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하웰즈의 리얼리스트 재현과 딜레마

Title
하웰즈의 리얼리스트 재현과 딜레마
Other Titles
Howells’s Realist Representation and Dilemma : The Rise of Silas Lapham
Authors
백은영
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백준걸
Abstract
본 논문의 목적은 19세기 후반 미국 리얼리즘의 주창자로 평가받은 윌리엄 딘 하웰즈의 『사일러스 라팜의 성장』을 통하여 그의 리얼리즘 소설이 요구하는 인 물의 재현과정과 여기에서 야기되는 딜레마를 연구하는 데 있다. 당시 ‘있는 그대로의 삶’을 투영하자는 현실인식의 새로운 문학적 흐름 속에서 하웰즈는 현실 세계의 면면을 충실하게 재현하고 변화의 의미를 구체적이고 생생하게 소설 속에 담아내고자 하였다. 이러한 현실적 요구에 부응하여 그는 이전 소설의 비현실적인 내용과 형식 즉 감상주의나 영웅주의 등 과장되거나 리얼리티가 결여된 로맨스적인 요소들을 경계하거나 공격의 대상으로 삼으면서 소설의 핍진성에 접근한다. 특히 그는 인물의 핍진성 재현에 주목하였으며 이 과정에서 인물의 객관적인 시각과 도덕적인 검증을 강조하고 실제 소설 속에서 초점화자, 자기소거, 그리고 도덕적인 갈등과 선택 등의 다양한 서사 전략을 보여준다. 이와 같은 서사 전략을 살펴보기 위하여 본 논문은 『사일러스 라팜의 성장』을 크게 두 가지 플롯으로 나누어 분석한다. 하나는 사일러스의 큰딸 페넬로페를 중심으로 한 로맨스 플롯이며 다른 하나는 사일러스의 성공 신화와 파산에 관련된 비즈니스 플롯이다. 이 두 플롯 각각에는 핍진성 있는 인물의 재현을 위한 하웰즈의 서사 전략과 그 문제점이 잘 드러나 있다. Ⅰ장에서는 19세기 후반 미국의 리얼리즘의 배경과 혼종적인 문학의 환경 그리고 하웰즈의 리얼리즘 글쓰기의 특징을 소개한다. 특히 본 논문의 주제와 가장 연관성이 깊은 인물들 즉 여주인공 페넬로페와 사일러스를 소개하고 이들을 리얼리스트 인물로 재현하는데 이용되는 서사전략을 살펴본다. Ⅱ장에서는 하웰즈의 초연한 관찰자이자 초점화자인 페넬로페의 특성과 그 배경 그리고 그녀의 작중 인물로의 변화과정과 그 의미를 살펴본다. 처음에는 페넬로페의 감성이나 외양이 “자기소거” 방식으로 배제되고 이에 따라 페넬로페는 객관적인 리얼리스트 인물로 재현된다. 그러나 페넬로페가 대중 로맨스 소설 속의 여주인공과 유사한 상황에 처하게 되면서 그녀의 초점화자로서의 기능은 상실되고 리얼리티는 추락한다. 초점화자로서의 페넬로페가 인지적 시각의 주체에서 감상적인 여주인공으로 변화되어가는 과정을 추적해보고 하웰즈가 시도하는 리얼리스트 인물의 재현에서 야기되는 문제점을 살펴본다. Ⅲ장에서 하웰즈가 화자를 포함하여 작중 인물들을 통해서 드러나는 시각이나 역할을 통해 사일러스 인물을 추적하고 사일러스 그 자신의 선택과 판단에 따른 도덕성의 검증과 인물의 리얼리티 재현과정을 살펴본다. 처음에는 바틀리의 시각을 통하여 객관적으로 사일러스의 과거와 그의 외양적인 모습 등을 독자에게 알려 핍진성을 시도하지만 피상적으로 끝난다. 이후 하웰즈는 사일러스의 아내 퍼시스를 통하여 사일러스의 도덕성 드러내기를 시도하지만 그의 도덕성은 여전히 모호함을 드러낸다. 그러나 사일러스의 제재소 매도 거부와 파산의 선택 과정에서 그의 윤리 및 도덕성을 드러내며 이에 따른 정당성 문제가 제기된다. 그리고 이 소설의 인물 중 하웰즈의 의중이 가장 많이 실린 인물은 시웰이다. 시웰 목사가 제시하는 “고통의 경제학”의 논리적인 본질이 사일러스의 도덕적 선택과 어떠한 연관이 있는가를 알아본다. 특히 사일러스의 버몬트로의 귀환에 담긴 의미를 분석하고 하웰즈가 의도하는 도덕적인 인물로서 사일러스가 핍진성의 인물로 재현되었는가와 그 타당성을 살펴본다. 요컨대 하웰즈는 리얼리스트 인물의 재현에 대한 어려움을 페넬로페의 이중적인 모습에서 보여주는 한편, 물질적 성공을 이루어 낸 사일러스의 도덕적인 선택과 판단의 과정을 통해서 인물의 핍진성 재현의 어려움을 드러낸다. 본 논문은 사일러스와 페넬로페, 두 인물의 분석을 통해 하웰즈의 리얼리즘 글쓰기에서 요구되는 객관적인 시각의 유지와 도덕적인 인물로서의 리얼리티 재현 그리고 그 과정에서 드러난 딜레마에 대하여 알아본다. 즉 소설의 핍진성 강화를 위한 리얼리스트 인물의 재현과 그 서사 전략의 탐구 과정에서 하웰즈의 리얼리즘의 문학적 구현에 대한 노력과 고뇌 그리고 그 어려움과 문제점을 동시에 확인해 본다.; American realism is a new literary stream that shaped itself in response to the rapid industrialization and urbanization of America in the post-Civil War period during the 1870s and 1880s. But no complete rejection of earlier nineteenth-century literary beliefs and practices was possible. In particular, during this period, writers who pursued a new writing were basically Victorian in their attitudes about life and literature. At that time many writers, having aversions to the hybridity, come to recognize that the formulas of earlier fiction cannot contain the lifestyle and vision of new era. William Dean Howells, the forerunner of American realism in the late nineteenth-century, is also one of many writers seeking to defend and promote the new fiction. Emphasizing the social and political progress that characterizes the nineteenth-century life, Howells argues, the function of literature is to reject the outworn values of the past for those of the present. That is to say, to represent the reality of life, the duties of writers are to reject the romantic, heroic, or ideal materials. Striving to entertain and to instruct the reader by taking him out of the real world and placing him in an imaginary one where love and adventure and morality could all be satisfied is not a legitimate end for realist writers. Howells demands that the subject matter of contemporary life be objectively and vividly represented as it is. He states that all is to be true and honest in the realist fiction. The writer, like a scientist, is to represent exactly what he sees and observes. The Rise of The Silas Lapham shows his representational method and narrative strategies to strengthen the verisimilitude of the novel. The novel has a double plot: the one is the development of Penelope Lapham-Tom Corey’s love affair. The other is concerned with Silas’s business and bankruptcy. The first half of the novel is devoted to the Penelope-Tom episode as the subplot. The sub plot attacks the genre of romance, defending the realism Howells himself advocates. Lapham's elder daughter, Penelope is used as a realist focalizer, who is a deserted or effaced observer of reality rather than a participant caught up in that reality. For this effect, Penelope presents herself through her voice, tone of speech, and moral attitude, effacing her physical appearance. When later Penelope-Tom-Irene love triangle gets entangled, Penelope adopts the sentimental role of a heroine in Tears, Idle Tears, the popular romance. As an advocate of what Reverend Mr. Sewell calls the “economy of pain,” in which moral rightness is determined by the rational and pragmatic minimizing of human suffering, he detests the corrupting influence and unnecessary sacrifice of the romantic fiction. Sewell attacks the contaminating influence of popular fiction and the female romance of self-sacrifice. Although Penelope follows “the economy of pain”, refusing the ideology of self-sacrifice dying for each other, indeed she does become a heroine of romance, which results in the loss of her validity as a focalizer. As Tom’s lover, Penelope abandons her earlier capacity to provide witty, insightful accounts of other characters. Indeed both Penelope's earlier realist taste and her later romantic crisis function to promote the anti-romantic position of Howellsian realism. But Howells's final characterization of Penelope demonstrates the irony which means the impossibility of realistic representation and an unavoidable acceptance of sentimentality. The irony seems to mean a major dilemma Howells is compelled to confront and overcome for his completion of realism. In the main plot, Howells employs the characters like Bartley or Persis including the narrator in oder to reveal Silas’ verisimilitude and morality. But their perspectives or functions show only the moral ambiguity which is part of Howells’ deliberate design. Howells tries to represent Silas’ status as a real character with morality through Silas’ choices and decisions which focus on the moral responsibility of the individual. . Concerning Silas’s morality, though Persis attempts to prick Silas’s conscience on the matter of his pushing Rogers out of the partnership, Silas takes a superficial and ambiguous attitude. His moral uncertainty makes the reader select Persis as the moral authority. But Howells begins working to reduce her business ability and moral superiority, because of her vague judgement about selling the mills. Thus the moral center of the plot seems to shift from Persis to Slias. One of Silas’s central moral tests, however, depends on whether or not he will sell the mills, which might become worthless, without informing English parties of the financing risk involved. Notwithstanding the fact that selling the mills might save Slias from the predicaments, he refuses to sell the mills, worrying the buyers’ loss, which can be called a moral excess. Silas’ moral excess is basically idealistic or even romantic, since it includes his dream or expectation of what should be rather than the action of what usually is. But he ultimately seems to show his moral superiority to the business world or the society around him. This aspect makes him show an unrealistic character. In fact, Silas’s morality does not appear from nowhere except his poor boyhood. It is not until after his financial and social decline that Silas' character or morality is vaguely developed or shown. But after all Howells shows that Silas' moral decision causes the obstacles of realist’s representation in his narrative. This story ends with Silas, Persis, and Irene returning to rural Vermont, while Penelope and Tom leave Boston for Mexico. This denouement of the Laphams from Boston society is a kind of banishment, demonstrating that Howells' final representation of Penelope and Silas can not wholly resolve the novel's lack of reality. Leo Bersani’s theory, that realistic fiction admits heroes of desire in order to submit them to “ceremonies of expulsion" and that the realistic novel works systematically to expel what threatens the integrity of its form, seems to be true to The Rise of Silas Lapham, but it is not always successful. The novel’s realist struggle is not against a disruptive force that it must but cannot expel, but rather, this novel struggles with its own desire to incorporate romance despite the fact that romance threatens its form. This desire ultimately presents an irreconcilable paradox that disrupts realistic representation. The novel's refusal to stamp out the taint of romance on Penelope's or Silas’s character seems to be traditionally concerned with the problem of American realism genre rather than Howells’s his own. In conclusion, in the course of exploring the narrative representation of realistic characters, it is proven that the solution to the major problem that Howell confronts in his writing of realism is to minimize an excess and to replace a more balanced vision of "human feelings in their true proportion and relation."
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