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레이저 컷팅을 이용한 기하도형 패턴화 연구

Title
레이저 컷팅을 이용한 기하도형 패턴화 연구
Other Titles
A Study on the Patterning of Geometrical Figures with Laser Cutting
Authors
윤선영
Issue Date
2015
Department/Major
디자인대학원 섬유디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
장연순
Abstract
인류는 여러 가지 형을 예술적으로 창조하고 나아가 생활을 위하여 형을 만들어 온 긴 역사를 거쳐 오늘날의 문화와 문명을 이룩해왔다. 다양한 형태조형이 역사 속에서 인간과 형의 상호관련을 맺으면서 조형세계를 창조해 온 것이다. 인간에게는 우주에 존재하는 자연적 질서에 조율된 타고난 조형적 감각이 있다. 우리는 질서와 조화로움을 추구하며 균형이 어긋난 것처럼 보이면 바로잡으려고 하는데, 이러한 내적감각, 우주의 질서와 조화에 의한 인간의 감성 때문이다. 자연물이나 인간의 의지로 만들어지는 조형물은 모두 형태를 지니고 있으며 우리의 잠재된 기억 속에서 쉽게 떠올릴 수 있는 형은 바로 기본적인 기하도형이다. 우리는 기하도형을 그릴 때 생각하지 않고 본능적으로 행할 수 있는데, 그 형태에 익숙해져 있기 때문이다. 이런 기하도형의 조형원리에 의한 패턴화는 시각전달이 되는 방식의 하나로서 조형표현이 된다. 본 논문의 연구 내용과 방법은 다음과 같다. 첫째, 문헌 자료를 통해 기하도형의 개념과 조형적 특성을 정리하고, 기하도형을 응용한 디자인 사례를 조사·분석한다. 둘째, 문헌 자료를 통해 레이저 컷팅 기법의 원리와 특징을 정리하고, 이를 활용한 사례를 조사·분석한다. 셋째, 각 작업에 적용할 기하도형 모티브를 선정하여 패턴화하고, 크기와 형태 조정을 위해 핸드 컷팅으로 샘플을 제작한다. 넷째, 이를 바탕으로 폴리에스터 펠트(Polyester Felt)와 폴리에스터 오간자(Polyester Organza) 소재에 레이저 컷팅하여 9개의 디자인 그룹에서 총 13점의 작품을 제작한다. 이러한 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 기하도형은 우리 생활 속에 자연스럽게 인식되어 있으며 건축, 미술, 인테리어, 그리고 일상생활 등 전반적인 분야에 걸쳐 단순 명료한 특성의 시각적 전달매체로 폭넓게 사용되어 오고 있음을 알 수 있다. 기하도형의 기초평면은 대표적으로 원, 사각형, 삼각형이 있다. 원은 둥근 것으로, 무한한 우주를 상징하는 영원과 전체성의 의미를 가지며, 사각형은 모서리와 각을 가지고 있는 모양으로 대지의 평온함, 무거움, 단단함과 상징적으로 연관되어진다. 삼각형은 두 개의 대각선으로 이루어져 시선을 끄는 모양으로 긴장, 경계심을 자극하는 강한 상징의 의미를 가진다. 이와 같이 각각의 함축적인 의미를 가지는 기하도형은 자신의 의도에 따라 다양한 표현이 가능한 조형요소임을 확인할 수 있다. 둘째, 레이저 컷팅은 제작과정이 간단한 특징을 가지며, 가장 대표적인 컷 아웃(Cut-Out)기법을 작품제작에 사용하였다. 섬유용 레이저 컷팅기의 장점은 컷팅기의 속도조절로 절단정도를 조절할 수 있어 정교하고 복잡한 디자인도 다양한 소재에 절단할 수 있고, 컷팅되는 과정에서 열에 의해 원단의 절단면을 마감하기 때문에 올 풀림 현상을 해결 할 수 있음을 확인했다. 반면 절단된 면이 거칠 수 있고, 가공물에 그을음과 같은 영향층이 남는 단점이 있다. 또한 기계마다 적용 가능한 작품 규격에 차이가 있고, 컷팅 되어 남겨질 부분, 즉 음과 양의 디자인 연결성을 항시 계획하고 작업해야 함을 알 수 있었다. 셋째, 기하도형의 반복, 균형, 변형, 리듬, 조화의 규칙적인 질서와 논리를 가지는 조형원리를 적용한 패턴화를 통해 간단명료한 조형성을 나타내었고, 이를 레이저 컷팅하여 표현함으로서 섬유디자인의 표현감성이 확장될 수 있음을 알게 되었다. 본 연구를 바탕으로 원, 사각형, 삼각형뿐만 아니라 여러가지 기하도형을 응용한 패턴화로 디자인 영역을 넓히고 다양한 소재에 컷팅하여 이를 평면에서 입체로의 표현으로 발전시켜 섬유 디자인 분야에 표현을 확대하는데 한걸음 나아가고자 한다.;Humankind has created various artistic forms and further gone through a long history of making forms for a living. Thus we have today's culture and civilization. This suggests that various forms of sculpture were created in history when humans interacted with forms. Humans have an inborn formative sense that is adjusted to the natural order and existent in the universe. We pursue order and harmony and if unbalanced, try to correct it. Such an internal sense results from human's sensibility to the order and harmony of the universe. Every sculpture that is made with natural objects by human's will has its form. The form that is easily recalled into our potential memory is basically a geometrical figure. We usually don't think and rather behave instinctively in drawing a geometrical figure because we are familiar with such shapes. In accordance with such a formative principle of geometrical figures, patterning is a formative expression as one of the methods for visual conveyance. The research contents and methods of this study are as follows. First, this study summarizes the concept of geometrical figure and the formative characteristics based on literature and analyzes the examples of the designs that used geometrical figures. Second, this study summarizes the principle and characteristics of laser cutting based on literature and analyzes the examples of the designs that utilized these. Third, this study selects a motive of geometrical figure to be applied to each work for patterning and manufactures a sample with hand cutting for adjusting size and shape. Fourth, based on this, this study laser-cuts polyester felt and polyester organza so that nine design groups can manufacture 13 works in total. This study can be concluded as follows. First, it is found that a geometrical figure is recognized naturally in our everyday life and widely used as visual medium that is plain and simple across the entire field - architecture, art, interior, and everyday life. The basic form of geometrical figure includes, representatively, circle, quadrangle, and triangle. Circle is a round thing and indicates eternity and totality symbolizing an infinite universe. Quadrangle has corners and angles and is symbolically associated with peacefulness, heaviness, and hardness of ground. Triangle consists of two diagonal lines and is a strong symbol that causes tension and wariness. This suggests that each geometrical figure, which has its own implicative meaning is a formative element that can be expressed in various ways at one's will. Second, laser cutting is simple in manufacturing process. The representative technique Cut-Out is used for manufacturing works. The advantages of fiber laser cutting lies in that it is possible to adjust the degree of cutting by adjusting the speed of cutter and thus the sophisticated and complex designs can be cut in various materials and 'run' can also be solved because the cutting plane of the fabric can be treated by heat in the cutting process. On the other hand, it has also disadvantages in that the cutting plane can be rough and the affected areas like soot can remain on the processed article. Also, every machine has its different specification for a work and it should be kept in mind that the areas to be remained after cutting, in other words, design connectivity of yin and yang should always be taken into account. Third, it is found that a plain and simple formativeness could be expressed through the patterning that applied the formative principle, which has a regular order and logic of geometrical repetition, balance, transformation, rhythm, and harmony and that emotional expression of textile design can be expanded through the expression that uses laser cutting. In conclusion, this study is expected to expand the area of design into the patterning that uses various other geometrical figures as well as circle, quadrangle, and triangle. It will also go one step further in expanding the method of expression in the field of textile design by cutting various materials and developing the method of expression from two-dimensional to three-dimensional.
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