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평생교육기관의 브랜드 강화를 위한 통합 브랜드 아이덴티티 제안

Title
평생교육기관의 브랜드 강화를 위한 통합 브랜드 아이덴티티 제안
Other Titles
A study of unified brand identity for strengthen the brand of lifelong education institutions : Focusing on Korean Management Association
Authors
조재은
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
2013년 한 해 동안 국민 10명 중 3명이 평생교육에 참여하였다. 공교육을 마친 이후에도 전 생에 걸쳐 학습을 추구하는 평생교육은 행복한 삶을 살기 위한 조건으로 그 중요성은 날로 커지고 있다. 정부는 앞으로 평생교육육성을 위해 교육기관과 관련 예산을 늘려나갈 계획이다. 평생교육이 최근 주목 받게 된 이유는 평생교육을 통한 경력단절 여성 재취업과 퇴직자의 제2의 삶 설계 등과 같은 효과가 고령화, 저출산, 청년실업과 같은 심각한 사회 문제의 해결에 긍정적인 영향을 미치기 때문이다. 평생교육진흥원의 조사 결과 전국에 총 3,768개의 평생교육시설이 운영 중이며 기관수와 참여자는 해마다 꾸준히 증가하고 있으며 정부의 평생교육육성정책에 따라 앞으로 평생교육기관들 간의 경쟁은 더 심해질 것이라 전망된다. 기관의 수가 많아질수록 다른 기관과의 차별성, 기관의 인지도, 기관의 신뢰도는 더욱더 중요해질 것이라 예측된다. 평생교육기관이 무수히 많은 기관 사이에서 경쟁력과 특수성을 가지기 위해서는 기관의 특성을 반영한 브랜드 전략으로 체계적이고 일관성 있게 브랜드 관리를 하여야 한다. 평생교육의 의의와 특성을 담은 기관의 브랜드 이미지를 통해 더 많은 참여를 유도하여 평생교육의 공익적 목적을 실현할 수 있기 때문이다. 하지만 평생교육을 진행하는 기관 대부분은 체계적인 브랜드 관리가 매우 미흡한 실정이다. 브랜드를 관리하는 전략은 크게 통합브랜드와 개별브랜드 전략 두 가지가 있다. 통합브랜드 전략은 기업브랜드를 보증브랜드로 여러 하위브랜드에 일관성 있게 적용하여확장하는 방식으로 대기업에서 주로 도입했었다. 하지만 최근 브랜드 관리의 중요성이 대두되면서 정부, 학교, 중소기업, NGO등에서도 통합 브랜드 전략을 도입하여 효율적으로 브랜드관리를 하고 있다. 정책의 실행기관과 유관기관의 수가 늘어나면서 경쟁이 치열해짐에 따라 친밀하게 대중과 소통하여 더 많은 참여를 유도해야하기 때문이다. 이러한 비영리 기관들은 신뢰도와 인지도를 확보한 대표브랜드를 보증브랜드로 활용하여 브랜드의 확장이 용이하고 비교적 마케팅비용이 적게 드는 통합브랜드를 도입하는 것이 적합하다고 볼 수 있다. 장점이 있어 기업 또는 기관의 규모와 상관없이 여러 분야에 적용할 수 있기 때문이다. 따라서 본 연구에서는 평생교육기관의 통합 브랜드 아이덴티티 구축과 지속적인 관리의 중요성을 설득하기 위해, 현재 한국능률협회 브랜드 디자인의 문제점을 설물조사를 통해 도출하고 분석하여 통합 브랜드 전략을 도입한 브랜드 디자인 전략을 제안하였다. 평생교육기관 한국능률협회가 가진 평생교육기관이라는 특성을 명확히 하기 위해 대표브랜드의 아이덴티티를 개선하고, 하위브랜드들을 관리할 수 있는 통합 브랜드 디자인을 제시하여 한국능률협회 브랜드를 강화하는 것에 본 연구의 목적이 있다. 평생교육사업은 전 국민을 대상으로 막대한 예산이 투입되며 고용창출과 행복한 노후설계 등을 통한 국민의 행복지수 향상을 목적으로 하는 의미 있는 정책이다. 평생교육기관의 특수성을 반영한 일관성 있는 브랜드 디자인 전략은 평생교육의 올바를 취지를 효과적으로 확산시켜 평생교육의 참여율과 국민행복지수를 높이는데 기여할 것이라 기대한다.;During the year 2012 three people out of 10 Participated in continuing education. Life-long education continued throughout life even after completing public education becomes ever important to live a hapy life. The government plans to foster lifelong learning institutions and increase the budget in the future. Lifelong learning has recently received much attention because re-employment and life plan of retirees through the continuing education can help to solve serious social problems like aging population and youth unemployment. A nationwide survey in year 2012 shows that there are 3,768 lifelong education institutions and the number of institutions and Participants is increasing steadily each year. In the near future, the competition among the continuing education institutes is expected to become severe in accordance with the government's upbringing policy. As competition becomes intensified, the uniqueness, the familiarity, and the reliability of an institute will be the very important factors. And it is necessary to manage the brand name in a consistent and systematic way with a brand strategy reflecting the characteristics of the institution to have the competitiveness and the specialty. However, in most lifelong education institutions, the brand is very poorly managed. As the importance of brand management is recognized, the integrated brand strategy previously mainly introduced by large companies having several brands has also been introduced for efficient brand management by the government, schools, small businesses, and NGOs. It can be aplicable to many areas regardless of the size of companies and institutions because it facilitates the expansion of the brand and lowers marketing cost. In this study, we explain the importance of building the integrated brand identity of lifelong learning institutions and the consistent management of the brand, analyze the current issues in brand design strategy of Korea Management Association, and propose the brand design strategy focused on the integrated brand strategy. The purpose of this study is on strengthening the brand of Korean Management Association: improving the representative brand identity by clarifying the characteristics of 51-year-old Korean Management Association as a lifelong education institute and proposing the integrated brand design facilitating the management of the sub-brands. Lifelong education programs is very important policy targeted at the entire population with large government budget and aimed at improving people’s hapiness by creating jobs and helping better life plan of old age. The consistent brand design strategy reflecting the uniqueness of the institution effectively will deliver the meaning of lifelong education and improve the Participation of people and their happiness.
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