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글로벌화를 위한 김치 브랜드의 패키지디자인 연구

Title
글로벌화를 위한 김치 브랜드의 패키지디자인 연구
Other Titles
Globalization of Kimchi Brand Identity and Package Design Research
Authors
임마누엘
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
사람에게 있어 음식은 꼭 필요한 것이며 나아가 음식 문화로 그 나라의 문화적 가치를 알 수 있다. 우리나라도 한식 세계화와 더불어 한국의 문화를 알리고자 정부가 많은 노력을 기울이고 있다. 새로운 음식을 받아들이는데 시간이 오래 걸렸던 예전과는 다르게 최근에는 국제화, 정보화의 발전으로 음식 문화가 여러 방면으로 짧은 기간에 변하고 있는 시점이다. 우리나라의 음식을 상품화하고 글로벌마켓에 성공적인 진출을 위해 식품 업계와 관련 회사에서 신 메뉴와 제품 개발 등의 많은 연구와 시도를 거친 결과 김치(Kimchi)는 전 세계적으로 맛과 영양은 물론 우수한 효능에 대해서도 인정받고 있는 브랜드화 된 한국 대표 발효음식이 되었다. 점차 건강식품에 대한 관심이 높아지고 있어서 김치는 대한민국을 대표하는 전통 발효식품으로, 나아가 세계에 알릴 수 있는 적절한 시기라고 볼 수 있다. 해외 수출이 활발히 이루어지고 있는 가운데, 오랜 시간이 지났음에도 여전히 김치는 단순히 음식에 불과하다. 지금이야말로 한국의 문화적 상품으로서 얼마나 알릴 수 있었는가를 다시 한번 되새겨 보아야 한다. 수출 포장 김치의 경우 각 국가에 따라 그 국민의 기호에 맞는 맛과 감각에 어울리는 디자인이 필요한데, 지금 보다 개선된 포장 기술과 브랜드 디자인이 매우 시급하다. 일본의 ‘기무치’중국의 ‘파오차이’에 대응하여 본 연구에서는 ‘글로벌화를 위하여 김치 브랜드의 패키지디자인을 새롭게 제안함으로 한국의 정체성과 문화를 널리 알릴 수 있다.’라는 가설을 중심으로 현재 국내 소비자를 대상으로 한 설문조사를 통해 대표 브랜드의 개선점을 분석하고 글로벌 선두 브랜드인 CJ비비고의 김치 브랜드를 새롭게 정의하고자 한다, 가장 큰 시장이며 발전가능성 높은 미국의 현지 소비자들의 김치에 대한 인식 및 우리 음식의 우수성을 가치 있게 표현하기 위하여 상대적으로 미흡했던 고급스러운 이미지를 이미 보유하고 있는 해외 패키지디자인 사례의 특성을 파악하여, 해외 현지 소비자들에게 매력적이고 차별화된 이미지를 형성하도록 연구해 보고자 한다. ;As we can observe the whole culture through their eating, the food has the closest relationship to human life and its society of the country, economics, and cultural values. Celebrating the era of globalization, lots of movements are taking place to find the Korean culture and consciousness in many areas. In the past, the process of introducing a new food was done slowly over indigenization as Korean food, but nowadays with progress of globalization and information age, food culture is meeting rapid changes over various fields. In order to introduce our own country, academic and economic fields put an effort to commercialize and globalize Korean food, launching different products worldwide. As a result, Kimchi became a globalized, branded food which has demonstrated a great flavor and nutrition over the world. Demands for food became very high interest of consumers who cares mostly the safety and healthy functional aspects, beyond the food supply itself. Lately, healthy food has obtained a great interest internationally, therefore now is a time to promote Kimchi, Korean traditional fermented food, to the world. Exportation became very popular business in Korea for a long period, but Kimchi still stays as a very domestic consumed food. It is a time to remind it as a Korean cultural product. In the case of packed Kimchi, the package needs a design to match the taste and preference feeling for each concerned nations; which means the improvement of brand design and packaging technology is very urgent. In the response to Japanese ‘Kimuchi’, and Chinese ‘Pao-chai’, this article propose the new Kimchi Brand and packaging focusing on the hypothesis that ‘can promote the Identity and Culture of Korea’. It contains analysis over leading domestic Kimchi brand’s problem and foreign market’s package design’s characteristics, in order to redefines the improvement and practicable solution, including the survey with the target consumer. Furthermore, it investigates the differentiated strategy to advertise CJ Bibigo Kimchi as a global brand which will face foreign consumers.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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