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dc.contributor.advisor박제성-
dc.contributor.author이미현-
dc.creator이미현-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:22Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:22Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000111396-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212590-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000111396-
dc.description.abstractAs the new media develops its consumers became able to experience more active interaction between each others. Smart media has capacitated the change of the nature of identity from ‘static’ to ‘dynamic’. As a result, nowadays identity shows possibility of ‘real participation’ unlike its functions of the past which could not derive one’s daily participation. In this regard, this study starts from the sense of necessity of Gunsan’s new city brand identity which reflects changes in environment. 'Dream Hub' which Gunsan use as city brand at the present seem to be hard to find visual relationship with brand policies. Moreover, various brand policies are not tied with one another for the powerful marketing strategy. City marketing aims to attract companies, investors, and tourists, emphasizing the positive aspects of its image and using its potentially attractive elements. The city brand must play a part of this city marketing's role. A city brand performs as a set of city marketing activities designed to achieve a strong perception among consumers, by means of its distinct elements including various functionalities, facilities, and services. Thus, a city brand means the recognition and impression which the city receives from the outside, and is a comprehensive symbolic system implying the philosophy and the values of the city. And, the high efficiency of the city marketing could be through the smart media at the present. The appearance of smart media is the biggest feature in this contemporary society. Now, people are very close to a variety of smart media such as SNS, media pole, smart phone applications and so on, and feels the need to gather information from them, to play and communicate with on them. The people who wants to visit the other region also preferentially get the relevant information from smart media. The purpose of this study is to build a new city identity of Gunsan reflecting visitor's of Gunsan based on the smart media. For the purpose of this study, the present problem of Gunsan city identity and the other's cities branding of domestic and foreign cases were analyzied, and the findings from it are referred to Gunsan city branding. Further, a various of literature, the internet, interviews with experts, domestic and foreign reference books, domestic city branding plans, journals, and media reports were referred. Also, for the vision and new image of Gunsan, a survey to the visitors of Gunsan were carried out. Based on the findings from it, this study attempted newly to design a city brand of Gunsan to be suit for the visitors in order to contribute to the new image of the city, to make a flexible identity design to be able to use based on smart media. Through this study, I expect that Gunsan local government would try to have a chance to reform the city branding and find a various useful way for the smart media.;미디어가 발전하면서 소비자는 더 능동적이고, 진화하는 상호작용을 경험한다. 단일적이고 고정된 스태틱(Static)한 아이덴티티는 스마트미디어 기반으로 발달되면서 다이내믹하고 자유로운 표현이 가능케 하였고, 소비자의 일상적 참여를 끌어내는 것이 불가능했던 분야인 아이덴티티가 ‘진정한 참여’를 실현하는 가능성을 보이고 있다. 도시브랜드 아이덴티티 또한 변화된 환경을 반영한 새로운 아이덴티티의 필요성과 문제의식이 제기되면서 본 연구는 시작되었다. 현재 군산의 공식 브랜드인 ‘Dream Hub’에는 표어가 갖는 브랜드 정책과 연결되는 시각적 수단이 부족한 실정이다. 더구나 군산이라는 브랜드를 홍보하기 위한 여러 정책들이 하나의 강력한 마케팅전략 하에서 이루어지지 않고 있다. 도시의 마케팅은 그 도시의 긍정적인 면과 매력적인 요소를 이용함으로써 기업, 투자자, 관광객들을 유치함을 목적으로 한다. 도시브랜드는 이러한 도시 마케팅의 역할의 일부를 수행하는 것이다. 도시브랜드는 해당 도시의 차별화된 기능, 시설물 및 서비스 등을 통해 소비자들에게 그 도시에 대한 강한 인상을 남기는 도시 마케팅의 중요한 역할을 수행한다. 따라서 도시브랜드는 그 도시의 철학과 가치를 함축하는 종합적이고 상징적인 시스템임과 동시에, 도시가 외부로부터 받는 인상 및 인식이라 할 수 있다. 그리고 스마트미디어를 통해 현재의 도시마케팅을 효율적으로 수행할 수 있을 것 이다. 스마트미디어의 출현은 현대사회의 가장 큰 특성이라고 할 수 있다. 현대인들은 SNS, 미디어폴 및 어플리케이션 등의 다양한 스마트미디어 환경에 매우 친숙하며 스마트미디어를 통해 정보를 수집하고 그 안에서 서로 의사소통을 수행한다. 새로운 지역을 방문하려는 사람들 역시 스마트미디어를 통해 해당지역의 정보를 수집하는 것을 선호한다. 본 연구는 군산이 갖고 있는 역사와 문화 및 스마트미디어를 이용하고 더불어 방문객들이 갖고 있는 군산에 대한 이미지를 반영하여 새로운 군산의 도시 아이덴티티를 개발하고자 하였다. 이를 위해 현재 군산의 도시 아이덴티티의 문제점 및 국내외 도시브랜드 사례들을 분석하였고, 다수의 문학작품, 인터넷, 전문가들의 인터뷰, 국내외 참고문헌, 도시브랜드 국내 제안사례 등을 참고하였다. 또한 군산의 새로운 이미지 도출을 위해 실제 군산시를 방문한 외부인들을 대상으로 설문조사를 실시, 그 결과를 분석·반영하였다. 이를 통하여 새로운 군산 도시브랜드 아이덴티티를 위한 컨셉을 개발하였고, 스마트미디어 기반에서 사용할 수 있는 도시브랜드 아이덴티티 디자인을 위해 새로운 브랜드 네이밍, 심벌, 로고타입, 시그니쳐, 컬러시스템, 로고 제너레이터를 개발하였다. 또한 이의 가변적인 활용이 가능하게 하게 위해서 웹사이트, 모바일 앱, 디지털 사이니지 등 스마트미디어에서의 그 방안을 제시하였다. 본 연구를 통해 군산시 자치단체가 도시 브랜드의 변화를 모색하고 스마트 미디어들의 다양한 활용방안을 적극적으로 수용하는 계기가 될 것을 기대하는 바이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서 론 1 A. 연구 배경 및 목적 1 B. 연구 내용 및 방법 3 Ⅱ. 스마트미디어 환경과 도시브랜드 아이덴티티 4 A. 스마트미디어의 정의 및 특성 4 1. 스마트미디어의 정의 4 2. 스마트미디어의 특성 6 B. 스마트미디어의 종류 및 사례 7 1. 개인목적의 스마트미디어 8 2. 공공목적의 스마트미디어 10 C. 도시브랜드 아이덴티티의 개념 13 1. 도시브랜드 아이덴티티의 의의와 역할 13 2. 도시브랜드 아이덴티티의 형성 16 3. 도시브랜드 아이덴티티의 변천 16 D. 도시브랜드 아이덴티티 사례 17 1. 전통적 사례 18 2. 현대적 사례 25 3. 도시브랜드 아이덴티티 종합분석 32 Ⅲ. 군산시 역사·현황 및 이미지 분석 33 A. 군산시의 역사와 추진사업 33 1. 군산시의 역사 33 2. 군산시의 추진사업 36 B. 군산시 도시이미지 설문조사 분석 42 1. 설문의 구성 42 2. 설문분석 및 결과 43 3. 설문조사의 종합분석 52 Ⅳ. 군산시 도시브랜드 아이덴티티 디자인 제안 53 A. 군산시 도시브랜드 아이덴티티 컨셉 개발 53 1. 기존 도시브랜드 아이덴티티 분석 및 문제점 도출 53 2. 군산시 도시브랜드 아이덴티티 디자인 컨셉 개발 55 B. 아이덴티티 디자인 제작 60 1. 디자인 시안의 개발 60 2. 디자인 시안의 활용방안 64 Ⅴ. 결 론 74 참고문헌 77 방문객 설문지 81 Abstract 89-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7551132 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title스마트미디어 기반에서의 도시브랜드 아이덴티티 디자인 구축에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle전북 군산시 도시브랜드를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Building of City Brand Identity Design based on the Smart Media focused on the Gunsan City Brand in Chonbuk-
dc.creator.othernameLee, Mi Hyun-
dc.format.pageviii, 102 p.-
dc.contributor.examiner박수진-
dc.contributor.examiner김시나-
dc.contributor.examiner이여름-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 광고·브랜드디자인전공-
dc.date.awarded2015. 2-
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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