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<캐리비안의 해적1-블랙펄의 저주>의 음악분석을 통한 클라우스 바델트(Klaus Badelt)의 음악적 특징 연구

Title
<캐리비안의 해적1-블랙펄의 저주>의 음악분석을 통한 클라우스 바델트(Klaus Badelt)의 음악적 특징 연구
Other Titles
A study on the musical features of Klaus Badelt regarding he music analysis on Piarates of the Caribbean 1: The Curse of the Black Pearl
Authors
강다혜
Issue Date
2015
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
인간의 내면에 기본적으로 존재하고 있는 호기심과 모험 심리는 초기 무성영화 시대 때부터 영화의 주된 소재로 쓰였다. 19세기에 이르러 근대화가 이루어지면서 과거에 신대륙을 찾아 떠났던 모험에 대한 향수가 모험영화의 번성을 이끌어 낸 것이다. 그러한 모험영화에 단골로 등장하는 캐릭터인 해적 또한 불의에 대항하는 남성적인 이미지를 내세워 무성영화 시대부터 60년대까지 긴 시간동안 전성기를 누렸다. 그러나 해적영화는 자기 복제를 거듭하며 내리막길을 걷기 시작하였고, 80년대에 이르러 과거의 영광을 재현하고자하는 시도는 있었지만 대부분 참패를 겪었다. 이러한 해적영화의 침체기에 부활을 일으킨 영화는 고어 버번스키(Gore Verbinski)감독의 <캐리비안의 해적(Pirates of the Caribbean, 2003)>이었다. 본 논문은 영화 <캐리비안의 해적>시리즈의 1편 <캐리비안의 해적1- 블랙펄의 저주(Pirates of the Caribbean 1: The Curse of the Black Pearl, 2003)>의 음악 분석을 통해 작곡가 클라우스 바델트(Klaus Badelt)의 음악적 특징을 연구하고자 한다. 이 영화 음악의 주요 테마들은 우리나라의 각종 TV프로그램에서도 널리 사용되어질 만큼 대중들에게 친숙하게 알려져 있고, 작곡가 한스 짐머(Hans Zimmer)가 음악 감독을 맡고 있는 후속작 2, 3, 4편에서 또한 클라우스 바델트가 1편에서 작곡한 주요 테마들이 계속 사용되어지고 있기 때문에 <캐리비안의 해적1-블랙펄의 저주>의 음악에 대한 연구는 의의가 있다. 그리하여 본 논문은 클라우스 바델트가 주요 테마들을 어떻게 작곡하고 배치하였는지, 주인공의 독특한 캐릭터와 모험영화의 긴장감 있는 장면들을 표현하기 위해 어떠한 음악적 기법을 사용하였는지에 대해 음악과 영상간의 상관관계를 통해 분석하고자 한다. 연구 방법으로 먼저 해적영화의 변천사에 대해 알아보았고 작곡가인 클라우스 바델트의 작품 세계를 살펴봄으로서 그의 음악관을 알아보고자 하였다. 또한 줄거리를 언급함으로써 시나리오와 음악의 연관 관계에 대한 이해를 돕고자 하였다. 감독인 고어 버번스키의 연출의도를 파악하고자 줄거리를 발단, 전개, 절정, 결말로 나누어 전체적인 내용의 구조를 정리한 뒤, 음악의 삽입 점을 기록하여 큐시트를 작성하여 영상에서의 음악의 역할과 특징에 대해 분석하였다. 연구 결과 두 개의 테마와 그 변주형태가 영화 전반에 걸쳐 사용된 것을 알 수 있었다. 배경테마인 블랙펄의 테마와 상황테마인 해적의 테마는 영화의 배경과 장면의 상황에 부합되는 여러 음악적 기법을 통해 변주되어 사용되었다. 기존의 해적이미지와 차별되는 주인공의 괴짜답고 엉뚱한 성격을 나타내기 위해서 는 이국적인 도리안 스케일과 첼로의 보잉을 통한 꾸밈음, 스타카토, 액센트 등의 아티큘레이션을 사용하였다. 또한 모험영화의 긴장감 있는 장면을 효과적으로 표현하기 위해 옥타토닉 스케일이나 패턴화 된 상행 진행 등을 사용한 점이 특징적이었다. 본 논문의 연구범위는 클라우스 바델트의 다양한 작품 중 <캐리비안의 해적1-블랙펄의 저주>에 국한되어 있지만 국내에서 아직까지 연구 된 바 없는 작곡가인 만큼 앞으로 그의 작품을 연구함에 있어 후발 연구자들에게 도움이 되는 자료가 되기를 바라는 바이다.; Since the silent movie era, curiosity and a sense of adventure that basically exist in the inner world of humankind have been used as a major material of film-making. By the early 19th century, the modernization arose; a yearning for an adventurous trip to find the New World in the past led the prosperity of the adventure films. A pirate, a masculine character that fights against injustice frequently appeared in the adventure films, and enjoyed its long glory days from the silent era to the 1960s. However, the pirate films soon began to collapse while duplicating themselves, and again in the 1980s, there were several attempts to regain the past glories, though most of them completely failed. Meanwhile, Pirates of the Caribbean(2003)—directed by Gore Verbinski—broke the stagnation and brought back the regeneration of the pirate films. This dissertation is to study and research the musical features of a composer, Klaus Badelt through the musical analysis of . The main theme numbers of the movie have been widely played on numerous Korean TV shows, so that are familiar to the public. Also, since the next three sequels that a composer, Hans Zimmer directed music, continued to use Badelt's main themes from , this study is certainly believed to be a meaningful work. Mainly, the study is to figure out and analyze how Badelt composed and arranged the main theme numbers, and what kind of musical techniques he used to present the main character's unique personality and the adventure films' tense scenes through the correlation of the music and the pictures. In order to launch the study, I investigated the history and transition of the pirate films, and examined Badelt's oeuvres to observe his musical philosophy. Refer to the plot of the movie, I suggested the easier manual to understand how the scenario and the music are connected to each other. In addition, to follow Verbinski's directing ideas, I divided the plot into four different parts such as the exposition, rising action, climax, and resolution, and this overall structure helped me to create a cue sheet that includes the insertion point of every music, and to analyze the roles and characteristics of the music played in the pictures. Ultimately, two theme numbers and their variations led the whole movie. In particular, the background theme number, ‘Theme of the Black Pearl’ and the situational theme number, ‘Theme of the Pirates’ were played in many variations through diverse musical techniques that correspond with the movie’s background and situational scenes. In order to demonstrate the main character’s eccentric and unpredictable personality that differ from the original image of pirates, the movie applied a number of articulations; exotic Dorian scale, grace notes made by bowing of a cello, staccatos, accents. Furthermore, it was distinctive enough that the movie practically used the Octatonic scale and the upward and downward patterns to maximize the effect of the tense scenes. Although this dissertation only deals with of all Badelt’s numerous works, and yet he has never been researched in Korea, I hope this study can contribute to those who will someday research on him.
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