View : 167 Download: 0

장소성을 강화한 비즈니스호텔 로비공간 디자인 연구

Title
장소성을 강화한 비즈니스호텔 로비공간 디자인 연구
Other Titles
A Study on Lobby Space Design in Business Hotel Which has Increased Placeness
Authors
박신영
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최정아
Abstract
세계화의 영향으로 전통문화는 상실한 채 획일화되어진 지역균일화 현상에 문제가 제기되고 있으며, 호텔산업에서도 외래 관광객의 지속적인 증가와 함께 차별화를 통한 경쟁력 확보가 중요한 시점이다. 그 중에서도 비즈니스호텔은 지리적인 이점과 가격 경쟁력에 의해 외래 관광객의 선호도가 높아지면서 서울을 중심으로 신축에 활성화를 띄고 있지만, 보편적인 디자인을 추구하는 비즈니스호텔의 특성은 새로운 가치를 추구하는 이용객들을 만족시키기에는 어려운 상황이다. 이에 따라, 본 연구에서는 장소와 인간사이의 상호작용을 토대로 장소를 이해하는 인문지리학 관점으로 접근하여 지역고유의 장소적 경험을 통해 차별화된 정체성을 형성하고자 하였으며, 호텔의 전체적인 이미지를 형성하는 로비공간을 중심으로 장소성을 강화하는 디자인 모델 연구를 진행하였다. 장소성은 특별한 정체성을 바탕으로 인간의 역사적 유대를 통해 정감있는 친밀함을 표현하려는 진정성을 포함하는 전통과 인간미 추구의 한 형태로서 기술주의에 대한 반발적 성향의 디자인 개념으로 유용하다고 볼 수 있으며, 이론적 개념의 적용을 위해 장소성과 비즈니스호텔 로비공간의 국내외 문헌자료와 선행연구들을 통해 이론적 연구의 틀을 확립하였고, 장소성 개념의 디자인 표현방법에 대한 외국사례의 비교 분석을 통해 실질적인 디자인 표현 기법을 도출하였다. 그리고 장소성을 적용하기에 적합한 대상지에 디자인 표현 기법을 적용함으로써 실질적인 디자인모델을 제시하였다. 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 비즈니스호텔 로비공간에서 물리적 환경에 의해 장소성을 형성하는 디자인 표현기법은 주변 환경과의 연결, 동선 방향 제시, 공간의 경계 형성이며, 투명한 마감을 사용한 시각적 투과성 표현이나 연속적인 마감의 사용, 과거의 건축 양식의 활용을 통해 주변 환경과 연결성을 표현할 수 있다. 동선의 방향 제시는 공간이나 가구의 형태, 주목성이 있는 요소의 활용을 통해 표현가능하며, 공간의 경계 표현은 마감재의 변화나 조형물 설치를 통해 형성된다. 둘째, 비즈니스호텔 로비공간에서 인간 활동을 통해 형성되는 사회·문화적 요소의 디자인 표현기법은 장소의 문화체험이다. 주로 장소를 상징하는 마감재의 사용을 통해 표현하였으며, 장소의 문화적 특성을 디자인 개념으로 설정하거나 리노베이션을 통해 역사성을 간직한 건물을 직접 경험하면서 문화 체험을 형성하였다. 셋째, 비즈니스호텔 로비공간에서 장소의 의미를 부여하는 정서적·상징적 요소의 디자인 표현기법은 장소의 역사성 반영이다. 전통적인 문양과 형태, 마감이나 역사적 건물의 사용을 통해 직·간접적으로 표현이 가능하다. 본 연구의 목적은 지역 균일화 문제를 해결하고 새로운 가치를 추구하는 비즈니스호텔 이용객들의 욕구충족을 위해서 지역경제를 활성화시키며 인식의 변화를 일으킬 수 있는 장소성의 개념을 비즈니스호텔 디자인에 적용하는데 의의가 있으며, 장소의 의미를 부여한 디자인을 통해 다른 호텔과의 차별화 전략으로 삼고자 한다.;Many people have raised questions on the regional uniformity phenomena, which mean the equalization among cities and the loss of cultural heritage due to the globalization. In the hotel industry, the constant inflow of foreign visitors into Korea has increased urgency to strengthen competitiveness by providing differentiated services and facilities. Because foreign visitors favor business hotels due to their geographic advantage and competitive price, business hotels are now rapidly being built in Seoul. However, the existing monotonous designs of business hotels are hard to satisfy guests, who expect uniqueness in designs. Accordingly, this study tried to form a differentiated identity through the intrinsic regional experience by taking a human geography perspective, which perceives places based on the interaction between human and place. This study also conducted a design model study, which enhances placeness around the lobby, whichformstheoverallimpressiononhotels. Placeness is useful both as an opposite design concept to technicism and as a form to pursue tradition, which includes authenticity, and humanism in order to express familiarity through the historic ties of human beings based on special identity. In order to apply theoretical concepts, this study established the theoretical frame through domestic and foreign literature and precedent studies on placeness and business hotel lobbies. In addition, this study resulted in practical design expression methods by comparing and analyzing foreign cases on them. This study also presented a practical design model by applying design expression methodsintotargetareasinwhichplacenesscanbeapplied. Results of this study are as follows. Firstly, design expression methods, which are to form placeness based on the physical environment in the business hotel lobbies, connect hotels to the surrounding environment, present the direction of human traffic, and set the boundaries between spaces. The use of transparent and continued materials, and classical architectural styles can express the continuity with surrounding environment. The direction of human traffic line can be expressed by utilizing spaces, forms of furnitures, and noticeable elements. The change in finishing materials or the installation of artworks can reveal boundaries of spaces. Secondly, design expression methods of socio cultural elements, which are formed by human activities in the business hotel lobbies, are cultural experience in that place. Cultural experiences can be formed by using finishing materials, which stand for spaces, adding cultural characteristics of places into the design concepts, and directly experienceing renovated historical buildings. Thirdly, design expression methods of emotional and symbolic elements, which impart a meaning of place to the business hotellobbies, reflect historicity of space. The use of traditional patterns, shape, and finishing material sand historic buildings can demonstrate historicity directly and indirectly. The purposes of this study are to resolve the regional uniformity problem, to stimulate the regional economy in order to satisfy desires of business hotel guests, who pursue uniqueness, and to apply the concept of placeness into the business hotel design. By achieving these purposes, this study can present a strategy to differentiate business hotels from their competitors by including the meaning of place into hotel designs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE