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메디컬 피부과 화장품 브랜드 인지도 강화를 위한 패키지디자인 연구

Title
메디컬 피부과 화장품 브랜드 인지도 강화를 위한 패키지디자인 연구
Other Titles
A study on Package Design to Enhance Brand Awareness of Dermatologic Cosmetic Products
Authors
김선영
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
Now that an increasing number of products and brands are being released to markets, consumers do not exclusively rely on the quality of products any more. With a growing tendency for expressing one’s own individuality and taste through brands, package design has become one of the easiest and fastest ways for consumers to know about the products they purchase. Consumers increasingly depend on brands or package design in purchasing products, and package design is being recognized as a means of direct communication with consumers. Overall, package design is being regarded not simply as a package to protect things or products, but also as a means intended to help enhance and express the value of products and brands. Due to the latest trends, branding image or product purchases in the beauty industry, which manufactures sensitive products of cosmetics, are more dependent on package design as well as the functionality of products than ever before. Because of this tendency, businesses intend to enhance their brand image and increase sales through diverse marketing strategies and publicity in the changing social environment at home and abroad. This study is founded upon the proposition that package design is an important factor in achieving the above-mentioned goals. Entering the era of Marketing 3.0, we need to intensively study this new marketing approach as businesses will set their goal at making a better world to live in and consumers will view products from the perspective of reason, sensitivity and inspiration while setting the value on the functionality, sensitivity and spirituality. Throughout this study, we tried to find new strategies based on the suggestion that package design can enhance the value of brands by delivering to the consumers the messages containing the brand concept and the images proper to products, and that even sales can be increased through package design that touches the minds of consumers. In undertaking this study, we decided to apply the subjects of the study to CU Skin, a dermatology-based cosmeceutical brand. While most of the previous studies focused on the naturalism-themed cosmetic products, we expect an effort to improve and suggest the package design of cosmeceutical products to contribute to the enhancement of the value of cosmetic products in terms of their design. As for the content of the study, we first looked into the theological concept and importance of brands and the relationship between package design and brands, and then the influence upon the purchasing behaviors of consumers. Second, we examined the definitions and characteristics of the cosmeceutical products, and the current market and its future development of the market. Third, we conducted an analysis of the cosmeceutical products from home and abroad to attain a better understanding of the status of such package designs and a comparison of the major design samples. Fourth, we analyzed the product concept, problems and competitiveness of CU Skin, a cosmeceutical brand. Fifth, we conducted a survey of CU Skin staff about the issues of current package design and improvements. Sixth, in accordance with the result obtained through brand case studies and surveys, we established the concept and directions of the new designs to be newly applied, and applied the final sample design to the products. Seventh, we proposed the major conclusions of our study and the directions of the future studies. Based on the theological background, design cases and survey that we have examined in the above, we applied the new package designs on the products of CU Skin, which needs to raise its brand awareness. Through these efforts, we came to a conclusion that package design has a value and important factors for brands, and even affects the purchase behaviors of consumers. In the future, we expect the package designs of the cosmetic products to be recognized not only in the aspect of the functionality but also in the designs that delivers aesthetic beauty and the value of the brand concept.;현재 다양한 제품과 브랜드들이 많이 생겨나고 있는 상황에서 더 이상 소비자들은 제품을 구매할 때 제품의 질에만 의존하지 않는다. 개인의 욕구와 취향을 브랜드를 통해 알리고 싶어 하는 경향이 커지면서 소비자가 제품에 대해 가장 쉽고 빨리 파악하는 방법 중 하나가 패키지디자인이라고 말할 수 있다. 소비자들은 점점 브랜드나 패키지디자인에 의존하여 구매하는 비율이 높아지고 있으며, 패키지디자인을 통하여 소비자들과 직접적으로 커뮤니케이션한다는 인식으로 변하고 있다. 또한 패키지디자인이 물건이나 제품을 보호하기 위한 포장이 아니라 제품의 가치를 높여주고, 브랜드의 가치를 나타내는 의미로 확대되고 중요하게 여겨지고 있다. 최근 트렌드의 추세로 특히, 감성적인 제품이라 할 수 있는 화장품의 뷰티업계에서 제품의 기능은 물론 외적 요인인 패키지디자인에 의해 브랜딩 이미지나 구매력이 많이 좌지우지되는 바이다. 이 때문에 현재 기업들은 국내·외적으로 다변화되는 사회적 변화 속에서 다양한 마케팅 전략과 홍보를 통해 브랜드를 알리고 소비자 구매력을 높이려 하는 실정이다. 본 연구는 패키지디자인이 이를 달성하기 위한 중요한 요인이 된다는 목적을 기반으로 한다. 때문에 3.0시장으로 접어드는 시점에 기업의 목표는 더 나은 세상 만들기가 될 것이며 소비자는 기능과 감성, 영성을 가치에 두고 이성과 감성, 영혼을 지닌 관점에서 바라보게 될 것으로 보여 이를 집중적으로 연구할 필요가 있다. 따라서 이 주제에 관한 연구는 패키지디자인이 브랜드 철학이 담긴 메시지와 제품 컨셉에 맞는 이미지를 소비자들에 전달시킴으로써 브랜드의 가치를 높여준다는 점과 소비자의 마음을 이끌어내는 패키지디자인을 통하여 구매력까지 높일 수 있다는 점에 의의를 두어 새로운 전략을 모색해 보았다. 본 연구를 수행함에 있어 연구 대상을 피부과를 기반으로 한 코스메슈티컬 브랜드인 ㈜CU스킨에 적용하기로 하였다. 기존 논의되었던 연구 자료들은 대부분 자연주의 화장품에 초점을 기울였지만 코스메슈티컬 브랜드 화장품의 현황과 패키지디자인을 개선하고 제안함으로써 코스메슈티컬 화장품의 디자인적 가치가 높아지길 기대한다. 연구 내용으론 우선 첫째, 브랜드의 이론적 개념과 중요성을 살펴본 뒤, 패키지디자인과 브랜드와의 관계성에 대해서 알아보고 소비자 구매 행동까지 미치는 영향도 살펴보았다. 둘째, 코스메슈티컬 화장품의 의미와 특성, 시장 현황 및 발전방향에 대해서 알아보았다. 셋째, 국내·외 코스메슈티컬 화장품의 브랜드를 분석 후 패키지디자인 현황에 대해서 살펴보고 사례들을 비교 분석하였다. 넷째, 코스메슈티컬 브랜드인 ㈜CU스킨의 개요와 문제점 및 경쟁력을 분석한 뒤, 디자인 현황에 대해서 살펴보았다. 다섯째, ㈜CU스킨의 직원들을 대상으로 설문조사를 실시하여 현 패키지디자인의 문제점 및 개선사항에 대하여 확인하였다. 여섯째, 브랜드 사례 분석과 설문조사를 통하여 얻어진 결과로 새롭게 적용시킬 디자인 컨셉과 방향을 설정한 뒤, 패키지디자인 시안 중 최종안을 사례에 적용시켰다. 일곱째, 본 연구의 주요 결론 내용 및 향후 연구 과제에 대해서 알아보았다. 이처럼 앞서 살펴보았던 이론적 배경 및 내용과 디자인 사례, 설문조사를 바탕으로 현재 브랜드 인지도가 다소 낮은 코스메슈티컬 화장품인 ㈜CU스킨에 패키지디자인을 적용시켜 보았다. 이를 통하여 패키지디자인이 브랜드의 가치와 중요한 요인을 갖고 있으며, 소비자의 구매 행동까지 영향에 관계가 있음을 연구하였다. 추후 코스메슈티컬 화장품 패키지디자인도 단순히 기능적인 면에 한정하여 부각시킬 뿐만 아니라 심미적인 아름다움과 브랜드 컨셉과 가치를 담은 패키지디자인으로 소비자들에게 인식되기를 기대해본다.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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