View : 80 Download: 0

합창음악교육이 초등학생의 대인관계와 학교생활만족도에 미치는 영향

Title
합창음악교육이 초등학생의 대인관계와 학교생활만족도에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Choral Music Education on Elementary School Students' Interpersonal Relations and Satisfaction Level with School Life : Focusing on 5th and 6th grade elementary school students
Authors
정승원
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
염현경
Abstract
이 연구의 목적은 정서적, 심리적으로 불안정한 학생들이 늘어나고 있는 지식중심교육의 사회·문화 풍토에서 합창음악교육을 통한 초등학생들의 대인관계 및 학교생활만족도의 관계를 규명함으로써 두 요인에 대한 관련성을 파악하고, 구체적이고 개별화된 정보와 자료를 제공하여 합창음악교육에 대한 프로그램 개발 및 정책적 지원에 시사점을 제공하는 것이다. 이를 위하여 초등학교 5, 6학년 학생들의 합창활동 참여 여부에 따른 대인관계와 학교생활만족도 수준의 차이를 살펴보고, 다음으로 합창활동에 참여하는 학생들의 일반적 특성에 따른 각 요인들의 차이를 알아보고자 하였다. 또한 대인관계와 학교생활만족도의 상관관계를 통하여 이들의 대인관계가 학교만족도에 미치는 영향은 어떠한지에 대하여 살펴보고자 하였다. 이 연구는 서울, 경기 소재의 초등학교에 재학 중인 5, 6학년 학생들을 대상으로 실시하였다. 설문 조사에 참여한 학생은 총 308명이며, 이 중에서 합창음악교육을 받은 학생은 160명, 합창음악교육을 받지 않은 학생은 148명이었다. 본 검사를 실시하기에 앞서 연구대상으로 선정되지 않은 초등학교의 5, 6학년 20명의 학생에게 예비검사를 실시하였으며, 설문지의 내용은 크게 일반적 특성을 묻는 기초설문조사, 대인관계, 학교생활만족도에 대한 세 가지 영역으로 구성하였다. 연구 도구로 사용된 대인관계 척도는 Schlein, Guerney와 Stover(1971)에 의해 제작된 대인관계 변화척도(Relationship Change Scale : RCS)를 문선모(1980)가 한국 실정에 맞게 번안한 것으로, 하위요인으로 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성을 포함하고 있으며, 이 연구에서는 심경옥(2006)의 대인관계 척도를 본 연구의 대상자에 맞게 재구성하여 사용하였다. 학교생활 전반에 대한 만족, 교과 수업에 대한 만족, 교사에 대한 만족, 학교의 물리적 환경에 대한 만족, 학교 행사 및 동아리 활동에 대한 만족의 하위요인을 포함한 학교생활만족도 척도는 손순자(1993), 정정희(2008)가 사용한 척도를 이 연구의 대상자에 맞게 수정·보완하여 사용하였다. 또한 연구 참여자의 성별, 학년, 합창활동 참여 유무, 합창음악교육의 참여 기간, 음악과목 선호도 등 학생들의 일반적 특성을 알아보기 위하여 연구자가 작성한 기초조사 설문지를 활용하였다. 이 연구에 사용된 검사도구 및 수집된 자료의 처리를 위해서는 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 21.0 통계패키지 프로그램이 사용되었으며, 연구 목적에 따라 빈도분석, 기술통계, 신뢰도분석, 독립표본 t-test, 일원분산분석(One-way ANOVA), 상관분석이 실시되었다. 이 연구 절차와 방법을 통해 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 합창음악교육이 초등학생의 대인관계에 미치는 영향을 검증한 결과 합창음악교육에 참여한 초등학생 집단이 참여하지 않은 집단보다 높은 대인관계 능력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 합창음악교육이 초등학생의 학교생활만족도에 미치는 영향을 검증한 결과 합창음악교육에 참여한 초등학생 집단이 참여하지 않은 집단보다 높은 학교생활만족도 수준을 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 합창음악교육에 참여하는 초등학생의 일반적 특성에 따른 대인관계의 차이를 비교한 결과 음악과목 선호도, 노래 부르기에 대한 호감도, 합창음악 교육기간에 따라서 대인관계의 하위요인에서 유의미한 차이가 있었으나, 대인관계 전체적으로는 집단 간 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 합창음악교육에 참여하는 초등학생의 일반적 특성에 따른 학교생활만족도의 차이를 비교한 결과 음악과목 선호도, 노래 부르기에 대한 호감도, 합창음악 교육기간에 따라서 학교생활만족도의 하위요인에서 유의미한 차이가 있었으나, 학교생활만족도 전체적으로는 집단 간 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 합창음악교육에 참여하는 초등학생의 대인관계는 학교생활만족도와 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타나 대인관계 수준이 높은 학생일수록 학교생활만족도가 높은 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 합창음악교육이 초등학교 5, 6학년 학생에게 대인관계와 학교생활만족도에 긍정적인 영향을 끼친다는 것을 입증할 수 있으며, 합창음악교육에 대한 새로운 효과에 집중한다면 보다 의미 있는 교육 효과를 기대할 수 있을 것이다. 또한 입시위주의 교육제도 방식을 벗어나 합창활동의 교육적인 가치와 활력 및 정서적 안정의 효과를 제공하는 심리적인 가치를 인식하여 신체적·심리적으로 혼란을 겪는 학생들이 합창음악 교육을 통해 스트레스 상황을 효율적으로 조절하여 대인관계 능력을 신장하여 보다 원활하게 학교생활에 적응할 수 있을 것이다. 나아가 이 연구 결과가 합창음악교육의 활성화를 도모할 뿐만 아니라 효율적인 합창지도 운영을 위한 전문적인 프로그램 및 교수법 개발과 모색이 함께 이루어 질 수 있는 이론적 바탕이 될 수 있기를 기대한다.;The purpose of this research is to discover the correlation between elementary school students' interpersonal relations and satisfaction level with school life through choral music education, since the number of students who are emotionally and mentally unstable have increased due to the social and cultural climate of knowledge-based education, and to provide implication on program development for choral music education by offering detailed and individualized information along with the support on policy level. This can be done by investigating the relationship between elementary school students' interpersonal relations and satisfaction level with school life through choral music education when social and cultural atmosphere of knowledge-centered education induces increasing number of students to experience emotional, psychological instability. We first observed 5th and 6th grade students in their difference in interpersonal relations and satisfaction level with school life depending on whether the students were participating in choral music education or not. Afterwards, we examined the difference in interpersonal relations and satisfaction level with school life of 5th and 6th grade students depending on their general characteristics. Moreover, we aim to uncover the effect of interpersonal relations on satisfaction level with school life along with revealing the correlation of interpersonal relations and satisfaction level with school life among the subjects. The subjects of this research were 5th and 6th grade students who attend elementary schools in Seoul, Gyeong-gi area. Of 308 students participated in the survey, 160 students received choral music education, and 148 students didn't receive choral music education. The preliminary inspection was executed on 20 students who were not selected as subjects prior to the actual inspection. The contents of questionnaire were largely consisted into three parts which are general survey that asks common characteristics, interpersonal relations, and satisfaction level with school life. Interpersonal relations scale used as research tool was originally adopted from the Relationship Change Scale(RCS) made my Schlein, Guerney and Stover(1971). This was later adapted by Seon-Mo Mun(1989) to fit Korean situation, which includes satisfaction level, communication, credibility, closeness, sensibility, openness and understandability as sub factors. I reconstructed interpersonal relations scale by Gyeong-ok Shim(2006) so that it would suit the subjects of this research. produced modified version of with supplementary data. I reconstructed this relationship scale to best serve the subjects of this research. Moreover, school life satisfaction scale used by Sun-ja son(1993) and Jeong-hee Jeong(2008) with the sub factors of satisfaction level on general school life, satisfaction level on subject lessons, satisfaction level on the teachers, satisfaction level on physical environment of the school, and satisfaction level on school events and extracurricular activities was used after modification and supplementing to tailor the subjects of this research. Additionally, basic data inspection questionnaire was used to investigate general characteristics such as gender, grade, whether the students have participated in choral music education or not, and how long if the students have participated, and preferred subjects of participants. For the processing of inspection tool and collected data, SPSS(Statistical Package for Social Science) ver. 21 statistics package program was used, and frequency analysis, technological statistics, credibility analysis, independent sample t-test, one-way ANOVA analysis, correlation analysis depending on research objectives. The conclusion of the research drawn from aforementioned procedure and method are as follows. Firstly, inspection on the effects of choral music education on elementary school students' interpersonal relations showed that those who participated in choral music education possess higher level of interpersonal skills than those who didn't participate. Secondly, inspection on the effects of choral music education on elementary school students' interpersonal relations showed that those who participated in choral music education possess higher level of satisfaction with school life than those who didn't participate. Thirdly, the comparison on the interpersonal relations based on general characteristics of the students who participated in choral music education showed no statistically significant difference between groups on overall interpersonal relations, while significant difference was depicted for the sub factors of interpersonal relations depending on the preference for music subject and the act of singing, and the length of choral music education. Fourth, the comparison on the satisfaction level with school life based on general characteristics of the students who participate in choral music education showed no statistically significant difference between groups on overall school life satisfaction level, while significant difference was depicted for the sub factors of school life satisfaction level depending on the preference for music subject and the act of singing, and the length of choral music education. Fifth, the direct correlation between interpersonal relations of elementary school students who participate in choral music education and satisfaction level with school life revealed that the higher interpersonal skill is, the higher the satisfaction level is. Based on this result, we can prove that choral music education positively influences on interpersonal relations and satisfaction level with school life for 5th and 6th grade students of elementary school. This will further demonstrate more meaningful educational effect if we concentrate on the new effectiveness of education on choral music. Moreover, escaping from educational system which has its priority on college entrance, more students are encouraged to participate in choral activity with the acknowledgement of its educational and psychological value that affects vitality and emotional stability of the students. The choral music education should be promoted for the students who are going through physical and psychological confusion as a means to effectively control stressful situations and increase interpersonal capacity to better adapt to school life. Furthermore, I hope this research not only promote the activation of choral music education, but also serve as a theoretical basis that can allow development of professional program and teaching method for efficient management of choral music instruction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE