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지역공동브랜드의 프리미엄화를 위한 아이덴티티 디자인 연구

Title
지역공동브랜드의 프리미엄화를 위한 아이덴티티 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Brand Identity Design of Local Co-brand for premium : focused on the peanuts of Udo in Jeju
Authors
임효정
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
As concept of consumption in the food industry has been expanded to purchasing not only materials but also values since several years ago, people's consumption mentality was led to a craze for good consumption and good foods. Also, healthy life garnered public attention as words such as well-being and LOHAS(Life of Health and Sustainability) became key words of this time. Although the consumption market for environment-friendly organic foods was limited in the past, a number of organic food brands are launching as values on consumption level and health are changed. Following the trend, local governments are launching local co-brands with agricultural products which are major and representative ones of each region to stimulate the local economy. However, design elements that can arrest people's attention are largely removed due to releasing brands indiscriminately. Overseas countries are already highly interested in local brands, and new brands and designs of agricultural products are springing up. While packages with new forms and materials which were not used for agricultural products until now are appearing, cases of agricultural products design are insufficient in Korea. In this paper, I am going to work on making a co-brand of a well-known local product and gentrifying it in line with the current trend. I chose peanuts, a representative agricultural product of Udo island which is located in the east of Jeju island as the object. Peanuts from Udo island are high quality products as they are grown in the environment concerning geographical and environmental traits of Jeju island unlike peanuts from other regions. Udo was selected to Local Industry Promotion Project which is supported by Ministry for Food, Agriculture, Forestry and Fisheries and has been in the process of upgrading brand value of Udo peanuts by receiving subsidy from the government since 2012. Also, while Udo has been holding Udo Peanut Festival for last three years and producing and selling peanut products, Udo peanuts have low awareness and weak identity compared to their quality and taste. I am going to work on creating premium co-brand of Udo peanuts with enhancing values as their good quality and gentrifying design elements. I went through the following steps in the study. Firstly, I looked into the concept and importance of brand identity and premium brands. Secondly, I described the concept and current situation of local co-brands. Thirdly, I examined design characteristics of premium brands by investigating cases of successful premium brands. Fourthly, I am going to check characteristics, released products, public relations activities and etc. by choosing brand 'Udo-en' which was launched by Jeju Island. After that, I am going to work on brand identity project concerning from value development to applying apps to establish unique identity of Udo in an effective way. I hope that Udo peanuts consider factors that premium brands should have and can draw attention and be developed more by building trust with consumers as a local brand with three elements: the best quality, the best taste and the best design.;몇 해 전부터 식품업계에서는 소비의 개념이 물질만을 추구하는 것이 아닌 가치도 함께 소비하는 개념으로 확장되어 지면서 소비심리가 착한소비와 착한 먹거리 열품으로 이어졌다. 또한 웰빙, 로하스와 같은 단어들이 시대적 키워드가 되면서 건강에 대한 관심도 더불어 높아졌다. 과거에는 친환경 유기농 식품들이 한정된 소비시장을 형성하고 있었지만, 소비수준과 건강에 대한 가치관이 변화되면서 수많은 유기농 브랜드들이 출시되어지고 있다. 그 흐름을 타 지자체에서는 지역의 경제 활성화를 위해 각 지역의 대표 농산품을 가지고 지역공동브랜드를 출시하고 있다. 하지만 무분별한 브랜드 출시로 인해 소비자의 시선을 사로잡을 수 있는 디자인적인 요소가 많이 배제되어져 있다. 이미 해외에서는 지역브랜드에 대한 관심이 높고, 새로운 농산물브랜드와 디자인이 쏟아져 나오고 있다. 이제까지는 농산품에서 볼 수 없었던 새로운 구조의 형태, 재질을 가진 패키지가 등장하고 있지만 아직 국내에서의 농산물 디자인 사례는 부족한 상태이다. 본 논문에서는 이러한 시대적 흐름에 맞춰 지역특산품을 공동브랜드로 만들어 프리미엄화 시키는 작업을 진행하려 한다. 그 대상으로는 제주도 동쪽에 위치한 섬, 우도의 대표 지역특산물인 땅콩을 선정하였다. 우도땅콩은 기존의 땅콩과는 달리 제 주도 특유의 지리적, 환경적인 특성에 맞춰 재배되어져 좋은 품질을 가지고 있다. 현재 우도군에서는 농림수산식품부에서 지원하는 향토 산업 육성대상 사업으로 선정되어 2012년부터 지원금을 받으며 우도땅콩의 명품화를 추진 중에 있다. 또한, 이에 맞춰 우도에서는 3년째 우도땅콩축제 및 땅콩 관련 제품들을 생산, 판매하고 있지만 그 품질과 맛에 비해 인지도 및 명확한 아이덴티티가 부족하다. 우도땅콩의 좋은 품질 만큼이나 가치도 높이며 디자인적으로도 고급화 되어진 프리미엄 공동브랜드의 작업을 진행하려 한다. 본 연구에서는 다음과 같은 과정을 통해 진행되었다. 첫째, 브랜드 아이덴티티의 개념과 중요성, 그리고 프리미엄 브랜드에 대해 알아본다. 둘째, 지역공동브랜드의 개념 및 현황 등에 대해 기술한다. 셋째, 성공적인 프리미엄 브랜드 사례 조사를 통해 프리미엄 브랜드의 디자인적인 특징에 대해 살펴본다. 넷째, 실제 제주에서 출시하고 있는 우도엔 브랜드를 선정하여, 우도땅콩의 특징, 출시제품 및 홍보 현황 등에 대해 알아본 뒤 우도엔 만의 효과적인 아이덴티티 정립을 위해 가치개발부터 어플리케이션 적용까지 고려해 브랜드 아이덴티티 작업을 진행한다. 본 연구를 통해 우도땅콩이 프리미엄 브랜드로서 갖춰야할 요소들을 알고 최고의 품질, 최고의 맛, 최고의 디자인 이 세 박자가 잘 갖춰져 소비자에게 지역특산물 브랜드로서의 신뢰감과 지역 이미지가 더욱 상승되어 많은 관심과 발전으로 이어지기를 기대한다.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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