제 3장까지와 한 장단이 10박으로 빠르게 연주되는 제 4장부터 제 7장까지 는 동일선율의 출현빈도수의 차이점이 발견된다. 제 1장에서 제 3장으로 진행하며 점진적으로 늘어나던 동일선율의 비율은 템포가 빨라지는 제 4장부터는 급격히 증가하는 것을 볼 수 있다. 가야금과 양금선율의 동일한 진행은 전체선율의 흐름을 거스르지 않고 상호 조화되는 동시에, 악곡의 흐름과 템포의 변화에 따라 동일성이 급증하는 것을 볼 수 있었다. 이는 느린 템포에서 비교적 더 많은 변화양상을 발견할 수 있을 것으로 예상할 수 있으며, 제 4장 이후 박이 변하고 빠른 템포로 변화하면서 가야금과 양금선율의 동일선율이 급격하게 증가하여 템포로 인한 긴장감 속의 통일감이 부여되었다. 셋째, 가야금과 양금의 유사선율을 분석한 결과는 다음과 같다. 가야금과 양금의 선율이 부분적으로 동일한 유사선율은 여민락 제 1장에서 제 7장 중, 제 1장은 7%, 제 2장은 12%, 제 3장은 11%, 제 4장은 5%, 제 5장은 5%, 제 6장은 3%, 제 7장은 3%로 악곡이 진행됨에 따라 그 비율이 점차 감소한다. 특히 악곡의 속도가 느린 제 1장부터 제 3장까지와 악곡의 속도가 빠른 제 4장부터 제 7장까지 유사선율의 출현빈도수의 차이점이 발견된다. 제 1장에서 제 3장으로 진행하며 변화가 거의 없던 유사선율의 비율이 템포가 빨라지는 제 4장부터는 급격히 감소하는 것을 볼 수 있었다. 빠른 악장보다 느린 악장에 더 많은 유사선율이 출현하며, 느린 악장의 음악에서 빠른 악장으로 가기까지 제 1장에서 제 3장까지에 걸쳐 점차적으로 유사선율의 빈도수가 높아지는 것은 음악적 호흡의 변화를 암시하는 역할을 한다. 가장 넓은 분포로 출현하는 '같은 음을 리듬분할'하는 과정에서 긴밀하게 상호조화를 이루는 선율은 악곡에 생동감을 불어넣는 역할을 한다. 넷째, 가야금과 양금의 복합유사선율을 분석한 결과는 다음과 같다. 복합유사선율은 여민락 제 1장에서 제 7장 중, 제 1장은 21%, 제 2장은 17%, 제 3장은 9%, 제 4장은 1%, 제 5장은 0%, 제 6장은 0%, 제 7장은 1%로 악곡이 진행됨에 따라 그 비율이 점차 감소한다. 제 4장부터는 복합유사선율의 비율이 급격히 감소하는 것을 볼 수 있는데, 이는 상대적으로 템포가 빨라지면서 동일한 선율이 증가하면서 생기는 자연스러운 결과로 볼 수 있다. 가야금과 양금선율이 동일한 부분이 전반부와 후반부에 각각 출현하여, 그에 따른 선율의 변화가 다채로운 양상을 띤다. 복합유사선율을 통해 양금선율의 진행유형을 유추할 수 있으며, 이는 양금과 여타 악기들과의 조화를 모색할 가능성을 보여준다. 다섯째, 가야금과 양금의 상이선율을 분석한 결과는 다음과 같다. 가야금과 양금의 선율이 서로 다른 상이선율은 피리선율을 함께 비교하였다. 여민락 제 1장에서 제 7장 중 제 1장은 12%, 제 2장은 5%, 제 3장은 2%, 제 4장은 1%, 제 5장은 1%, 제 6장은 1%, 제 7장은 1%로 악곡이 진행됨에 따라 그 비율이 점차 감소한다. 상이선율의 비율은 제 1장에서 제 3장으로 진행하면서도 상대적으로 높은 비율로 감소하나, 템포가 빨라지는 제 4장부터는 급격히 감소하는 것을 볼 수 있었다. 상이선율 안에서는 피리선율과의 동일성이나 유사성을 살펴볼 수 있고, 양금선율만의 독자성을 발견할 수 있다. 양금의 독자선율 분석을 통하여 양금선율이 가야금선율이나 피리선율에 종속된 것이 아닌, 서로 유기적인 관계를 가지며 조화를 이루고 있음을 알 수 있다. 여섯째, 여민락 제 1장에서 제 7장(896대강)까지의 가야금과 양금의 동일선율은 84%(751대강), 유사선율은 6%(55대강), 복합유사선율은 7%(61대강), 상이선율은 3%(29대강)이다. 템포가 비교적 느린 제 1장부터 제 3장에 비하여 제 4장부터 제 7장의 빠른 악장에서 훨씬 더 많은 동일선율과 유사선율이 발견되었다. 또한 분석 결과 각각의 하위개념에서도 세분화 된 선율형의 특성이 내제되어있음을 발견할 수 있었기 때문에 유사선율과 상이선율의 특징들을 파악할 수 있었다. 이러한 선율유형의 분석은 전통에 기반을 둔 창작에 유용한 쓰임이 될 것으로 예상한다. 본 연구는 가야금과 양금의 관계성을 파악하여 연주가들에게 교육적 효과를 주는 것에서 더 나아가, 작곡가들에게는 한국 전통음악에서 현악기의 역할에 관한 고찰을 통하여 전통음악의 어법으로 작곡된 현대 작품을 낳는 효과를 동반할 수 있으리라고 본다.; Because Yanggeum has been played almost by the Gayageum musicians, It is true that the melodies of Yanggeum are roughly known to be in harmonious accordance with that of Gayageum. But under the circumstance of few researches related with this thesis, it is required to put a study on the how much and how the comparison between the Gayageum and the Yanggeum goes on in the field of traditional playing of each other’s instrument. Even though among the composition including both of them, Gayageum and the Yanggeum, Yeominrak was provided with plenty value of research, the research focused on the comparison of melody between the Gayageum and the Yanggeum has yet to be done. Therefore this study picks up the field of Yeominrak as a research spectrum of traditional play and analyzes the comparison between the Gayageum and the Yanggeum, which comes to the relationship including the community, similarity, difference between the Gayageum and the Yanggeum. The unit of the comparison is made up of each Deagang. Under the analysis of the 896 Deagang including from chapter 1 to chapter 7 of Yeominrak, I end up with the conclusion hereinafter. Firstly, the origin and derivation of the Yeominrak, the change, the composition of music are precisely checked up in accordance with the theoretical background of the music for the research of the comparison between the Gayageum and the Yanggeum. In conclusion, this study figures out that because the occurrence and method of playing are differentiated, the distinctive acoustic traits are shown well, which gets rid of the musical simplicity Secondly, the result of the research upon the equivalent melodies between the Gayageum and the Yanggeum is as follows. The proportion of the agreed melodies between the Gayageum and the Yanggeum is increasing as follows in accordance with the procedure of the music, first chapter 60%, second chapter 66%, third chapter 78%, fourth chapter 93%, fifth chapter 94%, sixth chapter 96%, seventh chapter 95% among the whole melody flow of Yeominrak. Specially, the distinction on the appearance of the similar melody between the 1〜3 chapter at which one Jangdan is played slowly as 20 and the 4〜7 chapter at which one Jangdan is played fast as 20 is found. I can figure out the tempo of the equivalent melody is rapidly uprising from chapter 1〜3 to chapter 4, which is changing point of the tempo. The equivalent proceedings of Gayageum and the Yanggeum makes out a perfect harmony producing plenty of similarities upon the change of the tempo. It was expected to find more changes at the slow tempo, after the chapter 4 Bak is changing with the fast tempo the similar melody is leveled up rapidly, by which the tone unification was provided upon the tense tempo. Thirdly, the result of the research upon the similar melodies between the Gayageum and the Yanggeum is as follows. Partly similar melodies between the Gayageum and the Yanggeum is applied to 7% to the chapter 1, 12% to the chapter 2, 11% to the chapter 3, 5% to the chapter 4, 5% to the chapter 5, 3% to the chapter 6, 3% to the chapter 7, which is slowed down one by one. Especially the difference between the chapter 1〜3 and the chapter 4〜7 is distinguished in a tempo. I can find the proportion of the similar tempo is rapidly decreasing from chapter 1〜3 to chapter 4 which is changing point of the tempo. The similar melodies appears a lot at the slow chapter rather than the fast chapter. The growing proportion of the similar melody from the slow chapter to the fast chapter, which is equivalent to from chapter 1 tp chapter 3, insinuates the change of the flow on the music. The Rhythmical allocation upon the same melody is processed most often, which breathes in the freshness into the music in accordance with the harmonious melody. Fourth, the result of the research upon the complex similar melodies between the Gayageum and the Yanggeum is as follows. The proportion of the complex similar melody between Gayageum and the Yanggeum is decreasing step by step throughout the Yeominrak, which is applied to 21% to the chapter 1, 17% to the chapter 2, 9% to the chapter 3, 1% to the chapter 4, 0% to the chapter 5, 0% to the chapter 6, 1% to the chapter 7. Progressing into the chapter 4 the decline of the proportion falls deeply, which is the natural result of the growth of the relative tempo. The same melody between the Gayageum and the Yanggeum comes up both at the former part and the later part, which shows the variety of the melody change. Throughout the complex similar melodies, the type of melody on the Yanggeum can be inferred. By this process, the various way of making harmony with the Yanggeum proves the possibility of that way. Fifth, the result of the research upon the different melodies between the Gayageum and the Yanggeum is as follows. The comparison upon the different melodies between the Gayageum and the Yanggeum was analyzed with the melody of Piri. The proportion of the different melody between Gayageum and the Yanggeum is decreasing step by step throughout the Yeominrak, which is applied to 12% to the chapter 1, 5% to the chapter 2, 2% to the chapter 3, 1% to the chapter 4, 1% to the chapter 5, 1% to the chapter 6, 1% to the chapter 7. I can find the proportion of the different tempo is decreasing from chapter 1〜3 which is changing point of the tempo, rapidly decreasing from chapter 4 with the fast tempo. Inside the different melodies I can find the equivalence and the similarities with the melody of Piri and the identity of the melody of Yanggeum. Throughout the analysis on the identity of the melody of Yanggeum, each instruments are making out the harmony in a cohesive relationship rather than dependent with each other. Sixth, the equivalent melody between the Gayageum and the Yanggeum is appled 84% to the 751 Deagang, including the similar melody as 6% (55 Deagang), the differentiated melody as 7% (61 Deagang). Both the equivalent and similar melodies appears a lot at the fast chapter including chapter 4 - 7 rather than the slow chapter including chapter 1 – 3. The traits of the similar and different melodies could be inferred very clearly due to the embedding and detailed characteristics inside the each other’s sub-conception. I feel sure this analysis can contribute to the innovative creation based upon the our own tradition. From the result of this research which checked out the close relationship between the Gayageum and the Yanggeum, The Gayageum player will find it not so hard to challenge the Yanggeum as a sub-major or the minor thanks to this kind of research, which will bring the modern way of playing out of the traditional music grammar through the role of string instrument at the Korean traditional music.
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