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에이미 비치(Amy Beach)의 <세 개의 노래(Three Songs Op.12)>에 대한 연구

Title
에이미 비치(Amy Beach)의 <세 개의 노래(Three Songs Op.12)>에 대한 연구
Other Titles
A study on the 〈Three Songs Op.12〉 by Amy Marcy Cheney Beach
Authors
박고은
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김상곤
Abstract
본 논문은 미국에서 인정받는 최초의 여성작곡가이자 미국현대음악사에서 중요한 위치를 차지하고 있는 에이미 비치(Amy Marcy Cheney Beach 1867-1944)의 ≪세 개의 노래(Three Songs Op.12)≫에 대한 연구이다. 비치가 활동하던 19세기 말부터 20세기 초에는, 미국 내에서 그들만의 새로운 음악스타일을 개척해가고 있었다. 이 때 미국 북동부의 뉴잉글랜드 지방을 중심으로 나타난 “제2 뉴잉글랜드 악파”는 존 노을즈 페인(John Knowles Paine 1839-1906)을 비롯하여 아르투르 푸트(Arthuer Foote 1853-1973), 조지 채드윅(George W. Chadwick 1854-1931), 에드워드 맥도웰(Edward Macdowell 1861-1908), 호레이쇼 파커(Horatio Parker 1863-1919)와 비치로 구성되었고, 후기낭만에 가까운 음악스타일을 보이며 새로운 미국의 음악을 만들어 갔다. 비치는 이 악파의 마지막 일원으로, 가장 어렸으며 유일한 여성작곡가였다. 이 시기의 많은 미국 작곡가들은 독일에서 공부하였으나 비치는 미국 내에서만 교육을 받은 순수 미국 작곡가였고, 최초로 세계적으로 인정을 받은 미국 여성작곡가였다. 또한 그녀는 대규모 음악형식인 교향곡을 최초로 작곡한 여성작곡가로 알려져 있으며, 가곡작품과 피아노소품곡도 인정받고 있다. 그녀가 남긴 300여곡 작품 중 가장 많은 비중을 차지하는 120여 개의 가곡은, 다른 기악곡 못지않은 아름다움을 가지고 있다. 그녀는 가곡 <봄의 해(The year at the spring, 1900)>를 통하여 명성과 경제적인 성공을 얻게 되었고, 그녀가 작곡한 작품목록 중 첫 번째 곡과 마지막 곡이 가곡작품인 것으로 보아 가곡이 그녀의 음악세계에서 중요한 역할을 하였음을 알 수 있다. 다양한 시를 가사로 채택하여 사용했던 비치는, 스코틀랜드의 낭만 시인인 로버트 번스(Robert Burns 1759-1796)의 세 개의 시<나의 그대가 되어 주겠소?(Wilt thou be my dearie?)>, <아름다운 둔 강가의 언덕(Ye banks and braes o’bonnie doon)>, <나의 사랑은 붉고 붉은 장미(My luve's like a red, red rose)>를 사용하여 ≪세 개의 노래≫를 작곡하였다. 번스는 18세기 잉글랜드 고전의 영향에서 벗어나 스코틀랜드인들의 소박하고 순수한 감성을 잘 묘사한 낭만시인으로, 이 작품의 세 가지 시는 사랑을 주제로 하고 있다. 비치는 이 작품에서 반음계와 중요리듬음형을 반복하여 제시하였으며, 이명동음전조 음악기법을 사용하여 후기낭만의 음악적 스타일을 보여주었다. 반주부는 독립적으로 연주되어도 손색이 없는 화려함을 가지고 있고, 성악부는 그녀의 의도에 의해 시어가 생략되거나 반복 사용된 부분이 나타난다. 제 1곡 <나의 그대가 되어 주겠소?(Wilt thou be my dearie?)>는 영원한 사랑을 고백하는 내용의 곡으로, 전반적으로 같은 리듬음형과 음정을 반복하여 곡의 통일감을 주었다. 제 2곡 <아름다운 둔 강가의 언덕(Ye banks and braes o’bonnie doon)>은 자연의 꽃과 새를 소재로 화자의 감정을 대비시켜 묘사하였고, 반주부에서 순차진행과 반음계진행, 반진행, 이명동음 전조를 자주 사용하여 시어의 의미를 음악으로 표현하였다. 다른 곡에 비해 긴 후주를 가진 제 3곡 <나의 사랑은 붉고 붉은 장미(My luve's like a red, red rose)>는, 열정적인 사랑을 붉은 장미에 비유하여 긴 음가와 최고음 등의 음악기법을 사용하여 시어가 갖는 상징적의미를 연관성 있게 표현한 것을 볼 수 있다. 곡 전반적으로 복잡한 조성변화가 나타나고, 주제선율이 변형된 형태로 나타난 것을 찾을 수 있다. 본 논문은 비치의 ≪세 개의 노래≫를 분석 연구함으로서 시와 노래, 피아노 반주부와 성악선율이 밀접한 관계를 맺어 음악을 서정적으로 표현한 특징을 알 수 있다.; This paper is a study on ≪Three Songs Op.12, 1889≫ of Amy Beach(Amy Marcy Cheney Beach 1867-1944), the first female composer acknowledged in the United States and also a musician of great significance in the history of modern American music. During the period when Beach was engaged, from the late 19th Century to early 20th Century, musicians were developing their own musical styles within themselves in America. At this time the “Second New England School” appearing in New England region of Northeastern United States as its center, included members such as John Knowles Paine(1839-1906), Arthuer Foote (1853-1973), George W. Chadwick(1854-1931), Edward MacDowell(1861-1908), Horatio Parker(1863-1919), and Beach, composing new styles of American music in close resemblance to music of post-romanticism. Beach was the last, youngest member and the only female composer within the school. Most American composers at this period studied in Germany but Beach was pure American composer educated solely within America and also the first female American composer to gain worldwide recognition. In addition, she is known as the first female composer to have written symphony, a grand scale musical structure and her works of songs and piano pieces are also credited. Though her works of instrumental pieces are heavily under the spotlight, 120 songs out of the entire 300 pieces she left also have the beauty no less than that of the instrumental pieces. Through her song she received fame and economic success and since the first and last songs of her composed works are song pieces we can assume that songs played important roles in her world of music. As Beach enjoyed using a variety of poems for her lyrics, she selected the three poems of the Scottish romantic poet, Robert Burns(1759-1796), , , and to compose ≪Three Songs Op.12≫. Burns is a romantic poet who turned aside from the impact of 18th Century English classics and described the simple, innocent sensibility of Scottish. The three poems he wrote are all based upon the theme of love. Beach repeatedly used chromatic scale and significant motifs in this love song and showed Post-Romantic musical style by using musical techniques such as enharmonic changes. As this piece has a splendid accompaniment which bears no comparison when played solely, we can see that within the vocal melodies she intentionally omitted or repeated poetic words. The first piece has its lyrics about confessing a perpetual love and gives a unification by repeatedly using the identical motif and tune throughout the vocal and accompaniment. The second piece described using flowers and birds of nature as the subject to contrast the narrator’s emotion and frequently used conjunct motion, chromatic progression, contrary motion, and enharmonic changes in the accompaniment to express the meanings of poetic words into music. The third piece having comparatively longer postlude, used the red rose as a metaphor for the passionate love and the poetic words and music were described in relations to each other. The subject melody was modified and used repeatedly and the overall piece has a complex compositional variations. This paper was able to recognize the lyrically expressed characteristics of music that was made in close relations within the poem and the song, the piano accompaniment and the vocal, by investigating Beach’s love song ≪Three Songs Op.12≫.
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