View : 50 Download: 0

초등 ELT(English Language Teaching) 교수법 증진을 위한 편집 디자인 분석 및 개선방안 연구

Title
초등 ELT(English Language Teaching) 교수법 증진을 위한 편집 디자인 분석 및 개선방안 연구
Other Titles
A Study on the Edit Design Analysis and the Improvement Plans for Primary ELT Teaching Methods : Focused on Primary ELT Course Books
Authors
김정아
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
오늘날 우리는 글로벌한 21세기를 살고 있으며 세계인들과 많은 것들을 함께 공유하며 살고 있다. 따라서 이런 세계화 시대에 세계의 공통어의 하나인 영어의 필요성에 대해서는 누구나 인지하리라 짐작된다. 국제어로서의 영어는 삶의 질을 높이고, 다양한 문화를 접할 수 있는 기회를 제공해 준다. 이러한 영어의 습득을 위한 영어 교육에 대한 열정과 관심은 다른 사교육 시장을 과히 능가한다. 영어가 모국어가 아닌 외국어로서의 언어로 습득하기 위한 하나의 도구로서 영어 교재는 영어 습득에 떼려야 뗄 수 없는 중요한 수단이다. 이러한 영어 교재에서 가장 중요한 것은 학습내용 즉, 콘텐츠(contents)일 것이다. 그러나 이러한 학습내용을 학습자들이 빠르고 쉽게 이해하기 위해서는 교재 편집 디자인의 역할 또한 간과할 수 없는 요소이다. 이에 본 연구 에서는 ESL(English as a second language), EFL(English as a Foreign language)환경에서의 ELT(English Language Teaching)교재 중 초등 ELT 코스 북(course book)을 연구 교재로 선정하였다. 이는 영어의 4가지 영역인 읽기(reading), 듣기(listening), 문법(grammar), 어휘(vocabulary)를 모두 포함한 총체적인 회화 책이야말로 외국어를 습득하는 근간이 되어 진다고 판단해서이다. 또한 삽화나 사진 등의 시각 이미지가 지면에 많은 비율을 차지하는 만큼 안정적이고 균형적인 편집 디자인의 구성이 요구되어진다는 판단에서 이다. 본 연구에서는 선정된 연구교재를 중심으로 편집 디자인의 구성요소를 살펴보고, FGI(Focus Group Interview)를 통해 교사들의 편집 디자인 선호도를 파악 하여 학습에 도움이 되는 편집 디자인 요소와 방해가 되는 요소를 분석한 뒤 초등ELT 코스 북 편집 디자인의 문제점을 알아내고 개선 방안을 제안 하고자 하였다. 본 연구의 결과 초등 ELT 코스 북의 개선 방안은 다음과 같다. 첫째 지면의 레이아웃에서는 대부분 1단으로 구성 되어 있어 규칙성은 보이나, 숨을 쉬고 휴식 공간이 되는 여백의 미를 고려한 구성이 되도록 하여야겠다. 다양한 시각 이미지의 배치는 학습자의 흥미를 끌 수 있지만 무분별한 공간 채우기식의 배치는 학습 효과를 떨어뜨리고 주의를 산만하게 할 수 있다. 따라서 적절한 여백을 두어 각 활동이 의미하는 바가 쉽고 명확하게 보일 수 있는 레이아웃이 필요하다. 둘째 타이포그래피 에서는 언어기호로서 텍스트의 강약 구분이 확실히 보여 질 수 있도록 글자의 두께감이나 크기, 색 등으로 차이를 두어야겠고, 무엇보다 가독성과 판독성이 뛰어난 명확한 서체로의 사용이 학습자들의 빠른 이해를 도울 수 있다. 셋째 시각이미지에 있어서는 초등 ELT 코스 북 지면의 많은 부분을 차지하고 있는 만큼 적절한 균형성과 안정감을 토대로 구성되어져야 한다. 시각적인 아름다움만을 고려한 꾸밈 이미지들은 목적에 맞게 선별하여 학습 내용에 방해가 가지 않을 만큼 융통성 있는 배치가 요구된다. 또한 교재의 궁극적인 목적인 정보전달 로서의 사진 활용도를 높여 신뢰도를 높이고, 학습자와 비슷한 연령대의 인물 사진의 활용으로 공감대를 형성할 수 있도록 하여야겠다. 삽화의 사용에 있어서는 학습내용과 무관한 지나치게 밀도 높은 표현은 배제하고 학습 단원에 맞는 정확한 표현으로의 형태가 요구되어 진다. 넷째로 지면의 전체적인 분위기를 이끌 수 있는 색(color)의 사용에서는 밝고 동적인 브라이트 톤(bright tone)의 색감으로 학습자들에게 편안하고 친근하게 다가감으로서 학습에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있도록 하고, 너무 강한 원색의 빈번한 사용은 학습자들에게 부담감을 줄 수 있으므로 선별적으로 사용해야 한다. 또한 편집 디자인에서의 색 사용은 교재 전체의 학습 난이도 구별에 영향을 끼치고, 지식습득에도 도움을 줄 수 있으므로 세심한 배려가 필요하겠다. 이러한 초등 ELT 코스 북의 완성도 있는 편집 디자인을 표현하기 위해서는, 기획자와 편집 디자이너간의 긴밀한 대화와 교수자의 티칭(teaching) 경험을 토대도 실질적인 피드백(feed back)을 반영하여 교수자 에게는 티칭의 원활함을 주고, 학습자에게는 지식 습득에 용이한 편집 디자인이 이루어져야 하겠다. 위의 연구 결과를 바탕으로 초등 ELT 교수법 증진과 학습자의 효과적인 지식 습득을 위한 편집 디자인의 역할이 강화되기를 바라며 향후 더욱더 발전적인 편집 디자인의 방향 제시가 되기를 바란다.;We are living in the global 21st century sharing many things with world citizens. It is, therefore, expected for everyone to perceive the necessity of English as one of the most common languages in this world of globalization. English as an international language improves the quality of life and provides the opportunity to encounter diverse cultures. Thus, the passion and interest for English education to acquire English skill surpass those for other education market. English teaching materials or texts are indispensable tools in learning English as a foreign language, but not as a mother tongue. What’s most important in English education is learning material, that is, the content. What cannot be overlooked here is the editing and design of the text in order to make learners to understand the contents fast and easy. In this research, therefore, elementary ELT course book (English Language Teaching Course Book), amongst texts of ELT under the environment of ESL(English as a second language) and EFL(English as a Foreign language) was chosen as a research text. It is based on the judgement that comprehensive conversation text which encompasses four areas of English, namely, Reading, Listening, Grammar, and Vocabulary is the basis of English study. It is also based on the judgement that the visual images such as illustrations or pictures might require more stable and balanced editing design as they occupy big proportion on the printed surface. This research wanted to examine components of editing design of the selected study materials, investigate teacher preference for editing design through FGI (Focus Group Interview), analyze the factors of editing design either helpful for learning or hindering learning, find out problems in editing design of elementary ELT course book, and suggest some measures for improvement. The improvement measures for elementary ELT course book are as follows. First, most layout of the papers was composed of one stage, which looked regulatory, but it could be improved to a construction with consideration on beauty of margin which could be with more open and resting area. Layout of various visual images could draw the interest of learners, but indiscrete layout just to fill in the blank could rather lower the efficiency of learning and cause distraction. Thus, the desirable layout should be what could make the meaning of each activity involved clear and easy. Second, in typography, there should be difference in size, color, thickness of letters to show different strength of each text as a lingual symbol. Most of all, using writing style excellent in legibility and readability could facilitate understanding of learners. Third, as the visual image occupied much space on the printed surface of the elementary ELS course book, so it should be constructed with proper balance and stability. Decorative images mainly for visual beauty are required to be selected and arranged with flexibility not to disturb the study contents. The reliability should be increased by raising the applicability of pictures as delivery of information, which was, in fact, the ultimate goal of the text, and consensus should be formed by utilizing portraits of the people with similar ages. For the usage of illustration, what was required was discarding the unrelated expression with high density, and making the forms as the accurate expressions suitable for the study unit. Fourth, for the usage of colors, bright and active Bright Tone should be used to have positive influence on learning as it allowed approaching the learners in easy and friendly manners, but frequent usage of strong primary color should be restricted to avoid causing burdensome feeling to the learners. Careful consideration in the usage of colors should be employed since colors could have influence on the distinction of degree of learning difficulty. So, for the editing design of the elementary ELT course book, editing design should be made to help the learners reflecting the close conversations between the planner and editing designer, realistic feedback, and the sufficient degree of completion. This research wanted the result of this study could become the basis for reinforcing the role of editing designer who tried to improve the elementary ELT teaching methods and effective knowledge acquisition of learners, and be the suggestion for the direction for the more developmental editing design in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE