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미술과 중심의 통합수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향

Title
미술과 중심의 통합수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of Art Centered Integrated Class for 5th grade students' Learning Motive and Academic Achievements
Authors
김도영
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
점차 다원화되고 복잡하게 변화하는 현대 사회에서 개인과 사회공동체에게 요구되는 것은 단편적이고 분절된 전문 지식의 습득에서 나아가 여러 분야의 것을 종합하여 응용할 수 있는 복합적이고 종합적인 지식의 통합화로 제시된다. 교육은 이러한 사회적 요구와 맞물려 하나의 교과를 다루는 교과 분리적인 기존의 학습에서 벗어나 교과 간 연계성을 중심으로 한 통합적 접근을 통해 효과적인 학습지도로 나아가야 한다. 제 7차 교육과정과 2007개정 교육과정에서는 이러한 교과통합을 통해 학생들이 다양한 지식과 태도를 습득하고 이해할 수 있도록 장려하고 있다. 사회과는 사회, 국가, 인류의 발전을 위해서 지식, 기능, 가치·태도를 갖추고 합리적으로 문제를 해결하는 능력을 가진 민주 시민으로서의 올바른 자질을 길러주는 데 목적이 있다. 특히 역사 영역은 인식의 결과로서 지식의 이해와 습득만을 목적으로 하는 것이 아니라 지식이 실제로 아동의 사회생활에 적용 가능하도록 기대하는 사회과의 성격(교육과학기술부, 2011)을 지닌다. 이를 반영하여 역사 속에서 우리 조상의 삶, 문화, 인물 등을 통해 민족 문화에 대한 자긍심을 갖도록 한다. 미술과는 사회과에서 다루어지는 역사적 지식을 미술 표현활동과 통합함으로써 미적체험으로 연결시킬 수 있으며 이는 아동의 전인적 교육에 효과적일 수 있다. 더불어 국어과의 읽기 영역에서 제시하는 전기문을 읽고 인물의 가치관, 신념, 삶의 모습을 평가하는 성취 기준(교육과학기술부, 2011)에 따라 학습의 내면화를 촉진시킬 수 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 사회, 국어, 미술과의 통합적 접근 프로그램을 미술과 중심의 표현 수업에 적용함으로써, 학생들의 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 통합의 유형에서 주제중심으로 포가티(Fogarty, 1998)의 모형 중 거미줄형을 통합방식으로 선택하여 <역사이야기 걸개그림 표현 수업>을 개발하였다. 이 수업을 통해 학생들은 임진왜란과 이순신을 주제로 사회과에서 우리 역사를 이해하고, 국어과에서 우리 조상의 가치관을 내면화하며, 미술과에서 창의적인 그림 표현으로 걸개그림을 제작해보며 학습에 대한 이해와 흥미를 고취하도록 하는데 목표를 두고 있다. 연구대상은 총 50명으로 서울시 송파구에 소재한 J초등학교 5학년 남녀 혼반 두 개의 학급(2반, 3반)으로 선정하였다. 실험기간은 2014년 10월 24일부터 11월 7일까지이며, 실험집단 3반 25명은 총 6차시의 통합수업으로, 통제집단 2반 25명은 전통적 분과식 수업으로 진행하였다. 본 연구자가 개발한 미술과 중심의 통합적 접근 프로그램이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 평가방법은 검사도구를 작성하고 연구대상인 두 학급을 실험집단, 통제집단으로 나누어 동일한 학습동기 검사지로 사전·사후 설문을 진행하였으며, 학업성취도는 에듀넷의 초등학교 5학년 수준에서 추출한 문제와 본 연구자가 만든 문제를 교육 전문가 1인과 초등현직교사 2인의 검토 후 지필평가로 이루어졌다. 또한 학업성취도에 있어 실기평가를 통해 사전·사후 결과를 토대로 효과를 검증하였다. 자료처리 방법은 신뢰도분석, 상관분석, 급내상관분석, 독립표본 t-test, 대응표본 t-test를 실시하였으며 SPSS Ver 21.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 미술과 중심의 통합수업을 받은 실험집단이 통제집단보다 학습동기와 학업성취도에서 유의미한 결과가 도출되었다. 이는 본 연구자가 개발한 프로그램이 학생들로 하여금 역사의 학습내용을 자신의 것으로 확대하고 미술활동을 통해 시각화, 경험화 함으로써 전반적으로 학생들의 학습 동기와 학업성취도에 긍정적인 영향을 미쳤다고 하겠다. 교과의 통합적 접근에 관해 많은 선행 연구들이 이루어져 왔으나 미술과 중심의 통합에 대한 연구들은 주로 두 개 교과에 제한되어 있는 것을 찾아볼 수 있었다. 통합의 가능성을 넓게 보고 미술과 중심의 통합적 접근에 대한 다양한 연구가 활발하게 이루어지기를 바라며, 앞으로 현장에서도 많은 교사와 연구자들과의 활발한 협력을 통해 다양하고 체계적인 교수-학습 프로그램이 개발되기를 바란다.;The world today is more diversified and complicated. In today world, the integration of comprehensive and complex knowledge from various fields of study is more required than fragmentary and segmental knowledge. Education today should move towards integrating diverse field of studies to meet this requirement. The 7th revised educational curriculum and amended curriculum encourage educating students diverse knowledges and attitudes through integrating various subjects. The objective of social affairs division is to elevate the ability to solve problems logically with knowledge, skills, and values that can bring progress in the society and humanity. Educating history, for instance, is not only about teaching historical facts but also about building a positive image of the students' national cultures by learning about the life, culture and historical people from the past. Art can be integrated with history and can provide a more well-rounded education for students. For example, students can do artwork about the historical facts they have learned or read about. As a result, students will be able to think more deeply about a historically great man's values, ideas, and way of life when they read a biography and produce art about what they have read. The objective of this research is to find out if integrating art with history as well as literature (such as reading biography) causes any positive changes in students' motive and achievement. This research used one of Forgaty's subject oriented methods, called webbed model to designed a lesson plan. In the lesson, students learned about Japanese invasion of Korea in 1592 in history class and understood our ancestor's values through reading in literature class and used these background knowledges and produced a hanging picture in the art class. This lesson plan aims to stimulate students' interest, learning motive, and understanding by combining art with other field of studies. Subjects of this study are 5th grade students in J elementary school, in Seoul Songpa. 2 classes (class 2 and class 3)were chosen and these classes consist of both boys and girls. The experiment period was from October 24th to November 7th, year 2014, Classroom 3 (25 students total) was the experimental group and an integrated curriculum was carried out whereas the control group (classroom 2 also 25 students) learned 3 subjects (history, literature, and art) separately. This research was designed to compare and contrast the effect of integrated curriculum approach with that of traditional teaching-learning program, on the students motives and achievements. Pre[Post]surveys were designed to evaluate how much the students were motivated. As for evaluating students' achievements, I picked some questions from the Edu-net and worked with one educationalist and two elementary school teachers to designed a paper examination. Also, practical skill evaluation were given before and after the experiment. The data was analyzed by reliability analysis, correlation analysis, intra-class correlation analysis, independent sample t-test, and paired t-test using SPSS Ver 21.0 statistic program. The results of the research are as follows. Experimental group with context and art integrated curriculum showed significant differences in terms of motive and achievements compared to the control group. With this result I will like to conclude that visualizing and experientially expressing historical contexts through art activities have positive effect on students' motive and achievement level. In short, art centered integrated class is positively affective for 5th grade students' learning motive and academic achievements. There have been many advanced researches about art integrated classes but these researches have mostly studied limited number of subjects integrated with art (mostly only one other subject). With the hope of extending the possibility of art integrated classes, there should be more diverse researches on art integrated class approach as well as developing systematic teaching-learning programs for integrated classes in real classroom fields.
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