View : 51 Download: 0

이주배경청소년을 위한 상담카페 아이덴티티 디자인 연구

Title
이주배경청소년을 위한 상담카페 아이덴티티 디자인 연구
Other Titles
Counseling for migrant background Youth Cafe Identity Design Research : Focusing on Rainbowyouth center Datalkdatalk(多Talk茶Talk)’
Authors
김경하
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
21세기 오늘날 ‘커피를 마신다’는 것은 단순히 커피를 마시는 행위를 넘어서서 문화적ㆍ사회적 의미를 포함한 확장된 의미를 갖고 있다. 바로 ‘편안한 감성적 공간에서 고급화되고 다양화된 커피를 음미하며 소통을 통해 문화를 누린다.’는 의미를 갖게 된 것이다. 즉, 카페문화는 현재 문화적ㆍ사회적으로 중요한 부분을 차지하고 있다. 이러한 카페문화를 공공의 이익 및 목적과 연결하여 소통의 통로로 한 차원 높은 가치를 창출하려는 사회적기업과 공공기관의 노력이 시작되고 있다. 이주배경청소년지원재단에서 발표한 자료에 따르면 2000년대 이후 국제결혼으로 인한 다문화 가정이 급증하고 있고, 그에 따라 다문화청소년들의 규모도 점차 커지고 있다고 한다. 교육부에 따르면 미취학아동이 62%, 취학아동이 38%로 최근 3년간 매년 평균적으로 약 6,000여 명이 늘어나고 있다고 한다. 그리하여 정부에서는 다문화가정의 조기 문화적응을 위한 방안으로 정부기관과 대기업의 지원, 또는 자발적인 사회적기업의 참여로 ‘카페’를 소통의 통로로 활용하고 있다. 그런데 경제적 이윤을 최우선으로 추구하는 대형 프랜차이즈 카페와의 경쟁, 과포화상태인 카페 시장이 이들에게 여러 가지 고민거리를 안겨주고 있다. 이윤추구가 아닌 사회서비스의 제공 및 취약계층의 일자리 창출의 목적을 우선으로 하는 사회적기업과 공공기관이 어려움을 겪고 있는 것이 현실이다. 인력 관리의 어려움, 일정하게 커피의 품질을 유지하고 관리하는 어려움, 재정운영 상의 어려움 등 많은 어려움을 겪고 있으며, 브랜드 아이덴티티 디자인의 관리 또한 시급한 실정이다. 본 연구는 이주배경청소년지원재단 무지개청소년센터의 상담카페 ‘다톡다톡(多Talk茶Talk)’에 대한 브랜드 아이덴티티 디자인 시스템에 대한 연구이다. ‘다톡다톡(多Talk茶Talk) 프로젝트’는 사회 적응과 학업 수행 등에 어려움을 겪고 있는 ‘다(多)문화’ 청소년들이 편안한 분위기에서 ‘차(茶)’를 마시며 ‘속 깊은 이야기(Talk)’를 마음껏 할 수 있도록 하는 데에 취지를 두고 있다. 또한 청소년들에게 모임공간을 제공하고, 전문 상담사를 배치해 이주배경청소년의 진로ㆍ진학 상담 및 심리ㆍ정서 지원 상담을 실시하고 있다. 이러한 가운데 ‘다톡다톡(多Talk茶Talk)’만의 특성을 나타내고 인지도를 높이는 아이덴티티를 확립하고 다양한 어플리케이션 작업과 더불어 다재다능한 재능을 즐겁게 펼치는 이주배경청소년들의 모습을 보여주는 데 연구의 목표를 두었다. 이 연구가 변화하는 다문화 사회에 부응하는 상담카페 ‘다톡다톡(多Talk茶Talk)’에 새로운 방안을 제안하여, 한국에 정착하고자 하는 이주배경청소년들이 조기에 적응하는 데 기여할 수 있기를 바란다.;At present of 21C, ‘having coffee’ means extended meaning including culturalㆍsocial meaning beyond the simple behavior of having coffee. It has a meaning, ‘culture is enjoyed by communication while enjoying various coffees in high quality in cozy and sentimental space’. In other words, cafe culture is an important part of current society's cultureㆍsociety. Social enterprises and public institutions start to make an effort to create values as a passage of communication by connecting cafe culture to public benefits. Migrant Youth foundation says multicultural families have been rapidly increased and a scale of multicultural youths has been gradually bigger because of the international marriages since the 2000s. According to the Ministry of Education, percentage of preschool children is 62% and that of school children is 38%, so about 6,000 students are increased yearly for recent 3 years. Government utilizes ‘cafe’ for the passage of communication through the supports of government organization and huge enterprises and voluntary participation of social enterprises as a measure for multicultural families' early cultural adaptation. However, cafe market competing with huge franchise cafes pursuing economic benefits firstly in supersaturation status gives several worries to social enterprises and public institutions. Social enterprises and public institutions whose first goals are to provide social service and create jobs for vulnerable social group, not pursue benefits, are actually in difficulties. It's urgent to manage brand identity design such as difficulties of manpower management, maintenance of coffee's certain quality, difficulties of financial operation, etc. This study is on brand identity design system for ‘Datalkdatalk(多Talk茶Talk)’, a consultation cafe of Migrant Youth foundation. ‘Datalkdatalk(多Talk茶Talk) project’ includes a meaning that ‘multicultural’ youths who have difficulties in social adaptation, academic performance, etc. can enjoy ‘talks from deep hearts’ as much as they like by having ‘tea’ in cozy atmosphere. In addition, it provides meeting space of youths and conducts careerㆍentrance consultation and psychologicalㆍemotional supports consultation of migrant youths by arranging professional consultants. Meanwhile, the purposes of this research are to establish identity with ‘Datalkdatalk(多Talk茶Talk)’s own characteristics, improve the awareness, do application works and show an appearance migrant youths displaying well-rounded talents. This research suggests new measure of ‘Datalkdatalk(多Talk茶Talk)’ meeting multicultural society which is changed and should contribute to early cultural adaptation of migrant youths settling down in Korea.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE