View : 214 Download: 0

전통시장 활성화를 위한 장소브랜드 아이덴티티 디자인 연구

Title
전통시장 활성화를 위한 장소브랜드 아이덴티티 디자인 연구
Other Titles
A study on place brand identity design for vitalization of traditional market. -Around the Moran traditional market-
Authors
이미지
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
전통시장과 대형마트, SSM(대형슈퍼) 성장화의 불균형으로 정부에서 연일 전통시장 개혁 정책을 만들고 추진하고 있지만 큰 변화의 바람이 불지 않고 있으며 재벌 대기업 마트들과 생존을 건 결투를 하고 있다. 현대적이지 않은 시설과 과거의 경영방식을 탈피하지 못하고 있다는 이유로 정부는 전통시장 시설 현대화를 위해 아케이드 설치, 진입로 정비, 주차 지원, 고객편의 시설을 만들어주고 전통시장 경영 성장화를 위해 상인 교육 및 상인 조직을 육성하였으며 '전통시장 가는 날' 지정, 온누리 상품권 판매 확대, 청년상인 창업 지원, 유통 정보시스템 도입 등을 지원, 대형마트와 SSM 강제 휴무 제 및 입점을 규제하고 있다. 그럼에도 불구하고 고객들은 대형마트가 쉬는 날은 쇼핑을 쉬었다가 다음 날 가는 기현상을 보였고, 불만이 많았던 주차시설과 편의시설을 확장시켜주어도 집에서 멀고 불편하다는 이유, 불분명한 상품 신용도, 상인들이 불친절하다는 이유로 전통시장을 외면하였다. 이러한 이유는 지원이 정부에 의해 일방적으로 주도됨으로써 상인들의 동의와 자발적인 참여가 미흡하여 정책이 실효를 거두지 못하는 점이 있다. 그러나 정부의 정책적인 지원의 실패가 보임에도 불구하고, 그 지역의 특성이나 시장의 아이덴티티를 개발하여 전통시장 방문객 증가와 매출 증대를 위해 노력을 하여 성과를 이룬 사례들이 있다. 강원도 봉평장, 수원 지동시장, 평택 국제 중앙시장, 수유 전통시장들이 있다. 이들 또한 대형마트 증가와 다양한 상업시장의 발달에 따라 전통시장의 매출이 저조하자 전통시장 현대화 계획을 시행하였다. 무분별한 현대화보다는 그 시장의 특성과 그 시장만의 정취를 느낄 수 있는 아이덴티티로 시장 개혁에 성공을 이루었다. 이러한 선례들과 같이, 각 장소의 역사성과 개성을 간직한 디자인은 전통시장을 활성화 할 수 있는 요소가 될 것이다. 정부의 전통시장 기능 제고 열풍에 특색 없는 디자인과 시설을 개보수 하기 보다는 현존하고 있는 그 전통시장만의 특성을 활용한다면 보다 효과적인 전통시장 홍보와 인지도 확산을 통해 방문객을 늘릴 수 있을 것이다. 또한 현 시대는 도시경쟁시대이기에 각각 지자체마다 도시 관광과 경제의 활성화를 위해 도시 경관과 디자인에 관심을 가지며 공모전과 정책을 통해 변화시키고 있다. 전통시장은 한류열풍으로 한국에 방문한 해외관광객들에게 중요한 관광지가 되었으며, 지역 전통시장의 활성화는 도시 경쟁에도 큰 역할을 하기 때문에 주목해야할 부분이다. 수도권의 대표적인 5일장인 성남시 모란 민속장은 짧은 역사에도 불구하고 전국 최고의 민속장터의 면모를 보여주고 있다. 이에 본 연구에서는 매월 끝자리 4, 9일에 열리는 모란 민속장을 중심으로 하여 활성화 방안을 세우고자 한다. 형형색색 파라솔이 동서로 길게 펼쳐져 있는 관경을 보여주는 성남 모란 민속장은 우리나라 최대 규모를 자랑하는 대표적인 5일장이다. 모란민속장의 특징과 연상 이미지로 컨셉을 설정하고, 설문조사를 통해 개선 지향점을 도출하여 장소 브랜드 아이덴티티 디자인을 개발하였다. 본 연구는 성남 모란 민속장의 아이덴티티가 잘 반영된 디자인, 정겨운 모란민속장의 경험을 갖게 해주는 개성 있는 디자인, 독창성이 돋보이는 디자인을 개발하여 아이덴티티 시스템을 구축함으로써 통일감을 만들고 전통시장에 대한 인식 개선과 인지도 상승효과를 이끌어 내고자 하였다. 모란 민속장을 하나의 문화로 성립하고 확산하여 지역의 발전, 관광의 모란 민속장으로서 변화를 기대해 본다.;A government made a policy due to the growth unbalance of the traditional market and wholesale market. but it didn't bring a big change. The traditional market are a modern feature and system in the absence. A government constructed the arcade installation and convenient facility for the traditional market modernization. Moreover they supported the traditional market gift certificate sales extension and trade people education. also they made the whole sale market compulsion holiday. Nevertheless the wholesale market the customers took a shopping off with the off day together. they didn't go to the market due to the reason why it was uncomfortable, unkind and too far from the home. This reason doesn't have the spontaneous participation of the trade people because the governmental support is one-sided. But, The successful case, which increases a sale and customer they develop the characteristic of this region and identity design after a while. Kangwon-do's Bongpyeong market, Suwon's jidong market, Pyungtaek international hello market and Suyu traditional market. The identity of this traditional market made felt more than the modernization improvement of facilities without a concept. Like these precedents, The design that there is the history of each place and characteristic becomes the traditional market activation factor. If we can get unique in the markets to remain in existence for more effective public relations and widespread name recognition is a traditional market can increase the visitors. The traditional market is the sight which is important in korea as the korean wave to the visiting tourist. Because of doing the role that it is big in the city competition, the traditional market activation is important. This research will make the activation plan in this centering around the Moran traditional market. Moran market showing the scene which the colorful parasol spreads across is representative 5 days market. I make the Moran market feature and remind image into a concept and look for the improved image direction of the Moran market through a survey. Through this research, I develop the place identity design of Moran market and make the market unity and improve the awareness. So, the Moran traditional market can have an effect on the development of the area and city.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE