View : 22 Download: 0

부모애착과 자아존중감이 중국 대학생의 학교적응에 미치는 영향

Title
부모애착과 자아존중감이 중국 대학생의 학교적응에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Parental Attachment and Self-esteem on School Adjustment in Chinese college students
Authors
JIN, XIAN XIANG
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구의 목적은 대학생이 지각한 부모애착이 학교적응에 미치는 직접적 영향과 자아존중감을 통한 간접적 영향을 살펴보는 것이다. 이를 위해, 중국의 연변조선족자치주에 소재한 대학교 1학년 신입생 258명(남학생: 110명, 여학생: 148명)을 대상으로 질문지법을 사용하여 자료를 수집하였다. 부모애착은 Armsden과 Greenberg(1987)의 부모애착 및 또래애착 척도(Inventory of parent and peer attachment; IPPA)를 玉树青(2007)이 번역, 번안한 척도를 사용하여 측정하였다. 대학생의 자아존중감은 Rosenberg(1965)의 자아존중감 척도(Self-Esteem Scale; RSE-S)를 중국어로 번역, 번안한 척도를 사용하여 측정하였으며(<心理卫生评定量表手册>,1999), 대학생의 학교적응은 중국 대학생 생활적응 척도(中国大学生适应量表)를 기초로 曾晓强(2009)이 재구성한 학업적응, 대인관계, 심리적 적응 등 세 가지 하위요인으로 구성된 학교적응 척도를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료의 분석을 위해, SPSS 19.0 프로그램을 사용하여 t 검정 및 상관관계 분석을 실시하였고, AMOS 21.0 프로그램을 사용하여 구조방정식 모형(Structural Equation Modeling; SEM)을 분석하였다. 경로에서의 성차를 살펴보기 위하여 다중집단분석(multiple group analysis)을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생이 지각한 부모애착이 학교적응에 미치는 직접적인 영향과 관련하여, 부애착은 직접적인 영향을 미쳤으나, 모애착은 직접적인 영향을 미치지 않았다. 즉, 대학생이 지각한 부애착이 높을수록 대학생이 학교적응을 잘 하였다. 둘째, 부모애착이 자아존중감을 통해 학교적응에 미치는 간접적 영향과 관련하여 부애착은 간접적인 영향을 미치지 않았으나, 모애착은 간접적인 영향을 미쳤다. 즉, 대학생이 지각한 모애착이 높을수록 자아존중감이 높았으며, 자아존중감이 높을수록 대학생이 학교적응을 잘 하였다. 마지막으로, 부모애착이 학교적응에 영향을 미치는 직접적인 경로에서는 성차가 나타나지 않은 반면, 부모애착이 자아존중감을 통해 학교적응에 미치는 간접적 영향은 성에 따라 차이를 보였다. 남학생의 경우 부애착과 모애착은 모두 자아존중감을 통해 학교적응에 간접적인 영향을 미쳤으나, 여학생의 경우 모애착만이 자아존중감을 통해 학교적응에 영향을 미쳤다. 즉, 남학생의 부애착과 모애착이 높을수록 자아존중감이 높았고 자아존중감이 높을수록 학교적응을 잘 하였으며, 여학생의 경우 모애착이 높을수록 자아존중감이 높았고 자아존중감이 높을수록 학교적응을 잘 하였다. 본 연구는 가정적 요인인 부모애착과 개인 내적 요인인 자아존중감이 대학생의 학교적응에 미치는 영향력을 하나의 모형에서 동시에 살펴봄으로써, 대학생의 학교적응을 높이기 위해서는 남녀 대학생 모두 부와의 안정적인 애착 형성과 주 양육자인 모와의 안정적인 애착을 형성하는 것이 중요함을 확인하였다. 또한 대학생의 부모애착, 자아존중감 및 학교적응 간의 구조적 관계를 밝혀내는 과정에서, 중국 대학 신입생의 가정적 요인인 부모애착 외에 대학 신입생의 개인 내적인 요인인 자아존중감이 학교적응에 미치는 영향도 발견하였다. 본 연구결과는 학교적응에 어려움을 겪는 대학 신입생의 상담과 지도를 포함하여, 대학 신입생들이 학교생활에서 보다 건강하고 행복하게 성장할 수 있도록 돕기 위한 자아존중감 증진 프로그램과 부모-자녀 간 의사소통을 증진시키는 프로그램의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.; The main purpose of this study was to examine direct and indirect effects of parental attachment and self-esteem on school adjustment in college. A total of 258 first-year university students (110 boys and 148 girls) living in YanBian Korean Autonomous Prefecture in China responded to questionnaires, which included items related to parental attachment, self-esteem, and school adjustment of college students. Data were analyzed by t-test, F-test, correlations, and Structural Equation Modeling(SEM) using SPSS 21.0 and Amos 21.0 program. The primary results of this study were as follows: First, the direct effect on the parent attachment to school adjustment in college students, father attachment had a direct effect on school adjustment. However, mother attachment did not have a direct effect on school adjustment. Father attachment did not have an indirect effect on school adjustment through student's self-esteem. However, mother attachment had an indirect effect on school adjustment. That is, the college students had good adjustment when students had more stable perception of mother attachment and higher self-esteem. Next, there were not significant gender differences in direct path from parent attachment to school adjustment. There were not significant gender differences in indirect paths from parent attachment to school adjustment through students' self-esteem. For boys, father and mother attachment had indirect effects on school adjustment through self-esteem. For girls, mother attachment indirectly influenced school adjustment through self-esteem. That is, boys had good adjustment when they had more stable perception of father and mother attachment and higher self-esteem, girls had good adjustment when girls had more stable perception of mother attachment and higher self-esteem. In summary, this study found the impact on the domestic environment factor of parent attachment, internal factors of self-esteem and school adjustment at the same time one of the models. It was confirmed the importance of forming a stable attachment to father and mother in order to increase the school adjustment of college students. In addition, it was found that domestic environment factor of parent attachment and internal factors of self-esteem of college students also had effects on school adjustment in the process revealing the structural relationship between college student's parent attachment, self-esteem and school adjustment. The results of this study, including counseling and guidance of university students who have difficulties adapting to school, could be used as a basis for programs that designed to enhance self-esteem and the relationship with parents to help college freshmen be more healthy and grow happily.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE