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지역특산품 이미지 제고를 위한 브랜드 아이덴티티 연구

Title
지역특산품 이미지 제고를 위한 브랜드 아이덴티티 연구
Other Titles
Research on Brand Identity to enhance image of local products : Focusing on Yeonggwang Beopseongpo dried yellow corvina
Authors
정미경
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
지역특산품은 지역의 자연, 역사, 문화적 토양에서 성장해온 생산요소로 문화와 풍습 같은 지역 색이 집약된 제품이라고 할 수 있다. 때문에 우수한 특산품의 브랜드화는 그 지역의 특화 산업과 지역 내 자원의 효율적인 활용을 통하여 지역경제 활성화 및 주민의 소득 증대를 높일 수 있는 기회를 제공한다. 그러나 지역특산품 브랜드들은 공공기관 및 지역에 대한 이해가 부족한 민간업체들에 의해 개발되어, 기업부분에서 발전된 브랜드 전략을 ‘지역특산품’이라는 대상에 맞게 적절하게 전환시키지 못한 채, 단순하게 브랜드의 슬로건과 로고를 미약하게 변형하여 개방하는 수준에 머물고 있다. 본 연구의 대상인 영광법성포굴비는 350개 이상의 영세업체로 이루어진 공동브랜드로 운영되고 있으나, 아이덴티티 디자인 체계가 제대로 확립되어 있지 않은 것은 물론 브랜드에 대한 체계적인 관리와 인식이 다소 부족한 편이다. 이로 인해 영광법성포굴비의 우수한 품질과 명성을 심어주는 것이 소비자들에게 잘 전달되지 못하고 있다. 또한 영광법성포굴비 주 소비층은 장년층으로 분포되어있다. 10년후에는 영광굴비의 인식 부족으로 주 소비층은 사라지고 줄어들게 되어 브랜드 경쟁력 입지가 약화 될 것이다. 본 논문에서는 지역특산품 브랜드 경쟁력 강화를 위한 연구를 하였다. 국내외의 지역특산품 브랜드의 다양한 사례를 찾아보고, 영광법성포굴비의 현황을 분석하여 문제점을 파악하여 새로운 디자인을 제안하는 것이 목적이다. 각양각색의 영광법성포굴비의 디자인을 현대적이고 세련된 이미지를 적용함으로서, 소비자에게 긍정적인 이미지를 제고하여 부가가치를 높이고자 한다. 브랜드 아이덴티티 전략은 기본체계와 응용체계로 나누어 디자인하였다. 기본체계는 이미지를 통일하여 로고 시스템, 컬러 시스템, 패키지 레이아웃 시스템으로 재정립하고, 응용체계는 아이덴티티의 핵심요소인 패키지디자인과 환경적 기능을 위한 입점매장, 프로모션디자인에 기본체계를 적용하였다. 그리고 레이아웃시스템에는 소비자가 신뢰할 수 있도록 인증라벨 등이 포함될 수 있도록 구성하였다. 또한 노출이 적은 수산물의 특징을 보완하기 위하여 패키지관련 물품을 추가적으로 적용하였다. 그리하여 다른 용도나 재사용의 대상이 될 수 있도록 하여 브랜드를 노출시키는 매체가 될 수 있도록 보완하였다. 이미지를 현대적으로 시스템을 재정립하고 전반적인 브랜드 아이덴티티 디자인의 수립으로 노후화된 지역특산품의 확고한 정체성을 확립하고, 경쟁력을 강화하여 국내외 대중화를 의도하였다. 향후 본 연구를 바탕으로 좀 더 확장된 지역특산품 연구와 적용 디자인의 개발을 기대한다. ; Local specialties can be products that local characters such as culture and custom are integrated as productive factors which have grown in regional nature, history and cultural soil. Therefore, branding of excellent specialties provides an opportunity to vitalize regional economy and increase residents' incomes through the effective utilization of specialized industries and resources in the region. However, brands of local specialties were developed by private enterprises with insufficient understanding of public institutions and the regions, so they just transform and open slogans and logos of the brand sightly without proper change of brand strategies developed in the area of enterprise for the object of ‘local specialties’. The subject of this research, Yeonggwang Beopseongpo dried corvinas is managed as a joint brand organized by more than 350 small-scale enterprises, but its system of identity design is not established properly and systematic management and recognition of the brand are somewhat insufficient. Therefore, excellent quality and fame of Yeonggwang Beopseongpo dried corvinas cannot be implanted in the consumers well. In addition, major consumer layer of Yeonggwang Beopseongpo dried corvinas is the elderly. After 10 years, major consumer layer will be disappeared and reduced and the position of brand competitiveness will be weakened because of the insufficient recognition of Yeonggwang Beopseongpo dried corvinas. In this thesis, the study was conducted so as to strengthen brand competitiveness of local specialties. The purposes of this thesis are to find various examples of domestic/overseas local specialty brand, analyze present condition of Yeonggwang Beopseongpo dried corvinas, grasp the problems and suggest new design. It intends to apply modern and polished image to the design of Yeonggwang Beopseongpo dried corvinas in various shapes and sizes, enhance positive image of consumers and increase added value. Brand identity strategy was designed by dividing into basic system and applied system. For the basic system, image is standardized and reestablished by logo system, color system and package layout system. For the applied system, basic system was applied to package design which is a key factor of the identity, entered shop for environmental function and promotion design. And, layout system was organized to include certification label, etc. so that consumers can have confidence. Also, package related articles were additionally applied so as to complement characteristics of marine products with a few exposures. Therefore, it was supplemented to be a medium exposing the brand after becoming an object of other use or reuse. Domestic popularization of the image was intended by reestablishing the system modernly, building up the firm identity of local specialties deteriorated through the establishment of the whole brand identity design and strengthening the competitiveness. In the future, studies on local specialities extended more should be conducted and the design applied by them should be developed based on this research.
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