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음악 동아리 활동이 중학생의 음악 흥미도 및 정서지능에 미치는 영향

Title
음악 동아리 활동이 중학생의 음악 흥미도 및 정서지능에 미치는 영향
Other Titles
An effect of Music Club Activity no Interests in Music and Emotional Intelligence of Middle School Students
Authors
이인영
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
염현경
Abstract
이 연구의 목적은 중학생의 음악 동아리 활동 참여 여부에 따른 음악 흥미도와 정서지능의 차이 및 관계를 밝힘으로써 음악 동아리 활동이 나타내는 교육적 가치와 의의를 탐색하고 시사점을 제공하는 데에 있다. 이를 위하여 연구자는 음악 동아리 활동 참여 여부에 따른 중학생의 음악 흥미도와 정서지능의 차이를 살펴보고, 음악 동아리 활동에 참여한 학생들의 일반적 특성(학년, 활동 종류, 참여 동기)에 따른 음악 흥미도 및 정서지능의 차이를 알아보고자 하였다. 또한 음악 동아리 활동에 참여하는 학생의 음악 흥미도와 정서지능과의 상관관계를 비롯하여 이들의 음악 흥미도가 정서지능에 미치는 영향은 어떠한지에 대하여 살펴보고자 하였다. 그리고 설문지 개방형 문항을 통하여 음악 동아리 활동에 참여하는 학생이 느끼고 있는 장점 및 단점 등의 인식에 대하여 조사하였다. 이러한 중학생의 음악 동아리 활동 참여 여부에 따른 음악 흥미도와 정서지능의 차이를 검증하기 위해 서울 소재의 중학교 1학년에서 3학년에 재학 중인 학생을 연구대상으로 선정하여 설문조사를 실시하였으며, 총 196명 가운데 음악 동아리 활동에 참여하는 학생은 94명이고 참여하지 않은 학생은 102명이었다. 설문지의 내용은 크게 일반적 특성, 음악 흥미도, 정서지능에 대한 세 가지 영역으로 구성하였고 수집한 설문지에는 연구 문제에 따라 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석, t검정, 일원변량분석, 상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 음악 동아리 활동에 참여한 학생의 음악 흥미도는 음악 동아리 활동에 참여하지 않은 학생보다 음악 흥미도 전체 및 모든 하위요인(음악 교과의 흥미, 음악 적성과 태도, 음악에 대한 가치관)에서 높았으며, 정서지능도 전체 및 모든 하위요인(정서인식과 표현, 감정이입, 사고촉진, 정서지식의 활용, 정서조절)에서 높았다. 둘째, 음악 동아리 활동에 참여하는 중학생의 일반적 특성(학년, 활동 종류, 참여 동기)에 따른 음악 흥미도의 차이를 비교한 결과 학년, 활동 종류, 참여 동기 모두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 음악 동아리 활동에 참여하는 중학생의 일반적 특성(학년, 활동 종류, 참여 동기)에 따른 정서지능의 차이를 비교한 결과 학년과 참여 동기에 따른 정서지능은 유의미한 차이가 나지 않았지만, 활동 종류에 따른 정서지능의 차이에서는 관현악부 학생이 합창부 학생보다 높았으며 특히‘사고촉진’요인과‘정서조절’요인에서 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 음악 동아리 활동에 참여하는 중학생의 음악 흥미도와 정서지능의 관계는 정적인 상관관계로 나타나 음악 흥미도가 높은 학생일수록 정서지능이 높은 것으로 나타났다. 이들의 음악 흥미도가 정서지능에 대하여 48.1% 설명함을 회귀분석을 통해 검증함으로써 음악 흥미도가 높은 학생일수록 정서지능이 높다는 것뿐만 아니라 음악 동아리 활동 참여 학생의 음악 흥미도가 정서지능에 유의미한 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 음악 동아리 활동에 참여한 학생들을 대상으로 개방형 2문항을 통해 인식 조사를 실시한 후 질적 분석한 결과 83%의 학생들이 다양하고 새로운 음악적 경험, 음악성 향상, 음악에 대한 흥미 형성, 취미 및 특기 계발 등의 교육적 측면과 교우관계 및 협동심 강화, 긍정적 정서 형성, 스트레스 해소 등의 정서적 측면에서 다양한 장점 및 긍정적인 응답을 보고하였다. 반면에 단점 및 보완해야 될 점의 경우 37%의 학생들만이 다양한 프로그램 및 교육법, 수업시간에 대한 개선의 교육적 측면, 열악한 시설에 대한 환경적 측면, 교우관계 및 스트레스 내용의 정서적 측면 등에서 의견을 제시해 주었다. 이러한 연구의 결과는 음악 동아리 활동을 통해 학생들이 음악성의 발달뿐만 아니라 음악 흥미도 및 정서지능의 향상을 기대할 수 있게 하며 이를 토대로 음악 동아리 활동이 교육적으로 긍정적인 역할을 하는 가치가 있음을 보여준다. 이는 음악 동아리 활동의 활성화를 위한 기초자료가 될 수 있으며 보다 전문화된 음악 동아리 활동을 위한 양질의 교육적 기회를 제공할 계기가 될 수 있다. 따라서 앞으로 보다 발전된 교육적 환경과 교수 학습 방법에서 학생들이 음악 동아리 활동에 참여할 수 있는 기회를 제공하고 이러한 활동을 통해 청소년들이 음악에 흥미를 가지고 안정된 정서를 함양할 수 있는 교육을 위한 이론적 바탕이 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of this research is to investigate educational values and meanings of music club activities and give implications by revealing relations between interests in music and emotional intelligence according to participating music club activity. For this, the researcher has examined differences of interests in music and emotional intelligences of middle school students according to music club activities, and has aimed to investigate differences of interests in music and emotional intelligences according to general characteristics (grader, type of activity, motivation) of students who participate music club activities. In addition, it was designed to examine a correlation between interests in music and emotional intelligences of them and an effect of their interests in music on emotional intelligences. Moreover, it was designed to ask advantages and disadvantages which the students realize with questions for the descriptive answers. To investigate this, the survey was conducted targeting the first grader to the third grader students who are participating music club activities in middle school in Seoul. 94 students participate music club activities and 102 students don’t among total 196 students. Contents of questionnaire were composed of three parts such as general characteristics, interests in music, emotional intelligence, and collected questionnaires were analyzed by analysis of frequency, descriptive statistic, reliability analysis, T-test, one-way analysis of variance, correlation analysis, and regression analysis according to the research problems. The result of analysis is as in the following. First, students who participate music club activities have higher interests in music and emotional intelligence in whole factors and sub factors than students who don’t. Second, there is no significant statistic difference in grader, type of activity and motivation of students to compare interests in music according to general characteristics (grader, type of activity, motivation) of students who participate music club activities. Third, there is no significant difference in emotional intelligence of grader and motivation to compare interests in music according to general characteristics (grader, type of activity, motivation) of students who participate music club activities, but students in orchestra have higher emotional intelligence in type of activity than students in choir, especially there was a significant difference in ‘thought promotion’ and ‘emotional regulation’. Fourth, there is a positive relationship between interests in music and emotional intelligence of middle school students who participate music club activities and students with more interests in music has higher emotional intelligences. It was verified by regression analysis that their interests in music explain 48.1% of emotional intelligences. Therefore students with more interests in music have higher emotional intelligence and interests in music have a significant effect on emotional intelligence. Fifth, as a result of investigation of awareness with 2 questions for the descriptive answers targeting students who participate music club activities, there were various advantages and positive answers in educational and emotional aspects from 83% of participants. On the contrary, only 37% students gave opinions of disadvantages and supplementary in educational, environmental and emotional aspects. As a result of this research, not only musical developments of students but also enhancement of interest in music and emotional intelligence can be expected with music club activities, and it shows that music club activity has a value of an educational positive role. It can be a base data to activate music club activities and give educational opportunities of more professional music club activities. Therefore it is expected that advanced educational environments and educational methods give more opportunities to students to participate in music club activities and theoretical background of education to have more interests in music and build up stable emotions.
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