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음악중점 중학교와 일반중학교 학생의 창의적 문제해결력 및 인성 비교 연구

Title
음악중점 중학교와 일반중학교 학생의 창의적 문제해결력 및 인성 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study on the Difference in Creative Problem Solving Abilities and Characters of Students between Music-Focused and General Middle Schools
Authors
신찬란
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
이 연구는 음악중점 중학교와 일반중학교 학생들의 창의적 문제해결력과 인성을 조사하고 그 차이를 검증함으로써 음악중점학교가 갖는 교육적 의의와 긍정적 영향을 확인하고, 음악중점학교에 대한 지속적인 정책적 지원에 시사점을 제공하는 것이 목적이다. 이를 위하여 음악중점 중학교와 일반중학교 학생의 창의적 문제해결력 및 인성의 차이를 검증하였고, 음악중점 중학교 학생의 일반적 특성에 따른 창의적 문제해결력 및 인성의 차이 그리고 창의적 문제해결력과 인성의 상관관계를 분석해 보았다. 이러한 연구목적을 위해 인천시 소재의 음악중점 중학교 학생 134명과 일반중학교 학생 150명이 조사에 참여하여, 총 284부의 설문지가 이 연구 결과의 분석에 사용되었다. 설문지의 내용은 크게 일반적 특성, 창의적 문제해결력, 인성에 관한 세 가지 영역으로 구성하였으며, 수집된 자료는 SPSS ver. 20.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, t 검정, 일원분산분석, 상관분석, 단순회귀분석을 실시하였다. 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 음악중점 중학교에 다니는 학생은 일반중학교에 다니는 학생보다 창의적 문제해결력 전체 및 모든 하위요인의 수준이 높았다. 둘째, 음악중점 중학교에 다니는 학생은 일반중학교에 다니는 학생보다 인성 전체 및 모든 하위요인의 수준이 높게 나타났다. 셋째, 음악중점 중학교에 다니는 학생의 창의적 문제해결력 전체 수준은 일반적 특성(학년, 전공여부, 입학동기)에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았으며, 하위요인 중에서는 동기적 요소에 있어서만 입학동기에 따른 유의미한 차이가 나타났다. 인성 전체 수준은 전공학생이 비전공학생보다 높게 나타났으며 하위요인 중 정체성에 있어서는 학년이 높을수록 점수가 높았고, 전공학생이 비전공 학생보다 높게 나타났다. 입학동기에 따른 인성 수준에 대해서는 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 넷째, 음악중점 중학교 학생의 창의적 문제해결력과 인성의 관계는 창의적 문제해결력의 확산적 사고와 인성의 도덕성 사이를 제외하고는 모두 정적인 상관관계로 나타났다. 또한 창의적 문제해결력이 높은 학생이 인성 수준도 높은 것으로 나타나 창의적 문제해결력 수준은 인성 수준에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 연구 결과를 통해 음악중점학교의 교육이 중학생의 창의적 문제해결력과 인성 함양에 긍정적인 영향을 주며 교육적으로 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 음악중점학교를 단순히 학생들에게 음악을 많이 교육하는 학교로서 인식하는 것을 넘어 이 같은 교육 효과에 집중하여 더 많고 다양한 연구들이 이어지기를 제언한다. 그리하여 음악중점학교가 더욱 활성화되고 발전되어 앞으로 더 많은 청소년들이 음악중점학교의 교육적 혜택 및 기회를 누릴 수 있기를 기대한다.; The primary purpose of this research is to understand the educational significance of music-focused school and also provide policy implications for the continuous support of music-focused schools by verifying the differences in creative problem-solving abilities and character between, middle school students who are in music-focused school and general school. For this purpose, this study first examined a level difference of creative problem-solving abilities and character between music-focused middle school students and general middle school students, and then among groups of the music-focused middle school students that were separated by grade, decisions about majors and admission motives. Then the collected data was analyzed to verify the correlation between creative problem-solving abilities and character of the music-focused school students. In order to carry out the study, middle school students from music-focused school A and general school B and C which are located in Incheon have participated. The investigation commenced on September, 2014 with 134 music-focused school students and 150 general school students, a total of 284 students. The questionnaires mainly consisted of three parts of students’general characteristics, a creative problem-solving ability test, and a character test. A program called SPSS(ver.20.0) has been utilized as a screening tool, for information collection, as well as for information processing. Frequency analysis, descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and simple regression analysis were also used throughout the study as needed. The result shows that first, the music-focused middle school students had a higher level than the general middle school students in their creative problem-solving ability and each sub factors according to the t-test. Second, the music-focused school students were higher than the general school students in their character level and each sub factors according to the t-test. Third, there was no significant difference in the music-focused middle school students’ total level of creative problem-solving ability in between groups that were separated by grade, decisions about majors and admission motives. There was only a significant difference in one sub factor, motivation factor, by students’ admission motives. In the case of the students who decide to major in music, the total level of character came out to be higher than non-music majors. The higher the grade, the higher the scores of identity which is a sub factor of the character test, and also music majors’ identity scores were higher than the non-music majors’, but admission motive was found to be not significant. Lastly, creative problem-solving ability and character of music-focused middle school students were in a positive correlation. That is, when the creative problem-solving ability level of the students was higher, the character level of them was also higher. Further, creative problem-solving ability had significant impact on character. In conclusion, this study can verify that the music-focused middle school has an educational significance of adolescents’ creative problem-solving ability and character. This study suggests continuing various studies about the effects of music-focused school education. Therefore, it anticipates development of music-focused school and better educational environment to be provided for students in music-focused school.
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