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심미적 경험을 위한 음악과 중심의 융합수업 프로그램 개발 연구

Title
심미적 경험을 위한 음악과 중심의 융합수업 프로그램 개발 연구
Other Titles
A Study to Develop Convergence Educational Program for Aesthetics Experience in Music Class : Focusing on Borodin’s「In the Steppes of central Asia」
Authors
김수연
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
본 연구는 심미적 경험 성취를 위한 음악 교과 중심의 융합 수업 프로그램을 설계하고 설계에 기초한 교수-학습 지도안과 수업 자료를 개발하는데 목적이 있다. 입시 위주 교육에 밀려 예술 교과가 설 자리를 잃어가는 상황에서 특히 음악을 통한 ‘심미적 경험’의 성취는 음악 교과의 중요한 목표로 작용하게 된다. 심미적 경험을 성취함으로서 학생 개개인이 개성, 감수성, 자신에 대한 이해, 다른 문화에 대한 이해, 삶에 대한 이해를 획득하는 것은 2009 개정 교육과정 안에서 강조하고 있는 인재상과 상응하기도 하며, 사회에서 요구하는 핵심인재로서의 요구 조건과도 맞아떨어지기 때문이다. 이러한 전인적 성장은 고유하게 예술 교과가 제공하는 심미적 경험을 통해 가능해짐에도 불구하고 현재 학교 음악 교육이 보여주는 기능, 이론 중심적 교수-학습의 흐름은 학생들이 심미적 감수성을 성취하는데 효과적으로 작용하지 못한다. 이에 심미적 경험을 위해 실제 음악 수업 현장에서 활용할 수 있는 수업 프로그램 및 교수-학습 지도안의 개발이 필요함을 인식하고 본 연구를 진행하였다. 연구자는 학교 수업 현장 안에서 심미적 경험의 성취를 실현하기 위해 구성주의적 학습 전략과 교과 융합의 아이디어를 적용하여, ‘느낌의 표현과 이해’라는 주제로 수업 프로그램을 설계하였다. 설계는 교수-학습 과정에 관련된 모든 변인들을 세심하게 고려하기 위하여 Dick & Carey 모형에 기초하였으며, 모형의 절차에 따라 ‘요구사정’, ‘분석’, ‘개발’의 순서로 연구를 진행하였다. 그 결과, 악곡에 나타나는 음악적 요소의 특징을 감지 또는 인지하고 그로부터의 느낌을 구체화하는 것을 주요 활동으로 하여, 개념 이해 활동과 느낌 이해 활동을 구조화하고, 학습 전략으로서 제시양식과 모둠발상카드 활용 방법을 구안하였으며, 학습 형태로서 직소 모형을 설정하였다. 설계에 따라 고등학교 2학년 학생을 대상으로 하는 10차시의 교수-학습 지도안 및 학습 자료를 개발하였다. 전체 교수-학습 지도안은 ‘느낌의 표현과 이해’라는 큰 주제를 중심으로 총 6가지의 소주제를 연계하여 구성하였다. 첫 번째 주제는 ‘느끼고 표현하는 것들에 대해서’로 음악, 미술, 문학의 다양한 작품을 접함으로써 예술 교과의 공통점인 ‘느낌의 표현’을 이해한다. 두 번째 주제인 ‘음악적 요소의 특징 탐구하기’라는 학습 활동을 통해 학생들은 악곡에 나타나는 음악적 요소의 특징을 신체적, 시각적으로 표현하며, ‘도식 조각 만들기’라는 세 번째 수업에서는 모둠 협동 학습을 통해 제재 악곡인 보로딘의 ‘중앙아시아의 초원에서’에 나타나는 선율과 음색의 특성을 탐색하고, 그 특징을 시각적 이미지로 나타내는 활동을 수행한다. ‘도식 악보 만들기’라는 네 번째 주제 활동을 통해 부분적으로 이해하였던 악곡의 특징을 총합적으로 이해하고, 이를 기반으로 악곡의 특징으로부터 감지되는 느낌을 구체화하게 된다. 다섯 번째 주제인 ‘추상화 그리기’에서는 악곡의 특징과 느낌을 미술의 조형요소와 원리를 활용하여 하나의 그림으로 표현하는 과정을 개별적으로 수행하고 음악적 표현 요소와 미술의 조형 원리 및 느낌이 어떻게 연결되었는지를 설명하는 글을 쓰며 심미적 감수성을 내면화 한다. 개발된 교수-학습 지도안 및 학습 자료의 내용 타당도 검증은 현직교사 15인으로 구성된 전문가 집단에게 설문지를 배부하여, ‘프로그램 편성과 운영’ 및 ‘목표와의 적합성’ 측면에서 검사되었으며, 평가 하위 요소 별 평점과 함께 배점이유를 받았다. 조사 결과 Likert 척도 5점 만점에 4.23점으로 학습 목표를 위한 내용 구성이 타당하며 현장 적용에 적합하다는 결론을 얻었으나, 평가 하위 항목 중 ‘학년별 수준 고려(3.54)’와 ‘시간운영(3.08)’부분에서 비교적 낮은 점수가 측정되었다. 배점 이유 분석 결과에서도 두 항목에 대한 부정적 진술이 나타났는데, 현재 고등학교 1~2학년 학생들은 본 프로그램에 필요한 선수 지식 능력을 충분하게 갖추고 있지 않다는 것과, 한 차시에 너무 많은 활동들이 포함되어 있다는 점과, 느낌과 생각을 떠올리고 동료와 토론하는데 충분한 시간이 필요할 것이라는 3가지 진술로 수렴되었다. 학습 목표 성취와 활동의 수행에 있어 본 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 프로그램의 주요 학습 활동 위주로 고등학교 2학년 학생 2명에게 소규모 형성평가를 실시하였다. 연구자는 평가 과정을 현장 노트에 기록하고, 기록한 내용과 학생들이 작성한 활동지를 질적 분석하였다. 그 결과 본 프로그램의 활동 구성이 악곡에 나타나는 주제적 요소들을 기억하고 그로부터의 느낌을 발현시키는데 효과적인 학습 전략을 갖추고 있음을 알 수 있었다. 그러나 본 활동에 필요한 음악적 인지능력은 학생에 따라 큰 편차를 보이는 것으로 나타났으며, 특히 학습자들은 선율의 세밀한 음정 변화를 인지하는데 가장 어려움을 느끼는 것으로 분석되었다. 본 프로그램에 대한 검증 결과에 기초하여 차시별 활동 내용을 줄이고 학생들의 탐구 및 토론 활동에 충분한 시간을 제공하기 위해 프로그램 차시 구성을 이전 6차시에서 8차시로 확대하였다. 또한 선율에 대한 도식을 표현하는 활동 부분에 대해, 난이도를 조정하여 해당 차시의 학습 내용을 수정하였다. 위의 수정·보완 과정을 통해 본 프로그램과 프로그램의 교수-학습 지도안 및 학습 자료는 현장에서 적용 가능하며, 심미적 경험 측면에서 학생들에게 의미 있는 경험을 제공해줄 수 있는 프로그램으로 그 타당도를 인정받았다 결론 내릴 수 있다.;The purpose of this study is to develop convergence educational program and lesson materials for aesthetics experience in music class targeted for second year students in highschool. Since Revised National Curriculum 2009, arts subjects are facing a crisis of identity, such as a shrinking lesson time per a week. In that situation, it is the most important to achieve aesthetic experience through the music lessons. Because it is the essence of art subject to achieve the aesthetic experiences and properties that can be achieved through the aesthetic experiences are consistent with the educational objectives presented at the Revised National Curriculum 2009. Accordingly, This study analyzes the aesthetic music philosophy and define six prerequisites for achieving aesthetic experience. Based on the six prerequisites, this study intends to develop and investigate convergence educational program and lesson plans centered on music that target the achievement of aesthetic experience. This study follows the procedure of Dick and Carey’s instructional design model. In the first step of the program design, it is to set up the final three kinds of learning objectives of the program on the basis of the six prerequisite for achieving aesthetic experience. And this study is embodied Sub-functions and teaching-learning strategies to achieve the learning objectives in the next step. Finally, it develops a program of project type and lesson plans on the theme of ‘understanding and expression of feelings’. The program developed according to the above procedure has six sub-themes, that are ‘About Art’, ‘To express the characteristics of the musical element to points, lines, surfaces’, ‘Drawing images depicting musical features’, ‘Making the score with images’, ‘Drawing an abstract painting’, ‘About Harmony’. Through this program, students learn how to express the musical features in a visual image and express the feeling detected from the musical features in a variety of ways. The lesson plan is consisted of 10 separate courses. The lesson plans and instructional materials developed in this research is verified through the two survey. The first content validity verification process has been taken by expert group composed of 15 in-service teachers whose major subject Music, Art, and Korean on lesson plans and instructional materials. As a result of the survey towards experts, the average was 4.23 out of 5 point Likert scale. This means that the developed program’s contents validity is suitable in most sub-factors in the evaluation. But the result revealed that sub-factors of ‘Student-level consideration(3.54)’and ‘Consider learning time(3.06)’ was lower than Average rating. The second way to verify the content validity and the effectiveness of the learning objectives for achievement is Small-scale formative assessment which is last stet of Dick & Carey Design model. Main activities of this program was carried out by two high school students in second grade. The researcher recorded the student's behavior, and collect the learning outcomes and analyzed the data. As a result, the configuration and the learning strategy of the program are appropriate to reach the learning objectives ‘the achievement of aesthetic experience’. However, this conclusion was that the students are struggling to be precisely detect the change of pitch and require a lot of time to express the feeling. Based on the two evaluation results, supplement and correction are implemented. The result of supplement and correction, the number of activity per course of the program were reduced and the total course was expanded to 10 in the previous six. In addition, considering the level of students' musical abilities, it makes easy to adjust the activity to detect a pitch change in melody. Through testing and revising complements, this convergence education program was recognized as suitable for application to school music educational field. This program would assist students to achieve the aesthetic experience in the music class of public music education on-site.
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