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골드키즈 시장 확대에 따른 국내호텔의 키즈 마케팅 사례 연구

Title
골드키즈 시장 확대에 따른 국내호텔의 키즈 마케팅 사례 연구
Other Titles
Kids Marketing : Case Study of Domestic Hotels according to Gold Kids Market Expansion
Authors
전미화
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
키즈 관련 시장은 경제 불황 속에서도 지속적으로 호황을 누리고 있다. 어린이 수는 해가 갈수록 감소하고 있지만, 생활수준이 향상되면서 부모들은 자신의 자녀들에게 더욱 더 차별적이고 수월한 교육을 희구하는 것은 물론 다양한 사회적, 문화적 활동 체험에 더 많은 시간과 비용을 투자하고 있다. 골드 키즈(Gold kids)라는 신조어는 이와 같이 한 아이에게 관심과 투자가 집중되어 내 아이에게만은 아낌없이 소비하는 현상이며, 이에 관련하여 기업들은 골드키즈를 타깃으로 하는 “키즈 마케팅”을 활발하게 추진하고 있고 특히 국내 유수의 호텔들이 기존의 시설과 시스템을 이용하여 보다 차별화된 비즈니스 모델을 개발하는 데 부심하고 있는 실정이다. 최근에는 호텔에 대한 인식변화로 고객층이 점차 확대되고 여가생활에 대한 소비와 투자가 증대되면서 다양하고 차별화된 호텔들이 증가하고 있다. 그 동안 객실 영업과 식음료사업에 집중되었던 호텔 비즈니스가 다양한 서비스 형태로 새로운 비즈니스를 창출해 나가면서 키즈 마케팅의 효율성을 증대시킬 디자인사고의 기여를 촉구하고 있다. 본 연구의 목적은 첫째, 국내 호텔의 키즈 마케팅 사례를 조사하여 다양하고 창의적인 마케팅 전략과 경쟁력 있는 상품과 서비스 개발에 기여하고자 함이고 둘째로는, 과시적 소비가 아닌 건전하고 풍요로운 서비스의 소비를 촉진시키고자 함이며 셋째, 국내호텔의 키즈 마케팅을 통해 국제적인 여객수요를 확장해 나가는데 있다. 오늘날 호텔들은 고객의 다양한 욕구를 충족시켜주기 위해 발전해왔다. 하지만 다양한 호텔을 경험한 고객들은 점점 나아가 기존에 느껴보지 못한 새로운 호텔의 경험을 요구하게 되었고 호텔업계의 다양한 키즈 마케팅의 도입도 이러한 현상의 일부분으로써 골드키즈와 골드맘을 잡기 위한 다양한 프로모션과 상품들을 내놓고 있는 것이다. 국내호텔의 키즈 마케팅 관련된 사례들을 살펴보면 분명 어린이 소비자의 환심을 얻기 충분하다. 하지만 텔레비전 광고에서 쉽게 접할 수 있는 장난감처럼 아이들이 사달라고 조르거나 어린이 스스로 소비의 최종 선택을 할 수 있는 쉬운 상품이 아닌 것도 분명하다. 가족의 여가 시간을 보낼 호텔을 선택할 때, 국내 호텔의 키즈 관련 상품이나 프로그램들을 선택하는 것은 부모 몫이며 부모들은 내 아이를 위해 더 많은 정보를 얻기 원할 것이고 그에 따른 비용에 도전받게 될 것이다. 결론적으로 본 연구에서 시사하고 있는 바는 첫째로, 호텔에서 키즈 마케팅을 진행할 때 특화된 차별성을 갖추지 못한다면 진부한 마케팅으로 전락할 수 있고 둘째, 부모들의 과시적 소비성향으로 연결된다면 본질을 떠나 내 아이에게도 부정적인 영향을 미칠 수 있다는 점이고 셋째로, 호텔의 키즈 마케팅 상품을 적극적으로 개발하여 국외 가족단위 관광객으로까지 확장시킬 수 있다는 긍정적인 기대를 해볼 수 있다는 점이다. 가족의 여가 시간을 이용하여 휴식과 함께 다양하고 알찬 국내호텔의 키즈 상품이나 프로그램을 개발하기 위해 본 연구사례가 조금이나마 보탬이 되기를 바란다.;Kids’ relevant market is booming even in economic depression. Although the number of children is increasingly reduced, improving the standard of living makes parents desire a more straightforward discrimination education as well as invest more time and money in cultural activities and experiences for their children. Gold kids is a neologism that parent’s interest and investment concentrates on their child lavishly, with respect to this, companies can actively promoting the "Kids marketing," targeting the Gold Kids in particular, the domestic leading hotels are developing a more differentiated business model using the existing facilities and systems. In recent years, the hotel has gradually expanded the customer base to change perceptions of the various hotels and as consumption and investment in leisure activities that enhance and differentiate increases. In the meantime, the hotel focused on room sales and food and beverage business, is going to create a new business in a variety of service types are urging the contribution of design thinking to increase the efficiency of kids marketing. The purpose of this study is firstly to examine the various kids marketing practices of domestic hotels and contributes to creative marketing strategy and competitive product and service development, secondly to promote a healthy and abundant consumption of services rather than conspicuous consumption, thirdly to expand the international marketing of domestic passenger demand through the Kids marketing of domestic hotels. Today the hotels have been developed in order to meet the various needs of our customers. However, customers who experience a wide range of hotels are increasingly demanding new experience never felt before. As an introduction of various Kids marketing is a part of this phenomenon, the hotel provides various promotion and goods for gold kids and gold moms. Looking at the Kid's marketing-related cases of domestic hotels is sufficient to obtain the favor of children consumers clearly. But like a toy that can be easily accessed from television advertising, it is clear that it not a easy product to the final choice of their own consumption. When choosing a hotel to spend your family's leisure time, choosing the Kid-related products and programs of local hotels parents, parents will want to share and get more information for my child and shall consider costs also. In conclusion, this study suggests that the bar and firstly when giving kids marketing the hotel does meet the specific differentiation can be reduced to trite marketing, secondly if the connection to the conspicuous consumption habits of the parents to leave my kid’s even nature can have a negative impact, thirdly the development of hotel deals Kids actively marketing is that you can try the positive expectations that can be extended to families overseas tourists. This case study is little hope that helps creating the various kids product or program for family leisure of the domestic hotel.
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