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농업-ICT 융합 공공서비스 이해확산을 위한 소비자 인식연구

Title
농업-ICT 융합 공공서비스 이해확산을 위한 소비자 인식연구
Other Titles
A Study on promoting public understanding and disseminating the agricultural - ICT public service : focusing on consumer's perception
Authors
심미혜
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
최근 농업기술혁신과 농업경쟁력 제고를 위한 주요 수단으로 ICT를 위시한 첨단기술과의 융복합에 대한 관심이 급증하고 있다. 특히 농식품 분야는 지난 10여 년간 새로운 한류의 주역으로 그 인식이 확산되어 왔으며, 현재 정부 3.0 등의 기조에 힘입어 ‘소비자 관점’을 중시한 정책과 전략으로 발전해 나가고 있다. 이와 같이 농업과 ICT 간 융합이나 기술현황에 대한 연구는 농업 생산자를 위한 실증적 연구, 신기술 개발 분야에서 활발히 이루어지고 있다. 다만 이와 관련하여 정부의 농업관련 서비스를 직․간접적으로 받고 있는 소비자의 측면에서 이루어진 연구는 충분하지 않은 실정이다. 따라서 본 연구에서는 농업-ICT 융합이 농업과 ICT 분야 간 시너지 효과를 일으킬 것이라는 가설을 수립하고 디자인으로 접근할 수 있는 시장과 소비자 중심의 서비스 효율을 극대화하기 위해 소비자들이 현재 농업 ICT 융합에 대해 어떤 이해와 인식수준에 와 있는가를 파악하고자 한다. 이를 위해 라이프스타일, 개방수용성, 농업 및 ICT 관여도, 농업-ICT 융합 등에 대한 선행 조사결과를 바탕으로 설문문항을 작성하여 농업-ICT 융합에 대하여 소비자들이 어떻게 인식하고 있는지 확인하였다. 150명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며, 설문결과에 대해 Cronbach's Alpha, 통계량 산출, 요인분석(factor analysis), 회귀분석(regression)을 실시하였다. 가설 검증 결과는 다음과 같다. 농업-ICT 융합의 농업발전 기여도에 대한 기대정도와 농업과 ICT 융합의 기대효과 속성 간에는 밀접한 상관관계가 확인되었다. 특히 농식품산업의 경쟁력 강화 - 농업발전 - 안전한 농식품의 안정적 공급 요인들은 뚜렷한 양의 선형관계를 보였다. ICT 관여도는 농업-ICT 융합의 농업발전 기여에 대한 기대정도에 영향을 주는 것으로 나타났다. ICT 관여도는 농업-ICT 융합의 농업발전 기대정도를 약 7.5%정도 설명하고 있어 설명력은 비교적 낮은 편이다. 요인분석 후 총 4가지의 라이프스타일로 응답자를 구분하였으며, 유의미한 135개의 표본을 대상으로 회귀분석을 실시하였다. 농업-ICT 융합의 농업발전 기여도에 대한 기대정도와 라이프스타일 유형 간에는 밀접한 상관관계가 있을 것이라는 가설은 기각되었다. 농업-ICT 융합의 농업발전 기여도에 대한 기대정도와 개방수용성 간, 농업 관여도 간에는 밀접한 상관관계가 있을 것이라는 가설은 통계적으로 유의미하지 않아 거부되었다. 또한 본 연구에서 응답자들은 농림축산식품부가 제시하는 기대효과들에 대한 인식이 부정적인 경향을 나타내었다. 5점 만점의 리커트 척도에서 농업과 ICT 융합의 기대효과 속성의 경우 평균 1.9883의 부정적인 결과를 보였다. 또한 개방수용성 2.0783, ICT관여도 2.4022, 농업 관여도 2.8367로 대개 부정적인 결과를 보였다. 이러한 결과는 연구자의 예상에 비해 낮은 수치이며, 무관심 또는 정책에 대한 신뢰도 부족으로 해석할 수 있다. 추후 적극적인 대국민 홍보의 필요성을 확인하였다. 관련된 법령과 제도를 올바르게 개선하는 것에서부터 출발하여 농업-ICT 융합의 시너지에 대한 정량적 수치 제시 등 객관적 데이터를 제시하는 노력과 동시에 소비자의 흥미와 관심을 유도할 수 있는 콘텐츠 제작 및 보급, SNS, 큐레이션 서비스 등과 같은 감성적 측면에 대한 접근 측면에 정부의 적극적 노력이 요구된다. 정부는 생산자들이 ‘소비자 니즈’에 관심을 가질 수 있도록 계속적인 컨설팅 업무를 실시하며, 농업인 ICT리터러시 향상을 위한 교육여건 마련을 위해서도 더욱 노력해야 한다. 이러한 일련의 과정에서 부처 간 협력을 바탕으로 “ICT”에 대한 관여도를 높이는 노력이 함께 이루어진다면 농업-ICT 융합에 대한 공감대 형성에 동력을 얻을 수 있다고 판단된다. ICT 기술의 융합을 통해 발현되는 시너지 효과가 크고, 농식품산업의 경우 실생활과의 관여도가 높기 때문에 이러한 제안들을 통해 국민체감도가 높아지기를 바라며, 본 연구에서 확인한 공감대 형성에 대한 필요가 소비자의 인식에 대한 관심으로 이어지기를 기대한다.;Spotlight as a means to enhance agricultural competitiveness is convergence with technologies. The Korean government 3.0 focuses on 'Needs of Consumer'. In the same context, government set the goals of policies considering its demander. Researches concerning agricultural - ICT convergence or technologies are being carried out actively. But they are usually focused on the agricultural producers rather than customers in agricultural market. An assumed premise of this study is that agricultural - ICT convergence will create a synergy effect which will contribute to the advancement of agriculture and ICT Also, there is theoretical background, such as lifestyle, receptivity to change, relationship of agriculture and ICT and agricultural - ICT convergence. To find out how those factors influence on expectations about contribution of agricultural - ICT convergence to the development of agriculture, had done survey targeting 150 consumers based on the prior survey results. The answers were assessed by statistical methods such as reliability analysis for cronbach's alpha measurements, factor analysis and regression analysis. The results are as follows, 1. Consumer expectation level for agricultural - ICT convergence and the Main expected effect for it had a close correlation. Especially, noticeable correlation appeared among the strengthening the competitiveness of the agrifood industry, agricultural development and Safety of agrifood and stable supply. 2. Following the result of factor analysis, 135 of the respondents were divided to four kinds of lifestyles. Fifteen uncertain ones were excluded from the regression. The hypothesis that there might be a strong correlation between expectations for the agricultural development from the convergence with ICT and lifestyle types has dismissed. 3. The hypothesis that there might be a strong correlation between expectation level for agricultural - ICT convergence and openness to change was dismissed. 4. The study results proved that ICT involvement in agriculture could influence the level of expectation level for agricultural - ICT convergence, but it had 7.5 percent explanation power, which is relatively low. 5. The hypothesis that there might be a strong correlation between expectation level for agricultural - ICT convergence and agriculture involvement was dismissed by the study do to its statistical results In this study, public perception displayed a negative tendency in questions about expectation effectiveness suggested by Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries. It reflected necessity of form a social consensus in agricultural - ICT convergence. The result showed mostly negative score on a five-point scale. The effect of Lifestyle on the expected impacts in agricultural - ICT convergence got 1.99 on average, the lowest one. And, openness to change showed 2.10, ICT involvement was 2.40 and agriculture involvement was 2.84. Agrifood industry is deeply involved with our real life, as well as amplify the synergy with convergence ICT. Through the nationwide public promotion , we need to form a social consensus on the necessity of agricultural - ICT convergence. The finding could help to grab attention of the consumer need widely.
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