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학교스포츠클럽 종목에 따른 중학생의 정신적, 신체적 건강, 신체 만족도의 차이

Title
학교스포츠클럽 종목에 따른 중학생의 정신적, 신체적 건강, 신체 만족도의 차이
Other Titles
Differences in the mental health, physical health, and physical self-image of middle school students based their participation in school sport clubs
Authors
윤선경
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경옥
Abstract
The purpose of this study was to investigate the influence of soccer and yoga activities in school sport clubs on the mental health, physical health, and physical self-image of middle school students as well as the relations between various factors. The survey was carried out on students who were participating in school sport clubs from three different middle schools. 620 copies of the survey were distributed and collected. Excluding the copies with blank or insincere answers, 555 copies were analyzed. SPSSWIN 18.0 was used to perform cross tabulation analysis, one-way ANOVA, correlation analysis, and Scheffe’s multiple range test. The results of the study can be summarized as follows: First, all of the sub factors of mental health—somatization, obsessive compulsive neurosis, interpersonal intolerance, depression, anxiety, hostility, phobic anxiety, and paranoia—were relatively low among students who participated in soccer. On the other hand, those factors were higher among the students who participated in yoga. With respect to the period of participation, the mental health of the students who played soccer was low regardless of the length of the period. Whereas the sub factors of mental health—somatization, obsessive compulsive neurosis, interpersonal intolerance, depression, anxiety, hostility, phobic anxiety,and paranoia—of the students were relevantly high between the fifth and eighth month. In conclusion, the mental health of the students who participated in yoga activities was higher than the ones who played soccer. Second, the difference in physical health was relatively high for all the sub factors of soccer and yoga. With respect to the period of participation, there was not any difference in the physical health sub factors in the soccer group. For the yoga group, only the mental health sub factors were high, not the physical health sub factors. Third, the physical self-image of the soccer group was relatively high. And the physical self-image of the yoga group was relatively low. With respect to the period of participation, the physical self-image was relevant when it was divided between less than five months and more than one year in the soccer group. On the other hand, the physical self-image was not relevant to the length of activity in the yoga group. Fourth, both soccer and yoga activities have a negative correlation with mental health, physical health, and physical self-image. The study showed physical self-image is low when mental health and physical health become seriously negative. As a result, participation in soccer gives a positive influence on mental and physical health in comparison with yoga activities. Also, playing soccer enhances physical self-image. Moreover, with respect to the period of participation, soccer participation was low as it continued for a longer period whereas yoga participation was high as continued for a longer period. In accordance with the above results, the study concluded that soccer activity is more effective in improving mental health, physical health, and physical self-image than yoga activity. The study showed that active sports such as soccer, which involves jumping, running, cooperation, and achievements such as scoring goals, and instant accomplishment, improves mental health and physical health more than less active sports such as yoga. In the future, further study will be needed to identify differences based on region and participation of middle school students, and to diversify school sports by increasing the number of girls’ school sports clubs.;본 연구의 목적은 학교스포츠클럽에서 실시하고 있는 종목 중 축구와 요가 활동이 중학생의 정신적 건강, 신체적 건강, 신체만족도에 미치는 영향을 분석하고 그 변인들의 관계를 규명하는 것이다. 서울특별시에 소재하고 있는 3개의 중학교에서 학교스포츠클럽에 참여하는 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 620부를 배부, 회수하였으며, 미 기입 혹은 불성실한 응답을 제외한 555부를 분석하였다. 자료 분석은 통계프로그램 SPSS WIN 18.0을 통하여 교차분석(cross tabulation analysis), 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관관계분석(correlation analysis), Scheffe의 다중범위 검정(Scheffe's multiple range test)을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 축구를 하는 학생들은 요가를 하는 학생에 비해 정신적 건강의 하위요인 (신체화, 강박증, 대인민감성, 우울증, 불안, 적대감, 공포불안, 편집증) 모두 통계적으로 유의하게 낮았다. 참여기간별로 보면 축구는 참여기간과 상관없이 정신건강이 낮았으나, 요가는 정신건강 하위요인 중 신체화, 강박증, 대인민감성, 우울증, 적대감, 공포불안에서 5개월-8개월일 때 유의하게 높게 나타났다. 그러므로 축구를 하는 학생들이 요가를 하는 학생들에 비해 정신건강이 좋은 것을 알 수 있었다. 둘째, 신체적 건강의 차이는 축구와 요가 모두 모든 하위요인에서 유의하게 높았다. 축구는 참여 기간에 따라 신체적 건강에서 차이가 없었으나, 요가는 8개월 이상일 때, 하위요인 중 정신적 증상에서 유의하게 높았다. 셋째, 신체만족도의 차이는 축구를 하는 학생이 요가에 비해 유의하게 높았으나, 참여기간에 따른 축구의 인지된 신체능력은 참여기간과 상관없이 모두 낮게 나타났다. 요가는 참여기간에 따라 신체적 건강에 차이가 없었다. 넷째, 정신적 건강, 신체적 건강, 신체만족도의 상관관계를 분석한 결과 축구와 요가 종목 모두 부의 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 정신적 건강과신체적 건강이 부정적으로 심각해지면, 신체만족도는 낮은 것을 알 수 있다. 본 연구의 결과를 요약하면, 축구는 요가에 비해 정신적 건강과 신체적 건강, 신체만족도가 높았다. 또한 참여기간에 따른 차이를 보면, 축구는 오래할수록 낮았고, 요가는 5-8개월이 가장 낮았다. 이상의 결과로부터 축구가 요가에 비해 정신적, 신체적 건강, 신체 만족도가 높다는 결론을 내릴 수 있었다. 그러나 요가를 하는 학생들도 정신적 건강, 신체적 건강, 신체만족도 점수가 중앙값 3보다는 낮아 신체활동은 축구와 같이 활동적이든, 요가와 같이 다소 정적이든지 정신적 건강, 신체적 건강과 신체만족도에 긍정적인 영향을 미친다는 결론을 내릴 수 있다. 그러나 성장기에 있는 중학생들에게는 요가와 같이 정적인 운동보다 축구와 같이 뛰고, 달리며, 서로 협동하여, 골대에 공을 넣어 목적을 달성할 수 있는 활동적이며, 즉각적으로 성취를 할 수 있는 종목을 경험하는 것이 신체적 건강은 물론 정신적 건강에도 긍정적인 영향을 미침을 알 수 있었다. 또한 요가활동을 지도할 때 5개월 이상 같은 동작을 지도하는 것 보다는 요가 동작의 변화가 필요함을 알 수 있다. 여학생에게도 축구와 같은 활동적인 종목이 정신적, 신체적 건강에 긍정적인 영향을 미치는지에 대한 연구는 추후 과제로 한다. 나아가 지역 간의 차이, 중학생의 비참여자와 참여자간의 차이에 관한 연구와 여학생 학교스포츠클럽의 종목이 다양화되기 위한 노력이 필요할 것이다.
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