View : 663 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor염현경-
dc.contributor.author송지예-
dc.creator송지예-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:25Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:25Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000111055-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212619-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000111055-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 교육부에서 학교폭력예방을 위해 실시되고 있는 음악 활동 중 오케스트라 활동의 학교폭력예방 성과를 알아보기 위해 학교폭력예방과 관련된 학교요인인 학교적응과 교우관계에 미치는 영향을 검증하여, 학교폭력 예방의 일환으로서 중학교 오케스트라 활동의 필요성에 대한 시사점을 제공하는데 있다. 이를 위하여 오케스트라 활동에 참여하는 중학생과 참여하지 않는 중학생 간의 학교적응과 교우관계를 비교하였으며 오케스트라 활동에 참여하는 중학생의 일반적 특성인 성별, 학년, 참여 동기, 참여기간에 따라 학교적응과 교우관계 정도에 차이가 있는지에 대해 분석하였다. 연구의 대상은 서울시에 소재한 중학교 중 교육부 지원 학생 오케스트라 활동을 시행하고 있는 3개교의 중학생으로 구성하였다. 조사연구에 참여한 중학생의 수는 총 240명이며, 이 중에서 오케스트라 활동에 참여하는 중학생은 120명, 오케스트라 활동에 참여하지 않는 중학생은 120명이었다. 연구 도구로 학교적응 검사 도구는 김용래(2000)가 개발한 척도를 사용하였다. 총 41문항으로 학교환경적응, 학교교사적응, 학교수업적응, 학교친구적응, 학교생활적응의 5개의 하위영역으로 구성되어 있다. 교우관계 검사 도구는 Schlein과 Guerney(1971)가 개발한 ‘Relationship Change Scale’을 전미라(2006)가 중학생 수준에 맞게 수정한 척도를 사용하였다. 총 25문항으로 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성의 총 7개의 하위영역을 포함한다. 이 연구에서 중학교 오케스트라 활동이 학교폭력예방과 관련된 학교요인인 학교적응과 교우관계에 미치는 영향을 검증하기 위해 조사연구를 시행한 결과는 다음과 같다. 첫째, 오케스트라 활동에 참여하는 중학생은 참여하지 않는 중학생보다 학교적응 정도가 높으며, 전체 학교적응과 각 하위요인 모두 통계적으로도 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 오케스트라 활동에 참여하는 중학생은 학교환경적응, 학교교사적응, 학교수업적응, 학교친구적응, 학교생활적응도에 있어서 참여하지 않는 중학생보다 높게 나타났다. 둘째, 오케스트라 활동에 참여하는 중학생은 참여하지 않는 중학생보다 교우관계 정도가 높으며, 전체 교우관계와 각 하위요인 모두 통계적으로도 유의미한 차이가 나타났다. 즉 오케스트라 활동에 참여하는 중학생은 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성 정도에 있어서 참여하지 않는 중학생보다 높게 나타났다. 셋째, 오케스트라 활동 참여 중학생의 일반적 특성 중 성별에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 학교적응과 교우관계 정도는 남학생이 여학생보다 높은 것으로 검증되었으며, 두 변인의 각 하위요소의 정도도 남학생이 여학생에 비해 높은 것으로 나타났다. 넷째, 오케스트라 활동 참여 중학생의 전체 학교적응과 교우관계는 정적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 전체 학교적응은 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성과 모두 정적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이와 같이 중학교 오케스트라 활동에 참여한 학생의 학교적응과 교우관계 정도는 참여하지 않는 학생보다 높다는 결과가 검증되었다. 일반적 특성 중에서는 성별에 따라 유의미한 차이가 나타났으며 남학생이 여학생보다 학교적응과 교우관계 정도가 높다는 점을 알 수 있다. 또한, 중학교 오케스트라 활동에 참여하는 학생의 학교적응과 교우관계는 정적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 이와 같은 연구 결과는 실제 오케스트라 활동이 학교폭력예방 관련 학교요인인 학교적응도와 교우관계 정도에 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 검증하였으며 교육부 지원 학생오케스트라 활동의 추진방향 중 학교폭력예방 기대의 항목에 부합한다는 점을 알 수 있다. 그러므로 정서적으로 민감한 중학생들의 학교폭력예방에 도움이 될 수 있는 오케스트라 활동이 더욱 활성화되기를 기대한다.;Investigating the result of preventing school violence by orchestra activity which is conducted by the Ministry of Education, the purpose of this research is to verify the effects of orchestra activity on school adaptation and schoolmate relationship and to suggest a need of orchestra activity in middle school for prevention of school violence. It compared students school adaptation and schoolmate relationship who participate orchestra activity and don’t, and analyzed whether there is a difference in school adaptation and schoolmate relationship between students according to general characteristics of middle school students who participate it such as gender, grade, motivation of participation, duration of participation. Object of research was composed of middle school students in 3 schools in Seoul which have orchestra activities with supports of the Ministry of Education. Total number of participants in this research was 240 students, which have 120 students who participate orchestra activity and 120 students who don’t. Test tool for school adaptation was a scale developed by Kim Yong-Rae(2000). Total 41 questions were composed of total 5 subdivisions such as school environments adaptation, school teachers adaptation, school classes adaptation, school friends adaptation and school life adaptation. Test tool for schoolmate relationship is a modified scale for middle school students by Jeon Mi-Ra(2006), which ‘Relationship Change Scale’ was developed by Schlein & Guerney(1971). Total 25 questions were including total 7 subdivisions such as satisfaction, communication, trust, friendliness, sensibility, openness and understandability. In this research, the result of research study is the following in order to verify the effects of orchestra activity in middle school on school adaptation and schoolmate relationship related to preventing school violence. First, students who participate orchestra activity have higher school adaptation than students who don’t, and there was a significant difference in school adaptation and every subdivision statistically. In other words, students who participate orchestra activity showed higher school environments adaptation, school teachers adaptation, school classes adaptation, school friends adaptation, and school life adaptation. Second, students who participate orchestra activity have higher schoolmate relationship than students who don’t, there was a significant difference in whole schoolmate relationship and every subdivision statistically. In other words, students who participate orchestra activity showed higher satisfaction, communication, trust, friendliness, sensibility, openness, and understandability than students who don’t. Third, there was a significant difference statistically in gender among general characteristics of participants of orchestra. School adaptation and schoolmate relationship of male students are higher than female students, each subdivision of two variables for male students are higher. Fourth, there was a significant correlation between whole school adaptation and schoolmate relationship statically of students who participate orchestra activity. Concretely, whole school adaptation has every significant correlation with satisfaction, communication, trust, friendliness, sensibility, openness, and understandability. Thus, it is verified that students who participate orchestra activity have higher school adaptation and schoolmate relationship than students who don’t, and there was significant difference in gender of general characteristics that male students have higher school adaptation and schoolmate relationship than female students. In addition, there was significant correlation between school adaptation and schoolmate relationship of students who participate orchestra activity. This result of the research is verified that orchestra activity has positive effects on school adaptation and schoolmate relationship, school factors related to preventing school violence and it is adequate to expectation of preventing school violence among progress directions of orchestra activity supported by the Ministry of Education. Therefore, there are expectations to activate orchestra activities to prevent school violence between sensitive middle school students.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 5 C. 용어의 정의 7 Ⅱ. 이론적 배경 9 A. 학교폭력예방 9 B. 중학교 오케스트라 활동 13 C. 학교적응과 교우관계 17 Ⅲ. 연구방법 24 A. 연구대상 24 B. 연구절차 27 C. 연구도구 29 D. 자료처리 및 분석방법 32 E. 윤리적 고려 32 Ⅳ. 연구결과 34 A. 기술통계 및 분석 34 B. 중학교 오케스트라 활동 참여 여부에 따른 학교적응과 교우관계의 차이 35 C. 오케스트라 활동 참여 중학생의 일반적 특성에 따른 학교적응의 차이 39 D. 오케스트라 활동 참여 중학생의 일반적 특성에 따른 교우관계의 차이 44 E. 오케스트라 활동 참여 중학생의 학교적응과 교우관계의 관계 49 Ⅴ. 결론 및 제언 52 참고문헌 55 부록 65 ABSTRACT 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1208369 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title학교폭력예방을 위한 중학교 오케스트라 활동이 학교적응과 교우관계에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Effects of Orchestra Activity on School Adaptation and Schoolmate Relationship in Middle School to Prevent School Violence-
dc.creator.othernameSong, Ji Ye-
dc.format.pagevi, 79 p.-
dc.contributor.examiner박은혜-
dc.contributor.examiner조경선-
dc.contributor.examiner염현경-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE