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문화상품 브랜드 커뮤니케이션 개선 연구

Title
문화상품 브랜드 커뮤니케이션 개선 연구
Other Titles
A Study on Improvement Plan for Brand Communication of Cultural Products : Focusing on Traditional Cultural Products
Authors
김주원
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
The 21st century is called the cultural era, and there is a consensus formed on the importance of culture. As being together with the history of mankind for a long time, culture has been expressed with a variety of forms. In these days, culture exists in many aspects. Among many aspects of culture, it is referred as cultural product to be expressed in a form of product. People can face and enjoy culture in more various ways by being represented as a specific object. The interaction between product and consumer is significant, since cultural product plays the role of conveying culture. Brand communication conducts important role within the interaction between product and consumer. Brand makes products or service differentiated from other products or service. Through such process, brand takes essential role in the communication with consumers by establishing the integrated images and containing the values which the products hope to express. This paper conducts the study on the improvement plan for brand communication of cultural product. It focuses on the traditional cultural product utilizing our own traditional culture among several cultural products. On the basis of the analysis on the current situations of the traditional cultural product brands, it deducts the problems of the current brands of traditional cultural products through the comparative analysis on the brands in other industrial areas in which the successful brand communication between K-HERITAGE that develops and distributes a variety of cultural products is made. This study also suggests and applies the improvement plan of brand hierarchy structure for the brand communication development of K-HERITAGE, and it attempts to confirm the effectiveness by proceeding the survey to exploring the changes in brand communication with consumers. As changing the images of traditional cultural products which have been interpreted as mere tourism souvenir utilizing traditional in a while through the improvement of brand communication of traditional cultural products, this study hopes to make the values of our traditional culture and its related traditional cultural products properly evaluated. This study concludes that the fully-assessed traditional cultural brand can play the significant role to change our awareness on tradition toward the object providing pleasure in our everyday lives as well as the object to be preciously cherished and inherited.;문화의 시대라 불리는 21세기에 문화의 중요성은 새삼스럽게 강조하지 않아도 그 중요성에 대한 공감대가 형성되어 있다. 문화는 오랜 시간 인류의 역사와 함께해오며 여러 형태로 표현되었고 오늘날에도 문화는 다양한 모습으로 존재하고 있다. 문화의 여러 형태 중 상품의 형태로 문화를 표현한 것을 문화상품이라 한다. 유형의 대상인 상품으로 문화가 표현됨으로써 사람들은 더 다양한 방법으로 문화를 접하고 향유할 수 있다. 문화상품은 문화를 전달하는 역할을 하기 때문에 상품과 소비자 간의 상호작용이 중요하다. 상품과 소비자 사이의 상호작용에서 브랜드 커뮤니케이션은 중요한 역할을 한다. 브랜드는 상품 또는 서비스가 다른 상품, 서비스와의 차별성을 갖게 하는데 이러한 과정을 통해 통합적 이미지를 구축하고 상품이 표현하고자 하는 가치를 담아 소비자와의 커뮤니케이션에 핵심적인 역할을 하게 된다. 본 연구에서는 문화상품의 브랜드 커뮤니케이션 개선 방안에 대한 연구를 진행하였다. 여러 문화상품 중에서도 우리 고유의 전통 문화를 활용한 전통 문화상품에 주목하였으며, 전통 문화상품의 브랜드 현황과 문제점에 대하여 분석하였다. 다양한 전통 문화상품을 개발하고 유통하는 K-HERITAGE와 성공적인 브랜드 커뮤니케이션이 이루어지는 타 산업 분야의 브랜드들과의 비교 분석을 통해 현재 전통 문화상품 브랜드의 문제점을 도출하였다. 이를 바탕으로 K-HERITAGE의 브랜드 커뮤니케이션 발전을 위한 브랜드 계층 구조의 개선 방안 및 디자인 관리 방안을 제안하고, 개선 방안을 적용하였을 때 소비자와의 브랜드 커뮤니케이션 변화를 알아보기 위한 설문조사를 진행하여 그 효과를 확인하고자 하였다. 전통 문화상품의 브랜드 커뮤니케이션 개선을 통해 그동안 전통을 활용한 관광기념품 정도로 해석되어왔던 전통 문화상품의 이미지를 바꾸어 우리의 전통 문화와 그것을 활용한 전통 문화상품이 그 가치를 제대로 인정받을 수 있기를 기대한다. 그 가치를 제대로 인정받는 전통 문화상품 브랜드는 전통을 오늘날 일상 속에서 즐거움을 주는 대상이며 소중히 여기고 이어나갈 대상으로 그 인식을 바꾸는데 중요한 역할을 할 것이라 기대하며 본 논문을 마무리하고자 한다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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